• 1
  • 2
2008-01-28, 12:50
Medlem
Sconemans avatar
Hoppas jag inte klantat mig nu, sökte faktiskt i forumet först.
Jag är på jakt efter påsar att lägga mitt hembakta bröd i. Vanliga fryspåsar är alldeles för kvadratiska för att passa en limpa. Visst kan jag köpa bröd på Konsum, kasta brödet och behålla påsarna men det känns lite dumt. Nån som har något tips?
Och eftersom alla älskar bilder så kan jag ju visa upp Vörtbrödet jag bakade för ett par veckor sedan.
http://img250.imageshack.us/my.php?i...urtbrodtq3.jpg

/ Sconeman.
Citera
2008-01-28, 12:58
Medlem
mistakers avatar
Jag brukar använda 3l-påsar för mitt bröd, men det kan ju bygga på att man först styckar brödet i lagoma portionsbitar (halv limpa) och tar fram en per dag ur frysen.

Jag såg att något företag erbjuder "limppåsar", fryspåsar i limpform. Jag tror att det var på Coop Forum jag såg det, men minns inte vilket fabrikat. Ring Coops kundtjänst och fråga?
Citera
2008-01-28, 13:13
Medlem
Sconemans avatar
Visst kan man dela brödet på mitten, har kört den lösningen några gånger. Ringde Coop nyss men kom bara till telesvare, får kika in där och leta. Däremot så gav ordet "limppåse" ett par träffar på Google, bland annatt den här där man kan beställa. Så om inget annatt dyker upp så har jag iaf en källa. Tackar för svaret!
http://www.bibekryddan.se/item.do?productId=1039

/ Sconeman.
Citera
2008-01-28, 20:07
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Såg väldigt fin ut den där limpan, du har möjligtvis inte receptet?
Jag bakar själv bröd flera gånger i veckan och testar gärna nya recept.
Citera
2008-01-28, 21:00
Medlem
Antevantes avatar
Finns det en tråd för hembakat matbröd tro...Jag har själv börjat baka bröd då jag är kraftigt missnöjd med "köpebröd". 50-60 brödsorter och i stort sett allt är skit.
Jag bakade ett väldigt gott bondbröd i helgen. Tog ingen bild, men kanske borde vi starta en bild på matbrödtråd...
Citera
2008-01-28, 21:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
kanske borde vi starta en bild på matbrödtråd...
Eller en brödtråd?

~Paul~
Citera
2008-01-28, 21:24
Medlem
Soppåsar? Ica-kassar av papp? Jag skulle dock dela på limpan tills den platsar i 3 eller 5 liters påsar.
Citera
2008-01-29, 09:12
Medlem
Jag brukar trycka ner limpan i nån använd willyspåse.
Citera
2008-01-29, 10:11
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Såg väldigt fin ut den där limpan, du har möjligtvis inte receptet?
Jag bakar själv bröd flera gånger i veckan och testar gärna nya recept.

Jorå, visst kan du få det receptet. Det smakar precis så gott som det ser ut.
http://www.tasteline.com/default.ns?...&intDocID=5476

En brödtråd låter som en ypperlig idé. Jag bakar mitt eget bröd sedan i slutet på november, har tröttnat helt på slisket som säljs på Konsum.
Vad gäller påsar så verkar det inte som om plasten i exempelvis vanliga matkassar är helt lufttät? Jag upplever iaf att brödet torkar snabbare i såna än i fryspåsar eller brödpåsar.

/ Sconeman.
Citera
2008-01-29, 10:34
Medlem
Varför inte bara be att få köpa ett gäng påsar från din lokala butik? Då menar jag alltså påsarna i papp med ett litet plastfönster. Bör inte vara några problem i synnerhet om du handlar där ofta.
Citera
2008-01-29, 10:40
Medlem
Subb[a]s avatar
Det där receptet lät gott, stor älskare av köpt vörtbröd lär ju en hembakt version vara himmelriket. Synd att säsongen är lite över... Aldrig bakat limpa, bara "vanligt" tunt bröd, undrar om jag har skillsen. Dom menar att man ska rulla ihop limpan? Som en tunnbrödrulle? Jag förstår inte riktigt. Ska man inte puffa ihop den som en kudde ungefär? Som var på topic, några förslag... rulla in brödet i gladpack + två påsar i varsin ände? Tre påsar, utan gladpack. Bara gladpack?
Citera
2008-01-29, 10:48
Medlem
~Kokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panjemajo
Varför inte bara be att få köpa ett gäng påsar från din lokala butik? Då menar jag alltså påsarna i papp med ett litet plastfönster. Bör inte vara några problem i synnerhet om du handlar där ofta.
Hållbarheten i en sådan där påsjävel är värdelös, sedan är inte papp det bästa att stoppa in i frys.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in