Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Vilket är precis vad som kommer att hända i praktiken. Du glömmer att det både finns en köpare och en säljare, och vill inte säljaren/säljarna lämna över sin gata så kvittar det hur rik den hemska vägfascisten är. Alternativt så kan de ju sälja vägen men ha med klausuler i avtalet som ger dem rätt att använda vägen som går till sitt hus. Vanlig nyttjanderätt, du vet.
Sen kommer man knappast kunna köpa vägen runt någon och effektivt stänga in denna personen genom att kräva en miljon per överträdelse, som du förutspår. Domstolen kommer nog att tolka det som att rörelsefriheten står över äganderätten i just det fallet....
Dessutom, ifall det blir som jag beskrev tidigare, skulle bosättningen i en stad omöjliggöras. Men vi kan ta ett annat exempel: Jag ska till min mark för att jaga och fiska. Jag åker ända nästan fram till min mark men vägen tar slut 500 meter från min stuga som ligger precis på gränsen till min mark. Mellan min mark och vägen äger en sur gammal gubbe marken som omkretsar min mark, alltså jag kan inte gå runt. Den sura gamla gubben vägrar låta någon komma i närheten av hans mark och han har kameraövervakning och belysning så han kan vaka på natten också. Han vakar dag och natt vilket gör att jag inte kan smita igenom. Här sätts rörelsefriheten ur spel d.v.s att jag inte kan ta mig till min mark. Och nej jag kan inte flyga och hoppa fallskärm ner på min mark eller flyga helikopter dit. Därför kan allemansrätten vara till nytta så man åtminstone kan röra sig över någon annans mark ifall det är nödvändigt. Vill gärna ha svar på hur du tycker att man borde göra eller tillämpa regler
Ett annat exempel är om ett företag köper upp all mark runt om kring en stad och förbjuder vem som helst att röra sig över marken. Det skulle leda till att ingen kunde ta sig till eller från staden. Därför tycker jag att rörelsefriheten ska värderas lika högt som äganderätten i vissa avseenden. Annars skulle inte samhället fungera. Problemet med ditt förslag till kompromiss med domstolen är att äganderätten sätts helt ur spel. Om domstolen bestämmer att rörelsefriheten är större i det där fallet betyder det att domstolen bestämmer över hur mycket han får ta betalt, vilket han ska få göra egentligen? Liberalismen är det bästa som finns, men det är inte komplett helt enkelt. Solidarisk konservatism kompletterar på de få punkter som liberalismen faller på.