Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Nej. Man kränker inte någons äganderätt, genom att påpeka att han inte får mörda på sin mark, eller på annans mark - eller på
någon mark, vid något tillfälle. Sedan får BinaryT säga vad han vill om den saken

Gulligt.
Inte kan mord vara tillåtet/moraliskt någonsin, inte heller stöld, våldtäkt, och andra kränkningar av individers rättigheter.
Det enda jag menar när jag säger att individer själv ska välja sina rättssystem (alltså inte om de ska kunna mörda eller annat, utan
vem som ska döma i riktiga fall), är att det är den som äger marken som ska bestämma vem som ska vara domstol, inte några individer uppe i Stockholm, i Malmö, eller i grannhuset.
Det är jag som ska bestämma vem som ska vara domstol i mål av brott som inträffar på min egendom.
Precis som att ni tycker att en svensk, och inte en indisk eller kinesisk, domstol ska gälla i Sverige, så tycker jag att det är individens, och inte grannens eller någon "regerings", domstol som ska bestämma på individens egendom.
Att individer sen kommer gå samman och av egen fri vilja skapa gemensamma domstolar betvivlar jag inte, och igen: Om nu nattväktarstaten är den ulitmata rättsordningen, så kommer en typ av 'nattväktarstat' uppstå frivilligt på den fria marknaden.
Men att tvinga på någon en domstol de inte vill ha, är
omoraliskt då det kränker individens rättighet till sin egendom; precis som ni tycker att det är fel om en indisk domstol tvingas på alla svenskar....