• 1
  • 2
2008-01-27, 23:56
Medlem
T-bears avatar
Nån som vet hur bilregistret/vägverket/skatteverket samarbetar ?

Om jag importerar EN bil på 12 månader...bara äger den säg en vecka på det svenska reg.beviset och sen säljer den, blir det då problem ? Jag kan väl hävda att det var en semesterresa...vi kollade runt lite i frankrike/tyskland, handlade dricka och sen reste hem och att jag sen ville sälja den för att jag inte skulle använda den mera.....eller ?
Citera
2008-01-28, 00:01
Medlem
-jOE!s avatar
Det finns ingen sådan tidsgräns mig veterligen.

Skatteverket kan dock ha åsikter om du köper och säljer bilar och det kan anses som kommersiell verksamhet.
Citera
2008-01-28, 00:07
Medlem
locmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Det finns ingen sådan tidsgräns mig veterligen.

Skatteverket kan dock ha åsikter om du köper och säljer bilar och det kan anses som kommersiell verksamhet.

vilket det inte gör om det rör sig om en bil per år
Citera
2008-01-28, 00:10
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Hört rykten om att gränsen går vid 5 eller 7 bilar på ett år.
Citera
2008-01-28, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo

Det har jag med hört, men det har inte med importerade att göra. Utan hur många man har ägt/sålt per år. Inte 100% på detta men nästan.
Citera
2008-01-28, 00:16
Medlem
T-bears avatar
detta rör enbart import...ska tydligen vara en bil per 12 månadersperiod..men fan vet hur dom har koll på det...har kompisar som tar 3-4 utan att nåt hänt....

..men jag har istället nån snäll polare som ställer upp som ägare t fordonet den tid det behövs.....han blir alltså första reggade svenska ägaren t fordonet
Citera
2008-01-28, 00:21
Bannlyst
Citat:

den såkallade "bilhandlarregeln" är borttagen sedan flera år.

Den gick ut på att om en privatperson ägde och sålde mer än ett visst antal blir per år så sågs det som att man av bilhandlare, vilket merförde en massa saker som jag inte har koll på till 100%

Men som sgt, borttagen sedan länge.
Citera
2008-01-28, 00:25
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmsweet
den såkallade "bilhandlarregeln" är borttagen sedan flera år.
Hur sköts det idag då ?
Citera
2008-01-28, 00:25
Medlem
T-bears avatar
mmm ....men det heter alltså "import för eget bruk" och då måste juh det egna bruket kunna vara 10 dagar......kanske 20om man räknar det utländska inköpsdatumet....att man sen tjänar 25 kakor spelar juh ingen roll.

sen tror jag att det är individuella bedömningar.,,,.har du tex haft tre st bmw 328 av samma årsmodell så kan det bli bökigt att förklara varför du köpt/sålt/haft samma bilmodell...
Senast redigerad av T-bear 2008-01-28 kl. 00:28.
Citera
2008-01-28, 12:01
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:

Gud så trött man börjar bli på den där Klintbergaren.
Någon sådan gräns har inte funnits, åtminstone inte under de 20 år jag haft körkort. Inte ett enda av dessa år har jag haft mindre än fem bilar.
Citera
2008-01-28, 12:44
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Någon sådan gräns har inte funnits, åtminstone inte under de 20 år jag haft körkort. Inte ett enda av dessa år har jag haft mindre än fem bilar.

Det handlar inte om hur många bilar man äger, det handlar om hur många bilar man omsätter. Förr i tiden så fick man inte köpa och sälja över ett visst antal bilar, då blev man som sagt klassad som bilhandlare.

Men efter vad jag kan utläsa ur ditt inlägg så har du kort och gott ägt fem bilar mer eller mindre konstant vilket är en väsentlig skillnad
Citera
2008-01-28, 12:45
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog

Det jag hört är att skatteverket, iaf tidigare om åren, kunde få för sig att göra en utredning om man köpte och sålde mycket bilar.
Vet att farsan fick en påringning för en massa år sen där de frågade varför han hade så mycket bilar och efter att han förklarat att det berodde på att han köpte bilarna endast för reservdelar så hörde han inte av dem nåt mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in