Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-27, 18:37
  #1
Medlem
Råkade plocka med mig ett litet paket med anklevermousse idag när jag handlade. Skulle behöva lite tips på hur den går anrättas för bästa resultat. Prövade med att ta lite en klick på baguette och det smakade riktigt bra! Rätt prisvärt och kanske en ersättare till smör på smörgåsar

Men nu skulle jag behöva lite bra tips på anrättningar. Sallad? Går den steka? På en bit tournedos ("fattigmansvariant" av Tournedos Rossini)? Eller kanske baka in i ett paket med smördeg i ugn?

Tacksam för tips!
Citera
2008-01-27, 18:42
  #2
Medlem
stånkare wonks avatar
smörstek en skiva formfranska i rikligt med smör och lägg sedan på en klick, det är riktigt gott.
Citera
2008-01-27, 19:08
  #3
Medlem
Tack, prövade på en bit smörstekt baguette med lite fikonmarmelad förut och det var kjempegott!
Citera
2008-01-28, 17:58
  #4
Medlem
Anklever, terrine och mousse passar fint både smak- och konsistensmässigt med brioche. Rostad brioche med ankmousse, och kanske några droppar av fikonmarmeladen du nämnde.
Citera
2008-01-28, 20:03
  #5
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Råkade plocka med mig ett litet paket med anklevermousse idag när jag handlade. Skulle behöva lite tips på hur den går anrättas för bästa resultat. Prövade med att ta lite en klick på baguette och det smakade riktigt bra! Rätt prisvärt och kanske en ersättare till smör på smörgåsar

Men nu skulle jag behöva lite bra tips på anrättningar. Sallad? Går den steka? På en bit tournedos ("fattigmansvariant" av Tournedos Rossini)? Eller kanske baka in i ett paket med smördeg i ugn?

Tacksam för tips!

En klick på en bit oxfilé är riktigt bra. Sen kan du ju göra kanapéer med lite cumberlandsås på moussen, riktigt gott det med...
Citera
2008-01-28, 22:14
  #6
Medlem
Jag gillar det på croustinis med lite bubbel till. Gärna fikonmarmeladen också.
Citera
2008-01-28, 22:24
  #7
Medlem
Riddarens avatar
Anklevermousse skall inte värmas, inte heller serveras med något varmt, som på oxfilé. Går egentligen inte att jämföra med de ädlare varianterna...
Citera
2008-01-29, 00:40
  #8
Medlem
Citat:
Anklever, terrine och mousse passar fint både smak- och konsistensmässigt med brioche. Rostad brioche med ankmousse, och kanske några droppar av fikonmarmeladen du nämnde.

Yes, jag gjorde lite fler snittar innan middagen förut med moussen och marmelad. Min bordsdam njöt tills att hon fick reda på att det inte var färskost på brödet...

Citat:
Anklevermousse skall inte värmas, inte heller serveras med något varmt, som på oxfilé. Går egentligen inte att jämföra med de ädlare varianterna...

Jag kan väl inte ro för att mina föräldrar skulle var tvungen och ha gård 12.43 mil från Hallen! Svårt att få tag på riktig vara här i krokarna en söndagskväll, om man inte använder gåslever på konserv. Och det gör man ju hemskt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback