2008-01-27, 02:58
Medlem
Jag tänkte ta upp något som sällan diskuteras, nämligen normala och snälla utlänningar. Det finns de utlänningar som kommer till Sverige för att de vill påbörja ett nytt liv. De integreras på ett väldigt bra sätt, lär sig språket, har svenska kompisar, uppför sig som vilken normal människa som helst osv.
Dessa människor får oftast ta emot skit för att andra människor agerar som de gör. Så långt ifrån rättvist..
Nu till min fråga, Har ni träffat på shyssta och "normala" utlänningar? vad har ni för erfarenheter från dessa människor?
Citera
2008-01-27, 03:06
Medlem
503s avatar
Jodå, visst finns det några.
Vad jag däremot är mer sugen på att veta är hur dessa människor oftast får ta emot skit, som du uttrycker det.
Ingen av de jag varit bekanta med har fått stå ut med skit för att de är utlänningar så jag är inte riktigt med på hur du menar.
Citera
2008-01-27, 03:13
Medlem
ComXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Jodå, visst finns det några.
Vad jag däremot är mer sugen på att veta är hur dessa människor oftast får ta emot skit, som du uttrycker det.
Ingen av de jag varit bekanta med har fått stå ut med skit för att de är utlänningar så jag är inte riktigt med på hur du menar.

Jag skulle inte tro att dom fick ta emot skit varje dag direkt men det finns väl många som har fördomar mot utlänningar som dom inte känner
Citera
2008-01-27, 03:15
Bannlyst
Jag "känner" 1
Men det är min polares polare.
Igentligen gillar han mig nog inte.
Men vågar inget annat än vara snäll he he
Citera
2008-01-27, 03:24
Medlem
Daltarns avatar
Har en bra kompis till mig som är adopterad och räknas väl till "de snälla" invandrarna. Han är väldigt smart och trevlig.
Kan även tillägga att personen i fråga är etnopluralist.
Citera
2008-01-27, 03:26
Medlem
Jag menar att du på förhand dömer en utlänning baserat på dina egna erfarenheter. De normala utlänningarna finns ju inte i lika stor skala som de knäppa(?). fan kl är 3 på natten, hur ska jag förklara.. ehm Kanske dåligt förmulerat men jag har ofta fått höra "ah fan, jag trodde du var precis lika dum i huvudet som de flesta utlänningar innan jag lärde känna dig"

människor drar utlänningar över en kam utan att veta om de är trevliga eller inte. Vems fel är det att människor drar dem över en kam? Vissa utlänningars sätt att uppföra sig. på så sätt blir ju de "normala" lidande för att man på förhand tror att de "snälla" också är idioter.
jag hoppas att du förstår vad jag vill få fram annars ber jag om ursäkt..
Citera
2008-01-27, 03:39
Medlem
503s avatar
Jo visst, nu förstår jag vad du menar men jag kan ändå inte hålla med riktigt.
Detta är Sverige - här knyter folk näven i fickan och beter sig som man lärt.
Det är nog inte många som är så raka och ärliga med vad de tycker och tänker, och att jag har fördomar skadar ju ingen.
Alltså, vad jag menar är att jag håller inte med dig om att invandrarna aktivt tar skit från andra bara för att folk har en viss åsikt om dem.
Det är ju trots allt inte alla som yttrar den.
Jag har åtminstone aldrig hört det från någon av de invandrarna jag stött på (vilket är en jävla massa då jag bor i Malmö).

Men OnT nu: Ja, jag känner och har känt en hel del schyssta invandrare.
I skolan hade jag en hel del klasskamrater som var invandrare.
En del var trevliga och betedde sig som folk, en del var trevliga men betedde sig inte som folk och en del var slödder.

I lumpen hade vi ett fåtal invandrare på våran pluton, samtliga var hur trevliga som helst mot oss andra men många av de andra invandrarna på andra kompanier överensstämde med slöddret från skolan.

Där jag jobbar finns det också en hel del invandrare.
Alla där är faktiskt jättetrevliga, borträknat de som knappt säger någonting då jag av förklarliga skäl inte lärt mig känna dessa.

Utöver det så är min mormor invandrare och hon är ju trevlig på många sätt och vis.

Så visst finns det trevliga invandrare.
Men - det antal trevliga invandrare jag stött på är försvinnande liten i jämförelse med andelen slödder jag stött på.
Senast redigerad av 503 2008-01-27 kl. 03:45.
Citera
2008-01-27, 04:04
Medlem
ayanamiis avatar
En i min klass är polack. Han är väldigt snäll!

Sålänge de inte är muslimer/araber är det sällan något problem.
Citera
2008-01-27, 04:47
Medlem
Jag har träffat massor av snälla invandrare. Men också massor som är idioter.

Men man kan inte heller bedöma en person utifrån om han är snäll mot mig eller inte, skulle tippa på att t.ex 50% av alla brutala våldtäktsmän från Afrika och Mellanöstern säkert skulle va helt reko för mig som kille att snacka med om jag träffat dom ute på krogen eller nåt.

De där förbannade individperspektiven måste Förintas. Det är dom som är det stora problemet i demokratin. Man kan inte diskutera samhällsfrågor, och ännu mindre hitta lösningar, ur ett individperspektiv.

dessutom märker jag ju starka kulturella, karaktärsmässiga och värderingsmässiga skillnader mellan mig och diverse främlingar jag pratat med. De är snälla, men jävligt annorlunda. Detta annorlunda kan lätt ställa till problem i andra situationer.

"Snälla" är väl förresten ett konstigt ord i detta sammanhang. Trevliga kanske är bättre?
Senast redigerad av belzebubb 2008-01-27 kl. 04:53.
Citera
2008-01-27, 09:37
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
De där förbannade individperspektiven måste Förintas. Det är dom som är det stora problemet i demokratin. Man kan inte diskutera samhällsfrågor, och ännu mindre hitta lösningar, ur ett individperspektiv.

Alla de amerikanska soldaterna i Irak är också kända för att vara trevliga, synd att deras närvaro av oförklarlig anledning betyder att massvis med irakier faller ner och dör. Men det beror nog på den ökande anmälningsfrekvensen i takt med att landet berikas för människor har ju dött i alla tider, åtminstone sen ett par tusen år tillbaka.
Citera
2008-01-27, 12:31
Medlem
Äspens avatar
Jag är invandrare och har fått stöta på fördomar åtskilliga gånger. Allt ifrån att bli kallad för "svartskalle" tilll att få skulden för saker som svenska ungdomar har gjort.

Tro mig, även om många svenskar är för fega för att visa sina fördomar offentligt, gör de det ändå omedvetet eller väldigt subtilt.

Edit: Det här är inte menat som något "gnällinlägg" utan det var ett svar till de som tror att invandrare inte märker av folks fördomar.
Senast redigerad av Äspen 2008-01-27 kl. 12:38.
Citera
2008-01-27, 12:36
Medlem
Det är väl en självklarhet att det finns bra och dåliga invandrare, tvivlar på att någon härinne anser att alla invandrare är utav ondo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in