• 1
  • 2
2008-01-26, 22:15
Medlem
Nu talar jag om dom klassika gröna feferoni(stavning?) som man oftast käkar med kebab. brukar trycka i mig runt 10st såna per kebabportion och jag får bara en negativ känsla , det är gott , det passar till kebab... samtidigt som det är en grönsak, men skulle någon kunna ge mig en "Innehållsförteckning" av feferoni .. då menar jag inte att någon bara rabblar upp en massa skit =) utan att den verkligen förklarar vilka bra/dåliga ämnen den innehåller och vad dessa gör. tack på förhand / Leffe!
Citera
2008-01-26, 22:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimisul
Nu talar jag om dom klassika gröna feferoni(stavning?) som man oftast käkar med kebab. brukar trycka i mig runt 10st såna per kebabportion och jag får bara en negativ känsla , det är gott , det passar till kebab... samtidigt som det är en grönsak, men skulle någon kunna ge mig en "Innehållsförteckning" av feferoni .. då menar jag inte att någon bara rabblar upp en massa skit =) utan att den verkligen förklarar vilka bra/dåliga ämnen den innehåller och vad dessa gör. tack på förhand / Leffe!
Den innehåller en del fibrer, vitamin C och kolhydrater. Inget av dessa ämnen förekommer dock i några höga doser. Den är dock inte helt onyttig, så din känsla är felaktig.

~Paul~
Citera
2008-01-27, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den innehåller en del fibrer, vitamin C och kolhydrater. Inget av dessa ämnen förekommer dock i några höga doser. Den är dock inte helt onyttig, så din känsla är felaktig.

~Paul~

..samt capsaicin, som är ett nervgift. Därav smaken
Citera
2008-01-27, 02:00
Medlem
bfjs avatar
Citat:

Stod faktiskt och kollade på två sådana burkar idag på Willys när jag skulle handla, ena var något italienskt märke och det andra var Willys egna (eller om det var eldorado) - just den hette iaf Kebabfefferoni.

Det var lite skillnad på innehåll i dom, den ena innehöll lag med vinäger,salt och lite andra konserveringsmedel eller vad det nu var, medans Willys enbat låg i något saltlag och var typ 15kcal per 100g jämfört med typ 30 som den andra burken hade, och en burk var på 500g typ.

Fast då har jag en fråga som jag har tänkt på också när man räknar kcal sådär är det på rent innehåll i burken eller på just fefferonisarna, köpte tonfisk på burk för ett tag sedan, så står det på burken 200g varav 150g tonfisk (resten vatten då) sen näringsinnehåll på baksidan och 100kcal per 100g, är det då 150 eller 200kcal på hela burken?
Citera
2008-01-27, 08:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttentionHorse
..samt capsaicin, som är ett nervgift. Därav smaken
Jo, men frågan var hur pass nyttigt det var och inte vilken kemisk sammansättning .

~Paul~
Citera
2008-01-27, 08:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Stod faktiskt och kollade på två sådana burkar idag på Willys när jag skulle handla, ena var något italienskt märke och det andra var Willys egna (eller om det var eldorado) - just den hette iaf Kebabfefferoni.

Det var lite skillnad på innehåll i dom, den ena innehöll lag med vinäger,salt och lite andra konserveringsmedel eller vad det nu var, medans Willys enbat låg i något saltlag och var typ 15kcal per 100g jämfört med typ 30 som den andra burken hade, och en burk var på 500g typ.

Fast då har jag en fråga som jag har tänkt på också när man räknar kcal sådär är det på rent innehåll i burken eller på just fefferonisarna, köpte tonfisk på burk för ett tag sedan, så står det på burken 200g varav 150g tonfisk (resten vatten då) sen näringsinnehåll på baksidan och 100kcal per 100g, är det då 150 eller 200kcal på hela burken?
Man räknar kalorier på det viset att man tar ut den aktuella varan och mäter per hundra gram. Den må sedan vara indränkt i olja, socker eller vinäger. Det ingår i mätningen.

~Paul~
Citera
2008-01-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

"Den innehåller en del fibrer, vitamin C och kolhydrater"

alla dessa ämnen är ju nyttiga och väldigt nyttiga ?

"Den är dock inte helt onyttig"
därav den förvirringen.
Citera
2008-01-27, 15:23
Medlem
balzams avatar
Allting som moder natur skapar åt oss, som inte är kemiska eller onaturligt framställt, är enligt mig nyttigt. Sen hur folk konsumerar produkten är upp till var och en; lagom är bäst; och det gäller i princip allt i mat väg.
Citera
2008-01-27, 15:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
"Den innehåller en del fibrer, vitamin C och kolhydrater"

alla dessa ämnen är ju nyttiga och väldigt nyttiga ?

"Den är dock inte helt onyttig"
därav den förvirringen.
Lite slarvigt uttryckt. Jag menade att de nyttiga ämnen som trots allt finns i pepperonin förekommer i ganska små mängder.

~Paul~
Citera
2008-01-27, 15:49
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balzam
Allting som moder natur skapar åt oss, som inte är kemiska eller onaturligt framställt, är enligt mig nyttigt. Sen hur folk konsumerar produkten är upp till var och en; lagom är bäst; och det gäller i princip allt i mat väg.

Ja precis det är bara gå ut i naturen och äta vilken växt eller svamp som helst för det är ju naturligt, det kan med andra ord nyttigt enligt dig,, det är därför vi äter så mycket ricinfrön, gifthättingar, flygsvampar och att de finns kostrekommendationer att inte äta över en viss mängd på många livmedelsväxter, eftersom de har ämnen som är skadliga.
Citera
2008-01-27, 15:59
Medlem
Smulhamsterns avatar
Om det är sorten som kommer i lag, skulle jag gissa att det är saltet som är värst av ingredienserna. Själva chilin är nog nyttig, även om mycket av näringen säkert försvunnit vid tillagning osv.
Citera
2008-01-27, 16:23
Medlem
Per Plexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balzam

En sund inställning, själv spisar jag gärna mina bolmörtskivlingar med färskpressad curare, men det går givetvis bra i andra kombinationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in