2008-01-27, 02:59
Medlem
CRONZs avatar
Inte lustigt att det pågår en strejk bland regissörer i staterna med tanke på deras l"åga löner" om man jämför med vissa skådespelare(nu snackar jag inte om dom största regissörerna)...
Citera
2008-01-27, 08:56
Medlem
Fredroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Egentligen borde det väll vara 70 miljoner minus kostnader (25 miljoner)= 7% av 55 miljoner, eller (iallafall jävligt mycket)
Naje... det är inte alla regissörer som får % på filmens intäkter. De måst bli stora och inflytelserika först

http://gd.se/Article.jsp?article=116607

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Håfström
- Jag har inte procent på filmens intäkter, det är något man måste jobba sig fram till. Jag hade kontrakt på två filmer med bröderna Weinsteins (grundarna av legendariska Miramax) bolag och nu har jag gjort dem. Så förutsättningarna har förändrats till nästa film, även om vi inte skrivit kontrakt på den än.
Citera
2008-01-27, 09:22
Medlem
Duerfians avatar
Vad gäller Star Wars så äger väl Lucas hela konceptet. Så det är ju ingen som anställer honom för att göra filmerna. Utan han anställer sig själv och betalar sig själv.

Sen säger det sig självt att om en regissör eller skådis har % av intäkterna på en megahit blir det extremt mycket pengar. Nicholson tjänade enorma pengar på Batman t.ex.
Citera
2008-01-27, 09:44
Medlem
Tebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRONZ
Inte lustigt att det pågår en strejk bland regissörer i staterna med tanke på deras l"åga löner" om man jämför med vissa skådespelare(nu snackar jag inte om dom största regissörerna)...
Det är manusförfattarna som strejkar.
Citera
2008-01-27, 14:52
Medlem
AddeColciagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian
Vad gäller Star Wars så äger väl Lucas hela konceptet. Så det är ju ingen som anställer honom för att göra filmerna. Utan han anställer sig själv och betalar sig själv.

Sen säger det sig självt att om en regissör eller skådis har % av intäkterna på en megahit blir det extremt mycket pengar. Nicholson tjänade enorma pengar på Batman t.ex.

60 miljoner dollar tjänade Nicholson på Batman, enligt IMDb. Tom Cruise tjänade 70 respektive 75 miljoner för de två första Mission Impossible-rullarna.
Citera
2008-01-27, 15:15
Medlem
CRONZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Det är manusförfattarna som strejkar.
aha,, fan va efter jag e...

Men då till frågan hur mycket tjänar manusförfattarna ?
Citera
2008-01-27, 15:31
Medlem
AddeColciagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRONZ
aha,, fan va efter jag e...

Men då till frågan hur mycket tjänar manusförfattarna ?

När Tarantino sålde manuset till True Romance ska han ha fått 50 000 dollar, som var någonsorts miniminivå för manus.
Hur det ligger till idag har jag ingen aning om.
Citera
2008-01-27, 15:52
Medlem
Grim_Reapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Men varför säger dom alltid att dom har för lite pengar?
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1032019 ("50 min" in i programet (för lite tid, för lite pengar) och "55:15" min (regissörerna tjänar minst ))

Tja, antingen är det du eller jag som har tolkat det fel men som jag förstod det så att menade han för kort inspelningstid och för liten budget. Det andra påståendet har han väl rätt i; av producenten, regissören och skådespelarna kan jag tänka mig att det är regissören som tjänar minst såvida vi inte snackar om superstatusregissörer som Spielberg eller indiefilmer (vilket Håfström inte håller på med).
Citera
2008-01-27, 17:14
Bannlyst
Spielberg tog inget betalt för att göra Schindlers List. Tycker att det var bra gjort av honom, visar att han (jämfört med många andra mainstreamregissörer) inte bara bryr sig om pengarna.
Han tyckte väl att det var moraliskt fel att tjäna pengar på att filmitisera judeutrotningen.
Citera
2008-01-27, 17:17
Medlem
Lånar tråden. Hur är det med producenten? Hur mycket tjänar han/hon?
Citera
2008-01-27, 18:31
Medlem
Grim_Reapers avatar
Jerry Bruckheimer är väl en av dom mest kända producenterna i Hollywood så jag tar hans lön som exempel.

"Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006) $5,000,000 + a guaranteed cut of back-end profits"
Citera
2008-01-27, 19:19
Medlem
Bambuelos avatar
Jag ska absolut bli filmregissör!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in