Jag har användt Windows Vista ett tag nu, men har tröttnat på alla buggar så häromdagen bestämde jag mig för att byta tillbaka till Windows XP.
När bootar XP cdn så formateras hårddisken felfritt, filerna kopieras felfritt osv. När alla filer är kopierade så startas ju datorn om för att själva installationen skall börja, det är här mitt problem uppstår. Jag får då ett felmeddelande där det står att jag har en felaktig BOOT.INI fil. Provade då att installera om, men denna gång fick jag felmeddelandet "diskläsfel" istället.
Någon vänlig är på FB som vet vad som måste göras?
Tack på förhand.
P.S Jag har testat med två olika skivor, men fått samma resultat.
Uppenbarligen blir det fel pga att det är fel på filerna som kopieras från CD-skivan. Exakt vilken version av Windows XP försöker du installera? Piratkopia? Om ja, vilken release använder du? Är det en org. scene release eller upprarat skit du har tankat hem?
Har du klockat CPUn? Om ja, testat att klocka ner den/ställa den på default?
Det kan bara vara två saker, hårdvarufel eller fel på OS-filerna från CD-skivan. Alternativt är det fel bakom skärmen men det har jag konstigt nog svårt att tro eftersom det är så enkelt.
Och du har bara en hårddisk som är inställd att boota på?
Det låter ju lite märkligt, eftersom XP under installationen ska skriva över MBR.
Testa att starta upp installationen igen, men den här gången välja att reparera en tidigare installation och sen köra FIXMBR och möjligen FIXBOOT också.
Vill sig inte detta och du har en diskettstation och en bootdiskett för Windows 98 kan du boota från den och sen skriva "fdisk /mbr" för att rensa master boot record och skriva en ny.
Annars kan du prova att ladda ner en bootcd, exempelvis Hirens som är jävligt bra.
Och du har bara en hårddisk som är inställd att boota på?
Det låter ju lite märkligt, eftersom XP under installationen ska skriva över MBR.
Testa att starta upp installationen igen, men den här gången välja att reparera en tidigare installation och sen köra FIXMBR och möjligen FIXBOOT också.
Vill sig inte detta och du har en diskettstation och en bootdiskett för Windows 98 kan du boota från den och sen skriva "fdisk /mbr" för att rensa master boot record och skriva en ny.
Annars kan du prova att ladda ner en bootcd, exempelvis Hirens som är jävligt bra.
Det där ska inte behövas. Som sagt så skriver faktiskt Win över MBR automatiskt varje gång man installerar det. Har själv testat att gå från Vista>XP och har aldrig haft några problem med det. Antagligen har personen i fråga använt fulversioner eller tabbat sig själv...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!