• 1
  • 2
2008-01-26, 10:00
Medlem
Lämnade in min dator för reparation hos en mac-reparatör och blev uppringd ett par veckor senare med besked om att den var klar. Så jag tog mig till butiken och när jag var framme så fanns inte datorn där. En vecka senare får jag beskedet att de har tappart bort min dator. Supporten är inte lokaliserad på annan plats, så troligtvis är det ett logistikproblem.

Nu har jag, naturligtvis blivit erbjuden en ny macbook, självklart bättre än den jag hade. Men min frustration ligger i att de överhuvudtaget inte verkar bry sig om att kompensera mig för att det faktiskt har SLARVAT bort min dator, som då var fullt fungerande. Det hade varit en annan sak om den hade gått sönder vid reparationen eller om den dog hemma hos mig, men slarv har jag svårt att tolerera.

Enligt chefen har detta aldrig hänt tidigare. Därför resonerar jag som så att jag borde bli kompenserad utöver det vanliga då jag hade fått samma kompensation (en ny dator) om de "bara" hade förstört min vid reparationen.

Jag undrar därmed hur det fungerar med ersättning för allt som är förlorat, dokument, bilder, installerade program och goodwill. Jag reste från 60 mil för att lämna in den i just denna butik pga tidigare erfarenhter och förtroende.

Har någon varit med om ngt liknande eller har något råd om vad jag kan kräva.
2008-01-26, 10:02
Medlem
Fel tråd!

Sorry råkade posta i fel tråd!
2008-01-26, 10:18
Bannlyst
kräv kompensation!
2008-01-26, 10:50
Medlem
criss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namn.efternamn
Text.

Hej. Riktigt tråkig historia det där.
Du säger att du vill bli kompenserad ut över det normala. Du får ju en ny dator, som är bättre än den gamla. Det tycker jag är en ganska bra kompensation. Kräv något mer, typ tillbehör eller något om du inte är nöjd. Du kan ju förvänta dig att få 10 datorer heller.

Angående dokumenten, filer, bilder kan jag bara säga att det var väldigt klantigt att inte säkerhetskopiera dem sen innan. Det är ju egentligen A och O, och din hårddisk kunde ju lika gärna krachat hemma och du blivit av med allt. Så just på den punkten tycker jag företaget har ett visst ansvar, men kan absolut inte få hela skulden.
Senast redigerad av cris 2008-01-26 kl. 11:31.
2008-01-26, 11:23
Medlem
Akademikerns avatar
Jag skulle kräva att få en macbook pro.
2008-01-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cris
Hej. Riktigt tråkig historia det där.
Du säger att du vill bli kompenserad ut över det normala. Du får ju en ny dator, som är bättre än den gamla. Det tycker jag är en ganska bra kompensation. Kräv något mer, typ tillbehör eller något om du inte är nöjd. Du kan ju förvänta dig att få 10 datorer heller.

Angående dokumenten, filer, bilder kan jag bara säga att det var väldigt klantigt att inte säkerhetskopiera dem sen innan. Det är ju egentligen A och O, och din hårddisk kunde ju lika gärna krachat hemma och du blivit av med allt. Så just på den punkten tycker jag företaget har ett visst ansvar, men kan absolut inte få hela skulden. Känns lite som att du försöker mjölka korn lite extra, bara för att du kan....

Jag förväntar mig långt ifrån 10 datorer, däremot förväntar jag mig att en kompensation för att de handskats vårdslöst med min dator. Att ersätta en kund med en liknande vara som kunden hade innan avtalet ingicks är det lag på. Sen om min dator var en månad eller tre år gammal har egentligen ingen betydelse. Innan jag lämnade in den vägde jag mellan att köpa en ny eller investera att reparera den befintliga, men tyckte ändå att det var så pass viktigt att lämna in den.

Visst hade min dator kunnat kraschat hemma och reparationen kunde ha gått snett med för den delen. Men då hade jag i alla fall fått tillbaka min dator och kunnat se till att ingen utomstående får del av dess innehåll. Som det ser ut nu finns datorn någonstans,fullt fungerande och öppen för vem som helst som har möjlighet att ta del dess material. Detta, anser jag att de måste ta ansvar för.
2008-01-26, 11:40
Medlem
Citat:
Jag förväntar mig långt ifrån 10 datorer, däremot förväntar jag mig att en kompensation för att de handskats vårdslöst med min dator. Att ersätta en kund med en liknande vara som kunden hade innan avtalet ingicks är det lag på. Sen om min dator var en månad eller tre år gammal har egentligen ingen betydelse. Innan jag lämnade in den vägde jag mellan att köpa en ny eller investera att reparera den befintliga, men tyckte ändå att det var så pass viktigt att lämna in den.

Visst hade min dator kunnat kraschat hemma och reparationen kunde ha gått snett med för den delen. Men då hade jag i alla fall fått tillbaka min dator och kunnat se till att ingen utomstående får del av dess innehåll. Som det ser ut nu finns datorn någonstans,fullt fungerande och öppen för vem som helst som har möjlighet att ta del dess material. Detta, anser jag att de måste ta ansvar för.

Jag tycker att du säger exakt det som du skrev till Appels kundtjänst, om du verkligen motiverar varför du anser att du borde få en bättre dator så finns möjligheten att det går.
2008-01-26, 11:40
Bannlyst
Det är alltid upp till dig att göra backup innan du lämnar in din dator för service/reparation. Du måste alltid räkna med förlust av data. I övrigt tycker jag att tappa bort eller tappa i golvet går på ett ut. Du har blivit rimligen kompenserad.
2008-01-26, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beardo
Det är alltid upp till dig att göra backup innan du lämnar in din dator för service/reparation. Du måste alltid räkna med förlust av data. I övrigt tycker jag att tappa bort eller tappa i golvet går på ett ut. Du har blivit rimligen kompenserad.

Ok, hur ska jag kunna säkerhetskopiera datorn om felet består i att jag inte kunde ladda datorn pga att en bit av laddaren fastnat?

Om datorn tappats i golvet och inte fungerar, får jag tillbaka den och informationen stannar där (för att jag får tillbaka den och/eller för att den inte fungerar). Däremot kan andra ta del av känslig information eller mitt material överhuvudtaget, som det är i dagsläget, där är skillnaden.
2008-01-26, 11:57
Medlem
criss avatar
Citat:

Håller med dig till viss del, men tycker ändå att du blivit rimligt kompenserad med en bättre dator än du hade innan. Hade din oro lindrats, säg om du hade fått 2 datorer och en Ipod. Hade detta gjort att dina dokument osv inte skulle kunna läsas av obehöriga? Har skadat blivit mindre? Som sagt så tycker jag att du försöker kräva en större kompensation än nödvändigt, bara för att det är en sådadn speciell situation. Är du genuint oroad över att ha privata dokument på vift, så tycker jag att du ska kräva att dom göra allt dom kan för att hitta din dator, o nöja dig med det att du får så att säga "sökningskostnaden" i kompensation. Saker o ting försvinner inte, utan kommer att komma fram.
Senast redigerad av cris 2008-01-26 kl. 12:00.
2008-01-26, 12:02
Medlem
criss avatar
Citat:
Ok, hur ska jag kunna säkerhetskopiera datorn om felet består i att jag inte kunde ladda datorn pga att en bit av laddaren fastnat?

Om datorn tappats i golvet och inte fungerar, får jag tillbaka den och informationen stannar där (för att jag får tillbaka den och/eller för att den inte fungerar). Däremot kan andra ta del av känslig information eller mitt material överhuvudtaget, som det är i dagsläget, där är skillnaden.

Att göra en backup ska göras kontinuerligt och inte göras innan tex reparationer osv. Detta för att undvika att förlora dokument, om datorn skulle gå sönder. Det gäller alltså att ha lite framförhållning. Däremot att dina dokument är ute o reser är ju så klart bekymmersamt. De gånger jag lämnat in en dator på reparation, så har jag tagit bort känslig information. Detta för att undvika reparatörer ska snoka .
2008-01-26, 17:55
Medlem
trafiknolls avatar
Du hade ju ändå funderat på att skaffa dig en ny dator, så vad är problemet? Nu har du ju fått en ny.
Vad vill du själv ha ut av detta?
Du låter som en ganska typisk missnöjd kund som ska ta tillvara på situationen och få ut så mkt som möjligt. Självklart hade de ju inte meddelat dig att daton var borta om de inte försökt få fram den. Det har skett en olycka och företaget försöker kompensera dig. Om nu nu inte är nöjd med en sprillans dator så kräv nåt mer.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in