• 1
  • 2
2008-01-25, 20:47
Medlem
Hej.
Efter diverse trojaner i datorn den senaste veckan, så har jag kört flera antivirus program (Nod32 & Kaspersky), men tydligen så gick det inte att få bort alla, vad gör jag? Jo, formaterar. I dagar hade jag gått igenom mapp efter mapp för att hitta saker jag ville ha kvar i framtiden. Idag kom domedagen. När jag skulle välja hårddisk som installationen skulle göras på, så valde jag den översta, av 3 anledningar. 1. Det stod att det var första hårddisken (Som det alltid har varit förut), 2. Den var full så mkt som den borde vara efter kraftig rensning), 3. Den innehöll egentligen 2 partitioner, en på 118gb och en på några mb, som jag trodde var något Vista använde. Jag formaterar, allt går igenom, och mardrömmen kommer när jag är inne i datorn. Jag öppnar andra hårddisken, där jag borde ha all "backup-data". Men nej, JAG HAR LYCKATS FORMATERA FEL HÅRDDISK!. Okej. Vad hade jag tagit backup på? Filmer, musik, diverse dokument & massa bilder. Filmerna var inte så många då jag dragit ut alla på dvd. Musiken går att ersätta, även om det kommer ta tid. men dokumenten och bilderna är o-ersättliga. MEN alla de låg i mina dokument, och jag är 50% säker på att jag bara kopierade allting till andra hårddisken. MEN till problemet;
Hur kommer man åt min "Documents and Settings" mapp? Tydligen kan jag inte boota upp den installationen heller (Finns inte i startlistan, när man väljer operativsystem). Och en sak till, hur vet man om man har 64-bitars version av vista eller inte? Jag tror jag råkade göra en till tabbe och installera en 64-bitars version, på min 32-bitars dator
Citera
2008-01-25, 20:53
Medlem
Lars Ulrichs avatar
Testa att dra ner en Live CD med Ubuntu och kolla igenom hårddiskarna.
Citera
2008-01-25, 21:18
Bannlyst
Jag kan bara komma med ett klokt råd så här i efterhand. Nästa gång du ska formatera så bör du för säkerhets skull även spara ner allt viktigt på en USB-pinne. Så slipper du oroa dig över förlorade dokument och bilder

Det var tråkigt att höra att du förlorade bilder och dokument Min släkting förlorade sin mobil och hon hade en massa bilder där som var oersättliga. Hon hade tyvärr inte sparat dessa bilder på något USB-minne
Citera
2008-01-25, 21:31
Medlem
Jo, jag vet. Meningen var att jag skulle slänga överallting på min externa hårddisk också, men den gick inte att formatera, så jag tänkte "Okej, bara jag väljer rätt hårddisk så är det lugnt".
Jag googlade runt lite (Okej, jag skulle ha gjort det från början. Förlåt!), och det var endast genvägarna som ej fungerade. Gick att skriva in som exempel "C:\Users\Chrills" istället för "C:\documents and settings\Chrills" som egentligen genvägen är döpt till.
Bilderna är räddade. Lite dokument som CV, lösenord till släktingars företags webbhosting, min e-legitimation fil osv. gick under. Ger mig lite extra work, men bilderna var klart dom viktigaste. Nåja, fick somsagt in fel version av Vista (64-bitars istället för 32), så nu ska jag snart göra en ytterliggare formatering.

Vad har jag lärt mig?
Ta ALLTID backup på allting viktigt! Och var inte lat som jag var när jag tänkte "Jag orkar inte starta om datorn för att kolla vilken hårddisk det var som skulle formateras, jag chansar".
Citera
2008-01-25, 22:22
Medlem
pyro860s avatar
Jag vet hur det känns.

Jag förlorade nyligen 160 GB..
Citera
2008-01-25, 23:58
Medlem
DennisOlofs avatar
medlemslista, precis.

Idag när hårddiskar är så billiga finns det INGEN anledning att inte ha en extern USB hårddisk. Då kan man plugga in den en gång i månaden eller varannan månad och bara kopiera ut alla filer som är viktiga till den.

Eftersom man inte har den igång och inpluggad i vanliga kan inte virus förstöra informationen. Ganska bra och enkelt med tanke på informationen man kan förlora inte går att ersätta.

Själv kör jag dessutom med WinrescueXP och kör backup varje månad på mitt register samt använder hirens boot cd för att göra en backup image på C: till D: fast, det gör jag bara kanske vart 3-4de månad, så jag har hela operativet där. Får jag något fuling virus som smiter förbi virusprogram eller något annat knas, kan man återställa registret utanför windows, det hjälper mot cirka 90% av alla virusar. Som man enkelt kan rensa bort med virusprogram när man bootat upp systemet igen.

I värsta fall kan man boota från cdn, formatera C: och återställa imagen. Då dödar men garanterat alla virusar. Det har jag bara behövt göra två gånger. Och ena gången räckte det med att bara återställa registret.

Citera
2008-01-27, 14:36
Medlem
Jo, nu har jag kört ubuntu pga. strul med operativsystemskivorna.
Men på samma hårddisk som ubuntu ligger på, ligger även de filerna jag lyckades rädda, som är otroligt viktiga! Men när jag kollar i den här datorn, så finns bara en hårddisk, den andra visas inte. Varför? Och hur får man fram den?
Citera
2008-01-27, 15:59
Medlem
DennisOlofs avatar
chrilloo, förmodligen för att det är "linux" eller annat filsystem. Då måste du köra ett program eller lägga in i windows så du kan "läsa" andra filsystem på hårddisken i fråga.

Om det är frågan om lite småfiler, dokument etc så kan du alltid kopiera ut dem till ett USB minne.

Minns inte vad programen heter osv som fixar detta i windows men någon annan kan säkert hjälpa dig.
Citera
2008-01-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
chrilloo, förmodligen för att det är "linux" eller annat filsystem. Då måste du köra ett program eller lägga in i windows så du kan "läsa" andra filsystem på hårddisken i fråga.

Om det är frågan om lite småfiler, dokument etc så kan du alltid kopiera ut dem till ett USB minne.

Minns inte vad programen heter osv som fixar detta i windows men någon annan kan säkert hjälpa dig.
Problemet är att jag kan inte välja att boota upp Linux överhuvudtaget.
Provade med att köra Live-CD'n, men då visades inte hårddiskarna.
Kollade även i listan över operativsystem på avancerade startinställningar, eller vad det nu hette, och där fanns inte linux med. Men jag vet att den ligger där!
Citera
2008-01-27, 16:49
Medlem
DeGes avatar
Kan ge dig rådet att testa winternals disk commander eller liknande. Det bootar upp som ett os men kommer åt allt på diskar osv.
Citera
2008-01-27, 18:31
Medlem
Tack för idén, men jag löste det med det suveräna programmet "Paragon partition manager". Fungerade smärtfritt. Tråd kan låsas
Citera
2008-01-27, 21:39
Medlem
Tur att det löste sig! Ett bra knep om man nu ska envisas med att inte dra ut allt på ett USB-minne/hårddisk är att du sparar filerna på båda diskarna.

Jag gjorde samma sak som dig och formaterade fel hårddisk och hade inte orkat använda "kopiera" utan körde drag&drop. En annan jobbig sak var att jag råkade göra detta på en kompis dator, en tjejkompis dator som man skulle försöka impa på... NEVER AGAIN!

Så vad har vi lärt oss idag? ANVÄND USB-DISK!!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in