Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-25, 18:13
  #1
Avstängd
Nyligen käkade jag med några vänner och fick den möraste oxfile jag någonsin ätit. Tydligen hade man tillagat den vid väldigt låg temepratur under lång tid. 80-90 grader under ca 2 timmar tills tempen inne i köttet var ca 55 grader. Någon som vet något om denna metod?
Citera
2008-01-25, 18:42
  #2
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildodagger
Nyligen käkade jag med några vänner och fick den möraste oxfile jag någonsin ätit. Tydligen hade man tillagat den vid väldigt låg temepratur under lång tid. 80-90 grader under ca 2 timmar tills tempen inne i köttet var ca 55 grader. Någon som vet något om denna metod?
Det är ingen ovanlig metod. Köttet brukar i allmänhet bli mörare med varsammare tillagning.

En metod (som underteckad har nämnt tidigare ) är att sjuda (!) oxfilén i vatten och därefter skapa yta. Resultatet blir ungefär det samma som med den nämnda metoden.

~Paul~
Citera
2008-01-26, 08:52
  #3
Medlem
kött i ugn blir nästan alltid godare om det får lägre temperatur och längre tid, kötttermometern är det som säjer när det är klart.

Finns det nått som heter tjälknöl?
tror det kallas så när man tar djupfryst kött och stoppar i ugnen och ger det låg temp och lång tid.

jag tar ofta stor bit kött ur frysen och lägger i fryspåse och eftersom jag har låg temp på ugnen så sätter jag alarm på ca 6-7 timmar och kollar då med termometern.jag brukar ha egna stutar och slaktar när dom är ca 2-3 år gamla och har alltid kött i frysen men är dålig på vad olika bitar heter och hur man gör, men det funkar alltid med låg temp/lång tid!
Citera
2008-01-26, 09:17
  #4
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba

Finns det nått som heter tjälknöl?
Ja

~Paul~
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback