2008-01-25, 16:38
Medlem
OptikerBerglunds avatar
Hej.

Igar gick min frya ar gamla fujitsu siemens laptop sonder, eller jag tror det iaf.
Jag tankte att vi kunde eventuellt reda ut vad som har hant och eventuellt laga det.

Jag tror att har nanting med harddisken att gora. For en tid sen borja datorn lata avsevart mycket typ som nan lagt ris i harddisken, men det gick over efter tag sa jag tankte inte mer pa det.

Sen kom det tillbaka, men nar det borjade lata sa dog datorn efter tag, den bara slockna, vanta man ett tag sa kunde man starta den och den funka igen.

Men nu... ...nu funkar det inte alls. Vad jag tror ar harddisken skramlar ett litet tag sen forsvinner det. Det hinner komma till windowsloggan dar det laddar ett tag sen startar datorn om och sa haller det pa sa.

Detta ar ju en smula dumt eftersom jag behover datorn just nu. Gar detta atta losa tror ni. Samt gar det att byta enbart harddisken pa en laptop?

Tack for all info jag kan fa.
Citera
2008-01-25, 16:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Att byta hårddisk på en laptop brukar vara enkelt, bara att öppna en lucka oftast på undersidan och ta ur hårddisken. Kolla vad det är för typ, i ditt fall är det säkert en 2.5" IDE Sedan är det bara att köpa en ny av samma typ och sätta i den, i med XP skivan och installera om operativsystemet igen, i med drivrutinsskivan du fick med datorn o installera om alla drivrutinerna. Sedan återstår att installera diverse program och konfigurera om Internetuppkopplingen och mail m.m. KLART

Största problemet är väl ifall du har filer kvar på din trasiga hårddisk som du vill ha tillbaka...
Citera
2008-01-25, 17:04
det är nog hårddisken , men ska nog inte vara problem att byta.
Citera
2008-01-25, 17:15
Medlem
OptikerBerglunds avatar
Tack for era snabba svar, det uppskattas.

Okej, vad bra. Da ska jag genast kolla vad jag har for harddisk och skaffa en ny, ska bara hitta en skruvmejsel som passar. Tycker det ar ltie markligt att harddisken bara dog, jag menar fyra ar ar ju inte sa javla lange.

Ja, infon pa den gamla harddisken vill man garna ha tillbaka, men det maste val ga att lamna in nanstans sa kan dom val laga den?
Citera
2008-01-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OptikerBerglund
Tack for era snabba svar, det uppskattas.

Okej, vad bra. Da ska jag genast kolla vad jag har for harddisk och skaffa en ny, ska bara hitta en skruvmejsel som passar. Tycker det ar ltie markligt att harddisken bara dog, jag menar fyra ar ar ju inte sa javla lange.

Ja, infon pa den gamla harddisken vill man garna ha tillbaka, men det maste val ga att lamna in nanstans sa kan dom val laga den?

För en hårddisk så är det en lång tid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in