Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Den svenska delen av svenska folket lever i individualistiskt samhälle.
Invandrarna kommer från länderna med gruppcentrerad samhälle.
Svensk individualism är överdriven kan jag tycka. Svenskar är extremt egoistiska och själviska, vill leva oberoende av någonting: oberoende av barn, oberoende av partner, oberonde av andra människor och slutar på demensäldreboende i total ensamhet.
Däremot gruppcentrerad samhälle där människor bryr sig om varandra och varje människa anser sig vara en del av gruppen, främjar värmare relationer mellan personer och livligare arbetskollektiven. Gruppcentrerad samhälle främjar stora familjer som håller tätt kontakt med varandra. De unga tar hand om de äldre.
Om 50 år minoriteten ska bli sveriges majoritet.
Vad väntar Sverige?
Vilket samhälle är bättre: individualistisk eller gruppcentrerad?
Min egen upplevelse av den gruppcentrerade familjen är att den ofta omtalas i förskönande ordalag och inte alls är till gagn för alla i 'gruppen'. Den består ofta av ett par individer som bestämmer över de andras liv, och således är det inte tal om någon grupplycka utan om att familjens anseende och vissa individer i familjen skall känna lycka över hur familjen ses och fungerar. I den gruppcentrerade familjen är inte 1+1=2 utan det övergripande värdet av familjen är högre än de individuella beståndsdelarna. Problemet är att det kan gå ut över vissa individer i familjen vars lycka helt får stryka på foten.
Exempel:
Om någon utomstående inför mina föräldrar kritiserar min, partner, livsval, vänner, karriär etc. Så ber naturligtvis mina föräldrar den personen att flyga och fara. Detta eftersom de prioriterar mina känslor och min lycka.
Om en individ i den gruppcentrerade familjen kritiseras på någon av ovanstående punkter är det högst troligt att den personen av familjens överhuvud/överhuvuden beordras vidta åtgärder för att familjens anseende, heder etc. inte ska ruineras.
Min högst personliga erfarenhet av utomeuropeiska kulturer och deras snack om familjesammanhållning och lycka innebär att ett fåtal ska känna lycka och de andra ska känna sig kvävda. Kärleken och sammanhållningen inom familjen stannar i slutändan vid att det är viktigare vad människor
utanför familjen tycker än att de inom familjen mår bra!