• 1
  • 2
2008-01-24, 20:22
Medlem
Jag tycker det finns en hel del rätter/recept som är bra som de är och inte vinner på att man försöker förbättra dem hela tiden. (jaja, kalla mig konservativ... ) Anledningen till att vissa klassiker blivit just klassiker är enligt min uppfattning just att de över decennier och sekler har finslipats till perfektion. Ett bra exempel är min favoritefterrätt Creme Brulee. Jag vill ha den som den är, men ibland är det omöjligt, eftersom det bara finns en massa konstiga varianter på menyn. Den är bra som den är och vinner emå inte på att utvecklas till nån blåbärs-brulee eller choklad-brulee eller nåt annat jox. Ge fan i att krångla med Creme Brulee säger jag!

Vilka rätter tycker ni borde fridlysas från innovativa angrepp?

/ Lenn
Citera
2008-01-24, 20:28
Medlem
TravisBarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenn
Jag tycker det finns en hel del rätter/recept som är bra som de är och inte vinner på att man försöker förbättra dem hela tiden. (jaja, kalla mig konservativ... ) Anledningen till att vissa klassiker blivit just klassiker är enligt min uppfattning just att de över decennier och sekler har finslipats till perfektion. Ett bra exempel är min favoritefterrätt Creme Brulee. Jag vill ha den som den är, men ibland är det omöjligt, eftersom det bara finns en massa konstiga varianter på menyn. Den är bra som den är och vinner emå inte på att utvecklas till nån blåbärs-brulee eller choklad-brulee eller nåt annat jox. Ge fan i att krångla med Creme Brulee säger jag!

Vilka rätter tycker ni borde fridlysas från innovativa angrepp?

/ Lenn

Don't mess with that, blir tokig på folk som ska fiffla för mycket!!
Citera
2008-01-24, 20:56
Medlem
barkeepers avatar
Nagra exempel.

Kottbullar med brunsas. Inget fjantande och lyxande tack.

Stuvad potatis. Ingen tryffel tack.

Pytt i panna.Inget lyx med dyra ingredienser tack, laga den pa rester.

Spaghetti bolognese. Enough said.

Och varfor gar det inte att fa en hederlig bruna bonor med flask langre?
Citera
2008-01-24, 21:02
Medlem
lazerkatts avatar
Vanliga jävla pankakor, inte pilla
Citera
2008-01-24, 21:22
Medlem
barkeepers avatar
Helt sant.

En annan sak som dom skall halla pa och javlas med ar senapssillen.

Och hur lagger dom upp lojrom nu for tiden?? I nagra forbannade snapsglas med hog fot, ett for rommen, ett for loken, ett for creme fraichen/graddfilen....det stor mig.

Och sa finns det ju riktiga skrackexempel pa hur dom kan odelagga en helt suveran klassiker som laxpudding med en massa ingredienser som saffra och annat. Illa illa.
Citera
2008-01-24, 21:31
Medlem
mahutma_homos avatar
if it aint broken don't fix it

många husmanskosträtter är ju ganska enkla i sig. t ex panbiff med lök. det blir bäst utan konstiga kryddor, chili och vitlök. bäst är min 86-åriga farmor på detta. hon använder bara salt och peppar. det är oslagbart varje gång.
Citera
2008-01-24, 21:40
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Den där finns det väl knappast nån direkt standard på? Går ju att variera hur mycket som helst och är helt olika från restaurang till restaurang och land till land.
Citera
2008-01-24, 21:57
Medlem
barkeepers avatar
Det ar sant

Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Den där finns det väl knappast nån direkt standard på? Går ju att variera hur mycket som helst och är helt olika från restaurang till restaurang och land till land.

Skulle kanske forklarat battre vad jag menade. Pa de flesta restauranger sopm anser sig vara "fina" sa nojer dom sig inte med det grundlaggande, som i och for sig varierar som du sager, men basen ar fa, enkla ravaror av god kvalitet. Istallet skall dom ha i tartufo, kora den pa wagyu biff, lagga till vaktel agg, etc etc.
Citera
2008-01-25, 08:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazerkatt
Vanliga jävla pankakor, inte pilla
Hehe, jag känner mig skyldig nu.
För jag har vaniljsocker och kanel i mina
Men tusan gott det blir
Citera
2008-01-25, 11:51
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Skulle kanske forklarat battre vad jag menade. Pa de flesta restauranger sopm anser sig vara "fina" sa nojer dom sig inte med det grundlaggande, som i och for sig varierar som du sager, men basen ar fa, enkla ravaror av god kvalitet. Istallet skall dom ha i tartufo, kora den pa wagyu biff, lagga till vaktel agg, etc etc.
Okej i så fall så håller jag med dig.
Citera
2008-01-25, 22:17
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Kottbullar med brunsas. Inget fjantande och lyxande tack.

Stuvad potatis. Ingen tryffel tack.

Pytt i panna.Inget lyx med dyra ingredienser tack, laga den pa rester.

Och varfor gar det inte att fa en hederlig bruna bonor med flask langre?

Jag håller med i frågeställningen, det finns definitivt rätter som man inte ska/behöver jävlas med. Men jag tycker dina exempel är konstiga, samtliga är ju helt odefinierade recept som görs i kassa lunchvarianter á 30 spänn såväl som gedigna klassiska husmansrätter med fantastiska råvaror till ett helt annat pris.

Jag menar fryst pytt med hälften brosk är faktiskt inte lika gott som den man gör själv med riktigt kött. Men jag har ingen förståelse för att man försöker "piffa" till den med kapris, ansjovis och vaktelägg.
Citera
2008-01-25, 22:31
Medlem
Jag håller med om mycket ovan. Ett annat exempel är bearnaise. Om jag går på en restaurang och beställer biff med bearnaisesås vill jag ha bearnaisesås. Inte vitlöksbearnaise, inte chilibearnaise eller andra påhitt. Det blir ju en annan sås och borde inte få heta bearnaise överhuvudtaget.

/Lenn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in