2008-01-24, 20:06
Medlem
Jag har funderat p att kpa en Hitachi L37V01 lcd-tv.

Lste p ett forum att den saknar std fr 5.1 ljud.

P pricerunner str det att ljudfunktionen r SRS Tru surround XT.

P ett annat stlle att det r 3D Surround och Dynamic bass.

Kan ngon frklara skillnaden, och framfrallt om det blir bra ljud nr jag kper ett 5.1 hemmabiopaket???
Citera
2008-01-24, 20:41
Medlem
Det ljud du fr ut i 5.1 har inget med tv'n att gra. Tv'n har stereo eller simulerad surround sound i sina egna hgtalare.

Har du en digitalbox kopplar du den samman med din hemmabiofrstrka via optisk kabel eller en digital koaxial. Du fr ljudet ifrn boxen till din strkare och p s vis ut ur hgtalarna.

TV (STEREOLJUD 2.0) ----> DVD eller/och digitalbox----->Hemmabiorecievern (5.1 DOLBY DIGITAL eller DTS)

r du med? r trtt som en vrphna.
Citera
2008-01-24, 20:52
Medlem
Jaha, men d r det allts ett krav att tvn ska ha optisk eller koaxial utgng att koppla till receivern om man bor i lgenhet och inte har en digitalbox, fr att f 5.1 ljud frn digital tv?
Citera
2008-01-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danjon-3
Jaha, men d r det allts ett krav att tvn ska ha optisk eller koaxial utgng att koppla till receivern om man bor i lgenhet och inte har en digitalbox, fr att f 5.1 ljud frn digital tv?

Du kan inte f ut 5.1 ifrn en tv utan digitalbox. Totalt ovrt att koppla in hemmabion till ngt s kasst som tv-signalerna. Du kan iofs koppla ihop dem via 3.5mm audiokabel (TV'ns hrlursutgng------>Recievern). D kan du simulera (om recievern klarar det) 5.1, men blir bara skumt i min mening.

5.1 r fr dvd och spel i huvudsak, har man tex boxer eller liknande digitaltv -tjnst fr man 5.1 p de program som stdjer det, med andra ord, nstan bara film och ngn ynka discoverykanal.
Citera
2008-01-24, 23:42
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danjon-3

Om du anvnder den inbyggda digitalboxen, ja. r det analog tv fr du inget 5.1-ljud alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in