2008-01-24, 19:31
Medlem
Hej .

Har ett problem som jag inte blir av med och de börjar gå mej på nerverna.
Min datorn startar om sig själv när jag spelar spel. Först börjar den pipa sen piper den mer och mer alltså oftare och oftare sen precis som om stömmen skulle gå lägger den av . Detta händer bara när jag spelar spel men inte alla spel och inte alltid. Kanske bara 8 av 10 gånger att den börjar pipa . Sedan om jag tabbar ur till windows slutar den pipa och jag kan gå tillbaka tilll spelet men efter någon minut börjar den pipa igen . Skulle helst inte vilja formatera om den men om ingen vet vad felet kan vara så blir det nog så . Alltså jag är inget data tekniker eller något data snille därför jag söker hjälp av er som är lite kunniga så snälla någon som vet vad det kan handla om .

Jag har en Fujitsu Siemens Scaleo X med ett Ati Radeon x800 xt om det kan vara till någon hjälp.

Tack i förhand
Senast redigerad av Kokt 2008-01-24 kl. 19:33.
Citera
2008-01-24, 22:19
Medlem
BlåTomtes avatar
Du har säkert massa damm i datorn som ligger på CPU och grafikkort.
Det är några dela i datorn som behöver kylas och är det damm på de så kyls de inte tillräckligt, och då säger datorn ifrån med lite pip och så och stängs av.

Dra ut alla sladdar och öppna den och ta fram dammsugaren och sug ( helst med borst munstycket som hänger med de flesta dammsugare).

Hela datorn är som en dammsugare den har ett insug och ett utblås så man är tvungen att rensa lite efter ett tag.

Jag tror det är det som är problemet iaf.
Citera
2008-01-25, 09:11
Medlem
Mainhands avatar
Det är som blåtomte skriver testa och dammsuga hela datorn och ta bort all skit.
En kompis hade samma problem och det var hans CPU fläkt som inte funkade som den skulle så kolla om allt det stämmer och kolla så att inte CPU:n blir överhettad. Skriv gärna var det va fö fel senare
Citera
2008-01-25, 09:39
Medlem
hakds avatar
Tanka ner Speedfan och kolla vad din cpu ligger på för temperatur..

Har du abit moderkort så stäng av cold and quiet, funktionen vilket gör att fläktarna går fult hela tiden..
Citera
2008-01-25, 19:05
Medlem
Tack för tipsen ska ta fram dammsugaren .
Senast redigerad av Kokt 2008-01-25 kl. 19:40.
Citera
2008-01-26, 10:37
Medlem
Okej har "städat" ur datorn nu och alla fläktar och tagit av grafikkortet och blåst av de etc . Och datorn piper inte nu iaf Den går även tystar , så tack för hjälpen !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in