• 1
  • 2
2008-01-24, 23:45
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
OK, men är det stabilt att ändra rotens mount under gång, så att säga? Det är ju viktigt att kunna uppdatera; med minsta möjliga omsvep och gärna automatiskt. I praktiken kan jag tänka mig det är värt att minimera slentrianloggandet, kanske skicka det verkligt intressanta till en radskrivare där det märks och blir läst.

vi loggar syslog och traficlog till en syslog server, så det finns att läsa om det behövs, dmesg skrivs till CF under uppstart sen remountas den automatiskt till ro, make world scriptet på cvs:en remountar CF till rw när man ändrar regler och till ro när det är klart.
Citera
2008-01-25, 10:30
Medlem
katten80s avatar
Bäst är nog att ta en titt på en Linux dist som är gjord för att vara på CF kort.
mer än att få klara sig utan swap bör man också ha /tmp i ram och om det går så är det bra och ha hela / i read only
Citera
2008-01-25, 10:41
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Bäst är nog att ta en titt på en Linux dist som är gjord för att vara på CF kort.
mer än att få klara sig utan swap bör man också ha /tmp i ram och om det går så är det bra och ha hela / i read only
Jag letade en hel del efter det men lyckades inte hitta något vettigt alternativ. De färdiga lösningar som fanns saknade alltid något som var ett helvete att kompilera in i efterhand. Nu när jag äntligen fått systemet att fungera precis som jag vill är jag inte överdrivet sugen att börja om från början.
Citera
2008-01-25, 10:55
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Jag skulle kunna försöka ge mig på en förklaring själv, men det har redan gjorts på ett mycket bättre sätt än vad jag skulle klara av.

http://sourcefrog.net/weblog/softwar...rnel/swap.html
Jag förstår vad poängen i den förklaringen är, men jag har ju i storleksordningen fem-tio gånger så mycket ledigt minne som jag använder (32 MB utav 244). Risken att behöva skriva ut sidor för att det är fullt kan jag helt enkelt inte se. Över lag verkar det vara en hel del hokos-pokus och vidskepelse när man pratar om växlingsfiler. En hel del hävdar att man alltid ska ha 1,5 eller 2 gånger så mycket i växlingsfil än vad man har i RAM, oavsett hur mycket minne man har och använder.
Citera
2008-01-25, 23:21
Medlem
zhaozhous avatar
Swap behövs inte om du inte har rätt lite minne.
Jag har kört utan swap på ett antal datorer, ingen har crashat på nått sätt. (:

Och de programmen som försöker allokera minne kommer crasha, om de inte har en ordentlig handler för det. Utöver det är det inga problem.
Citera
2008-01-28, 13:21
Medlem
:Ericuss avatar
Även jag kör utan swap på min desktop-maskin. 1024MB RAM, och det fungerar felfritt.
Citera
2008-01-28, 19:18
Medlem
Megaforces avatar
Till skillnad från Windows så har swaputrymmet ingen betydelse för stabiliteten. Dvs Linux hänger lika lätt med 256 Mb primärminne och swap på 768 Mb som med enbart 1 Gb i primärminne.

I tidiga linuxsystem som jag höll på med som bara hade 12 Mbyte internminne så körde jag t.o.m med en 1.44 Mbyte floppydisk som swapdisk. Gick lite långsamt ja, men det fungerade..

De går alltså också att använda ett flashminne som swaputrymme, men för att spara på flashen så bör man ange lite högre kostnad i fstab så att linux inte använder flashminnet i onödan.

Själv kör jag mestadels utan swap på jobbet, men har 3Gb primärminne i en gammal ombyggd server som numera är en desktopmaskin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in