2008-01-24, 16:26
Medlem
Jaykobs avatar
Hej jag får irriterande felmeddelanden helatiden om att windows har blockerat ett oidentifierat program. Jag vet hur man får bort dessa genom att ta bort programmet, men jag vill gärna ha detta program som startup program!

Finns det någonting man kan göra för att bara undvika att den blockerar programmet och ger jobbigt felmeddelanden?

Tack!
Citera
2008-01-24, 16:51
Medlem
unikums avatar
Jag fick inaktivera UAC
Citera
2008-01-24, 17:37
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Anledningen till att de blockeras är att de försöker skriva eller ändra på saker de egentligen nog inte behöver, typ skriva en massa saker under c:\Program. En ganska så sund attityd egentligen, men gamla eller dåligt skrivna program bråkar ibland. Själv kan jag leva med att klicka OK de få gånger jag startar om.
Citera
2008-01-25, 15:43
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Det finns en lösning till uppstartsproblemen med UAC. Anledningen till att Vista gnäller om programmen som ligger i Startup är att vilket program som helst får lov att skriva där, så det finns egentligen inget sätt att i förhand hålla koll på om det är okej eller inte. En workaraound är att gå via schemalagda aktiviteter. Skillnaden där är att enbart någon med adminrättigheter får lov att skapa och lägga till de här aktiviteterna, så därför anses det vara säkert att tillåta att det här startas automatiskt. Hur som helst, så här gör ni:
  • Tryck på start
  • Skriv in scheduler i sökfältet och tryck enter
  • När schemaläggaren startat klickar väljer ni att skapa en ny aktivitet
  • Ge den ett namn, välj att den ska köras med högsta behörighet och klicka sen på fliken "Triggers" (kör inte svenskt Vista, så jag vet inte riktigt vad den fliken heter)
  • Ny trigger, och välj sen att den ska starta vid inloggning, samt välj för vilken användare
  • Gå slutligen in på fliken där du väljer händelse, och bläddra fram till programmet som ska startas
  • Klicka OK
  • Klicka OK
  • Klart!

Glöm sen inte att plocka bort programmen från er gamla startup, annars försöker förmodligen Vista att starta två instanser av programmen, och ni slipper inte gnället.
Citera
2008-03-18, 22:20
Medlem
Jaykobs avatar
Tack för alla fina svar!

Gjorde dock så att jag avinstallerade programmet efter att jag skrivit inlägget, blev irriterad på skiten. :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in