• 1
  • 2
2008-01-26, 16:30
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Både Pistol_negras Rödbetsgratäng, och W84fun´s Jordärtskockssgratäng ser riktigt intressanta ut! Tack så mycket för tipsen...kommer GARANTERAT göra båda i sinom tid!

jag måste dock erkänna att jag aldrig har ätit jordärtskocka!

Kan ngn beskriva smaken? Vad liknar det?
Citera
2019-11-07, 11:53
Medlem
maxorrs avatar
Heltokig mixad grönsaks och rotfruktsgratäng med svamp

Låt säga att jag skulle köpa alla sorters rotfrukter och blanda ihop den till en gratäng och tom potatis, skivad lök. Vissa grönsaker kan jag bara skiva med tex en mandolin men broccoli, blomkål kan jag bara hacka så de blir i bitar. Märkt i många fall att man ska förkoka mycket så allt blir klart i tid samtidigt som gratäng och såklart steka svampen innan iaf. Men nu vill jag inte förkoka nåt utan låta allt bli klart i ugnen med sås och ost, vitlök (krämigt) creme fraish ja det som jag vill hälla i som krämighet

1. Vilka storlekar, tjocklekar på grönsakerna ska jag ha i tärningar och skivor alltså de som går att skiva samt temperatur med ev överdragen folie eller lock för att de ska bli klar samtidigt som man sen kan ta av locket och får en fin yta ?

2. En annan fråga är om man förkokar allt så blir det ju mycket kortare tid i ugnen typ 15-20 min och är det då lika gott som när det får gräddas klart i ugnen 45-50- 100 min tillsammans från rått tillstånd och gotta till sig med andra smaker ?

3. Är det gott med baljväxt gratäng och finns det i nåt riktigt goda recept där man blandar helvilt med olika baljväxter förkokta som inte i blandningen ?

4. Kanske även går bra att rosta rotfrukter aldente för att sen köra allt i en gratäng så tillagningstiden är exakt?
Senast redigerad av maxorr 2019-11-07 kl. 11:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in