2011-08-23, 22:28
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Du behöver inte direkt oroa dig. De annonserar ju redan som dårar på universiteten, och skriker verkligen efter folk.

Ja, det låter klockrent faktiskt.

Om man läser revisionsinriktningen, kan man använda sina kunskaper i något annat erkänt yrke än just revisor? Tänker på allt ifrån controller, accounting controller till key account manager.
Citera
2011-08-24, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Ja, det låter klockrent faktiskt.

Om man läser revisionsinriktningen, kan man använda sina kunskaper i något annat erkänt yrke än just revisor? Tänker på allt ifrån controller, accounting controller till key account manager.

Jag skulle säga att revision är den absolut bredaste inriktningen du kan välja som ekonomstudent. Direkt från skolan vet jag inte hur det funkar men efter att ha börjat på en av the big 4 är det många som går vidare till controllertjänster och jag vet en hel del som jobbar med finans inom banksektorn som har sina rötter inom revision.
Citera
2011-08-29, 12:53
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Jag skulle säga att revision är den absolut bredaste inriktningen du kan välja som ekonomstudent. Direkt från skolan vet jag inte hur det funkar men efter att ha börjat på en av the big 4 är det många som går vidare till controllertjänster och jag vet en hel del som jobbar med finans inom banksektorn som har sina rötter inom revision.

Tack för bra info.

Hur mycket påverkar det att revisorsplikten för mindre bolag har upphävts? Många lär ju fortfarande genomgå en revison till fömån för lån, banker, ev investerare och dyl men ändå. Det kan ju knappast vara några positivt..
Citera
2011-08-29, 13:45
Medlem
Citat:
Tack för bra info.

Hur mycket påverkar det att revisorsplikten för mindre bolag har upphävts? Många lär ju fortfarande genomgå en revison till fömån för lån, banker, ev investerare och dyl men ändå. Det kan ju knappast vara några positivt..

Jag har inte sett några som helst siffror på hur branschen påverkats men det jag hört genom bekanta som arbetar i branschen så har the big 4 inte påverkats nämnvärt. Kanske är situationen annorlunda för många av de mindre revisionsbyråerna.
Citera
2011-09-02, 11:15
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Jag har inte sett några som helst siffror på hur branschen påverkats men det jag hört genom bekanta som arbetar i branschen så har the big 4 inte påverkats nämnvärt. Kanske är situationen annorlunda för många av de mindre revisionsbyråerna.

Tack för bra svar.

Har forskat runt lite nu, och bestämt mig för redovisning/revision. Kommer även att använda den frivilliga terminen på programmet till att läsa skatterätt och bolagsrätt, vilket revisorsnämnden kräver.

Som tidigare nämnt är jag inne på mitt andra bankjobb nu i form av extrajobb under studietiden, de har varit väldigt givande och intressanta. Dock känns de inte helt relevanta med tanke på redovisningsinriktningen, vad finns det för bra extrajobb man kan få som bättre går hand i hand med redovisning? Jag vill helt enkelt göra mig så konkurrenskraftig som möjligt för att sedan kunna få en bra anställning efter examen.
Citera
2011-09-03, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Du behöver inte direkt oroa dig. De annonserar ju redan som dårar på universiteten, och skriker verkligen efter folk.

Jag fick intrycket av att inte allt för många vill jobba som revisorer, iom den ständiga hjärntvätten de körde med om hur ballt det är att jobba som revisor.

Det är svårt att få jobben som revisorassistent. Det du påstår att de "skriker" efter folk är trams. För det är säkert minst 10 sökande per plats. Det är inte så precis som du vill göra gällande att det står stolar tomma på dessa byråer. Utan det är hård konkurrens om dessa jobb, tro mig. Jag har varit där en gång i tiden.

Sen har du rätt i att de flesta verkar inte vilja bli revisorer, utan slutar efter en tid och går över till något annat. Revisorsassistentjobben är en inkörsport för många till något annat, som t ex controller, ekonomichef och bankman.
Citera
2011-09-03, 20:30
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calderone
Det är svårt att få jobben som revisorassistent. Det du påstår att de "skriker" efter folk är trams. För det är säkert minst 10 sökande per plats. Det är inte så precis som du vill göra gällande att det står stolar tomma på dessa byråer. Utan det är hård konkurrens om dessa jobb, tro mig. Jag har varit där en gång i tiden.

Sen har du rätt i att de flesta verkar inte vilja bli revisorer, utan slutar efter en tid och går över till något annat. Revisorsassistentjobben är en inkörsport för många till något annat, som t ex controller, ekonomichef och bankman.

Det var som fan.. på mitt förförra jobb var det 200 sökande. Jag förstår dock din tanke.
Citera
2011-09-03, 22:26
Bannlyst
Citat:
Det var som fan.. på mitt förförra jobb var det 200 sökande. Jag förstår dock din tanke.

Ja där ser man, ännu värre t o m. Så talet om att det finns tomma stolar är bullshit. Det enda dessa Big4 gör på universiteten är reklma för sig själva primärt och de kan välja och vraka då ekonomer finns det gott om. De väljer de som har rätt inriktning och framförallt rätt person.
Citera
2011-09-14, 15:58
Medlem
Trollorts avatar
Först och främst; riktigt bra och nyttig tråd!

Jag har några funderingar som ni förhoppningsvis kan hjälpa till att klara upp.
Vad är det egentligen för skillnad beträffande de olika arbetsuppgifterna mellan redovisningsassistent, revisionsassistent samt revisorsassistent. Antar att revisions- och revisorsassistent måste ha väldigt snarlika arbetsuppgifter? Även intresserad hur löneskillnaden ser ut mellan de tre i allmänhet, och inom Big 4 i synnerhet.

Sedan är jag även nyfiken av att veta lite mer om vilka andra tänkbara karriärmöjligheter som en anställning kan tänkas föra med sig? Menar alltså en anställning som ett av de tre ovan nämnda yrken. Ni som jobbar/jobbat/kännner någon som jobbat med detta; vad har det lett till? Läste i tråden att någon fått diverse jobberbjudanden från andra håll tack vare anställningen, intresserad av vad det kan tänkas vara.

Ber om ursäkt för bristfälliga formuleringar, misstänker att man åkt på en stänk insomnia.
Citera
2012-01-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollort
Först och främst; riktigt bra och nyttig tråd!

Jag har några funderingar som ni förhoppningsvis kan hjälpa till att klara upp.
Vad är det egentligen för skillnad beträffande de olika arbetsuppgifterna mellan redovisningsassistent, revisionsassistent samt revisorsassistent. Antar att revisions- och revisorsassistent måste ha väldigt snarlika arbetsuppgifter? Även intresserad hur löneskillnaden ser ut mellan de tre i allmänhet, och inom Big 4 i synnerhet.

Sedan är jag även nyfiken av att veta lite mer om vilka andra tänkbara karriärmöjligheter som en anställning kan tänkas föra med sig? Menar alltså en anställning som ett av de tre ovan nämnda yrken. Ni som jobbar/jobbat/kännner någon som jobbat med detta; vad har det lett till? Läste i tråden att någon fått diverse jobberbjudanden från andra håll tack vare anställningen, intresserad av vad det kan tänkas vara.

Ber om ursäkt för bristfälliga formuleringar, misstänker att man åkt på en stänk insomnia.

Det börjar med att en kund, oftast företag, är i behov av en tjänst. Kunden vill generellt sett ha revision eller redovisning (större revisionsföretag tillhandahåller även andra tjänster) och vänder sig till exempelvis ngn av big 4.

Vid revision arbetar revisorerna med att granska ett företags årsredovisning och iom att årsredovisningen är upprättad utifrån ett företags finansiella räkenskaper så granskas företaget och dess verksamhet i sig. Första karriärsteget som revisor är revisionsmedarbetare/revisionsassistent/revisorsmedarbetare. Jag tror att dessa bara är olika benämningar för i princip samma typ av arbete, har för mig att termen varierar beroende på byrå.

Om kunden däremot vill ha redovisning upprättad för sitt företag så kallas redovisningspersonal in. Första steget i denna yrkeskarriär är sannolikt redovisningsassistent där denna hjälper mer erfaren redovisningskollega/kollegor. Inom redovisning får du säkerligen arbeta med allt ifrån att upprätta årsredovisning åt företaget till att upprätta den löpande bokföringen. Ungefär boka pengar på rätt konton eftersom att det sker transaktioner/förändringar i företaget.

Lönerna på big 4 (Pwc, E&y, Kpmg, Deloitte) är marknadsmässiga. Räkna med 25 lök. Har även sett 26 500. Fördelen med att arbeta på big 4 är att de även har flera andra verksamhetsområden förutom redovisning och revision så du har flera karriärmöjligheter inom ett företag! Revision är alltid basen och de anställer flest till revision. Det finns även många mindre revisionbyråer som tillämpar marknadsmässiga löner. Grant Thornton är fjärde största revisionsföretaget i Sverige, inriktade på ägarledda företag. GT fortsätter i dagsläget att växa.

Kan tänka mig att framtida jobberbjudanden kan vara redovisningsansvarig eller ekonomiansvarig på andra företag, privat eller offentlig sektor. Möjligheterna är stora.
Citera
2012-02-22, 22:50
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Ni som jobbar på dessa byråer, stämmer löneutvecklingen som står på denna sida: http://www.legalbuzz.nu/?dinkarrir=ernst-young

http://www.legalbuzz.nu/?dinkarrir=pwc

Ingångslönerna är ungefär desamma som hos de affärsjuridiska byråerna men påslaget de efterföljande åren är markant lägre om siffrorna stämmer. 7-9 000 per år inom affärsjuridiken men bara 3 000 hos revisionsbyråerna. Känns inte så där hett direkt även om det till viss del kompenseras med att man inte måste jobba lika hårt/länge. Händer det något markant, lönemässigt, efter några år eller är det dessa nivåer man ligger på? Förekommer det provision på det man fakturerar?
Citera
2012-04-18, 00:32
Medlem
Hej!

Jag har en fråga relaterad till provanställningen på "the big 4". Har ni någon form av erfarenhet kring provanställningen. Tänkte mer på, hur pass många går över till tillsvidare och är det ofta de väljer bort folk efter dessa 6 månader. Tänkte mer på att man kanske inte vill slita i 6 månader för att sedan helt plötsligt väljas bort eftersom att man inte "passar in i gruppen" fast än att man slitit arslet av sig i princip.

Och ifall ni nu har någon insyn, varför har folk kickats om de nu kickas folk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in