Citat:
Ursprungligen postat av Trollort
Först och främst; riktigt bra och nyttig tråd!
Jag har några funderingar som ni förhoppningsvis kan hjälpa till att klara upp.
Vad är det egentligen för skillnad beträffande de olika arbetsuppgifterna mellan redovisningsassistent, revisionsassistent samt revisorsassistent. Antar att revisions- och revisorsassistent måste ha väldigt snarlika arbetsuppgifter? Även intresserad hur löneskillnaden ser ut mellan de tre i allmänhet, och inom Big 4 i synnerhet.
Sedan är jag även nyfiken av att veta lite mer om vilka andra tänkbara karriärmöjligheter som en anställning kan tänkas föra med sig? Menar alltså en anställning som ett av de tre ovan nämnda yrken. Ni som jobbar/jobbat/kännner någon som jobbat med detta; vad har det lett till? Läste i tråden att någon fått diverse jobberbjudanden från andra håll tack vare anställningen, intresserad av vad det kan tänkas vara.
Ber om ursäkt för bristfälliga formuleringar, misstänker att man åkt på en stänk insomnia.
Det börjar med att en kund, oftast företag, är i behov av en tjänst. Kunden vill generellt sett ha revision eller redovisning (större revisionsföretag tillhandahåller även andra tjänster) och vänder sig till exempelvis ngn av big 4.
Vid revision arbetar revisorerna med att granska ett företags årsredovisning och iom att årsredovisningen är upprättad utifrån ett företags finansiella räkenskaper så granskas företaget och dess verksamhet i sig. Första karriärsteget som revisor är revisionsmedarbetare/revisionsassistent/revisorsmedarbetare. Jag tror att dessa bara är olika benämningar för i princip samma typ av arbete, har för mig att termen varierar beroende på byrå.
Om kunden däremot vill ha redovisning upprättad för sitt företag så kallas redovisningspersonal in. Första steget i denna yrkeskarriär är sannolikt redovisningsassistent där denna hjälper mer erfaren redovisningskollega/kollegor. Inom redovisning får du säkerligen arbeta med allt ifrån att upprätta årsredovisning åt företaget till att upprätta den löpande bokföringen. Ungefär boka pengar på rätt konton eftersom att det sker transaktioner/förändringar i företaget.
Lönerna på big 4 (Pwc, E&y, Kpmg, Deloitte) är marknadsmässiga. Räkna med 25 lök. Har även sett 26 500. Fördelen med att arbeta på big 4 är att de även har flera andra verksamhetsområden förutom redovisning och revision så du har flera karriärmöjligheter inom ett företag! Revision är alltid basen och de anställer flest till revision. Det finns även många mindre revisionbyråer som tillämpar marknadsmässiga löner. Grant Thornton är fjärde största revisionsföretaget i Sverige, inriktade på ägarledda företag. GT fortsätter i dagsläget att växa.
Kan tänka mig att framtida jobberbjudanden kan vara redovisningsansvarig eller ekonomiansvarig på andra företag, privat eller offentlig sektor. Möjligheterna är stora.