2008-01-23, 13:34
Medlem
Sitter här och vill installera yakuake i kUbuntu. När jag kör ./configure får jag upp detta felmeddelande: "checking for X... configure: error: Can't find X libraries. Please check your installation and add the correct paths!"
Jag som Linuxnybörjare har ingen aning om hur jag ska lösa det här problemet.
Vad gör jag för fel?
Citera
2008-01-23, 14:21
Medlem
nat0ns avatar
gissar på att du behöver libx11 eller något liknande... testa att installera det. kan ha fel dock
Citera
2008-01-23, 14:44
Medlem
Zibris avatar
Antagligen libx11, fast developer-paketet av den (dvs källkoder och så).

apt-get install libx11-dev
Citera
2008-01-23, 14:57
Medlem
har alla libx11paket som fanns tillgängliga i Adept package manager, däribland libx11-dev. Dock fungerar det fortfarande inte. Tack för svaren anyway.
Citera
2008-01-23, 15:22
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EFG
har alla libx11paket som fanns tillgängliga i Adept package manager, däribland libx11-dev. Dock fungerar det fortfarande inte. Tack för svaren anyway.
hm.. har du något speciellt skäl för att inte apt-geta ner yakuake? 99 % säker på att det finns där. annars kika på den här sidan för att se alla dependencies snabbt http://packages.ubuntu.com/dapper/kde/yakuake
var en hel del olika x11 libraries där.
har du kikat på tilda annars?
Citera
2008-01-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
hm.. har du något speciellt skäl för att inte apt-geta ner yakuake? 99 % säker på att det finns där. annars kika på den här sidan för att se alla dependencies snabbt http://packages.ubuntu.com/dapper/kde/yakuake
var en hel del olika x11 libraries där.
har du kikat på tilda annars?
tog hem det via apt-get nyss, funkade fint. Anledningen till att jag inte gjorde det tidigare är att jag vill lära mig hur man installerar från source, är väl mer eller mindre ett måste? Samma problem har uppstått vid installation av andra program också och varje gång har jag behövt ge upp för att det inte fungerar.
Citera
2008-01-23, 15:42
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EFG
tog hem det via apt-get nyss, funkade fint. Anledningen till att jag inte gjorde det tidigare är att jag vill lära mig hur man installerar från source, är väl mer eller mindre ett måste? Samma problem har uppstått vid installation av andra program också och varje gång har jag behövt ge upp för att det inte fungerar.
ptja alltså har ingen koll på just yakuake men kan inte tänka mig att det finns någon absolut fördel med att kompilera det från source... det kan vara t.ex.. du behöver ett visst stöd för en viss grej i ett visst program, och som standard är det inte aktiverat i binären som finns i pakethanteraren, då kan det ju vara bra att veta hur man kompilerar det med vissa flaggor eller så för att få stödet man behöver. äsch jag snackar luddigt som vanligt och har inte stenkoll själv, är långt ifrån någon linuxguru. summan av kardemumman är att du har rätt attityd, visst ska du lära dig att kompilera från källkod. google är din vän! en simpel sökning på error-meddelandet hjälper en oftast inom ett par minuter.
Citera
2008-01-23, 16:55
Medlem
Min erfarenhet, om än inte så stor, är att är du varken prestandafreak eller sitter på en väldigt gammal dator så behöver du sällan bry dig om att kompilera från source. Värt att lära sig, ja, men inget att oroa sig över i onödan.
Citera
2008-01-23, 20:52
Medlem
Zibris avatar
Finns en del som program som inte hittat sig till repos, och då är bra att kunna hantera tarballs. Någon skrev google is your friend, men i det här fallet är nog snarare less INSTALL din vän. Den normala metoden är dock:

configure
make
make install

Men när man håller på med tarballs hamnar man ofta i the dependency hell. alltså vad man vill kompilera kräver x, x kräver y kräver ... kräver n. Det är en av de största fördelarna med apt (förutom att allt finns på ett centralt ställe): apt sköter behov automatiskt.
Citera
2008-01-26, 19:35
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
ptja alltså har ingen koll på just yakuake men kan inte tänka mig att det finns någon absolut fördel med att kompilera det från source... det kan vara t.ex.. du behöver ett visst stöd för en viss grej i ett visst program, och som standard är det inte aktiverat i binären som finns i pakethanteraren, då kan det ju vara bra att veta hur man kompilerar det med vissa flaggor eller så för att få stödet man behöver. äsch jag snackar luddigt som vanligt och har inte stenkoll själv, är långt ifrån någon linuxguru. summan av kardemumman är att du har rätt attityd, visst ska du lära dig att kompilera från källkod. google är din vän! en simpel sökning på error-meddelandet hjälper en oftast inom ett par minuter.

Klart det ger fördelar att bygga från source, om du har satt korrekta, optimerande gcc-flags. Det flyter bättre. Plus, att precis som du sa, kan man bygga program med/utan stöd för vissa saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in