Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-06, 20:28
  #49
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko.i.kuken
probe finns kvar http://www.snusbolaget.se/probe-whiskey-portion.html
tre ankare finns kvar men finns bara som white

skärgårdssnus vet jag inte, hittar inget efter en snabb sökning

Skärgårdssnus tror jag tillverkades på Åland om det är vad jag tänker på och EU har ju varit och tallat på deras rättigheter vad gäller snusfrizon också så det bör inte finnas kvar. Har inte sett det vare sig på Sverigebåten eller på Åland.

Minns att jag köpte rallarsnus för många år sen och att dosan skulle se ut som jeanstyg, kändes lite homoerotiskt på något vis. Vill minnas att snuset var gott och lättkramat.
Göteborgs prima fint är inte så lätt att hitta i stockholmstrakten. Påminner ju mycket om ettan egentligen men är ju lite exotiskt för den som inte bor i gbg, gott är det och en fin dosa.
Men att lössnus idag bara innehåller 42 gram är ju fan skandal om något. Det är fan i klass med att knugen skulle ha gjort en "Fritzel" och haft någon hemlig kammare på slottet.

Tack och lov säljs något som heter travelpack på sverigebåten, lösdosor som innehåller 50 gram snus. Köpte tre stockar general lös för typ 1000 spänn sist jag for över vill jag minnas.
Citera
2012-08-06, 23:48
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Östan är en helt ny typ av snus.
Det är inte malet som vanligt snus,
utan skuret till ett grovt snitt med mjuk konsistens.
Därför håller prillan ihop och stannar på sin plats under läppen.
Ingen risk att snuset rinner mellan tänderna.
Östan är också lätt att hantera - man slipper baka eller forma det.
Det är bara ta en lagom stor portion mellan tummen och pekfingret
och lägga in.

Smaken är ett kapitel för sig.
Östan har en fruktig syrlighet och en lätt
lakrits karaktär.
Nu har du chansen att prova Östan - det annorlunda snuset.[/i]


Finns det någon motsvarighet på den svenska marknaden idag? Dvs snus som är strimlat/skuret och inte malt?
Lät väldans spännande!
Citera
2016-03-28, 15:54
  #51
Medlem
Probe (både lös och portion) utgår ur Swedish Match sortiment i april enligt deras hemsida Ingen stor förlust för mig personligen, men tråkigt när gamla klassiker försvinner.

Skulle vara kul om SM återupplivade några gamla lössnusklassiker som Rallar, Mörkbrunt, Stjärnssnus etc. Istället för att bara trycka ut otaliga färggranna dosor med alla tänkbara portionsvarianter.
Citera
2016-05-09, 22:07
  #52
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 142DL
Probe (både lös och portion) utgår ur Swedish Match sortiment i april enligt deras hemsida Ingen stor förlust för mig personligen, men tråkigt när gamla klassiker försvinner.

Skulle vara kul om SM återupplivade några gamla lössnusklassiker som Rallar, Mörkbrunt, Stjärnssnus etc. Istället för att bara trycka ut otaliga färggranna dosor med alla tänkbara portionsvarianter.

Klokt!

Ser gärna att mörkbrunt kommer tillbaks. En höjdare som jag varvade General med.

Det har gått hysteri i portionssnus.....skulle gärna se samma fokus på lössnus.
Citera
2016-11-29, 07:38
  #53
Medlem
flaskborstes avatar
Förlusten av mörkbrunt snus är stor. Borde inte Swedish Match släppa recepten på dom snus sorter dom drar in ?

Jag gillade även "Stjärn snus" som hade lite extra "Bett"
Citera
2017-03-19, 12:35
  #54
Medlem
HerrGickhans avatar
Bump

Stjärnsnus är saknat. Å andra sidan innebar slutet på Stjärnsnus som försäljningsvara 1998 också slutet på mitt snusande.

Första portionssnuset (om jag inte har missat någon tidig föregångare) kom 1973 och hette Smokeless. Det såldes i en glansig vinröd förpackning ungefär sådan som tuggummi (20 bitar) säljs idag. Smokeless smakade lite whisky.
Citera
2017-11-12, 00:14
  #55
Medlem
Vallasands avatar
Finns probe kvar? Har inte sett den på ett bra tag!
Citera
2017-11-12, 19:53
  #56
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Lokala affären har ju bara dom vanligaste sorterna men kan följande sorter forfarande köpas hos speciella tobakshandlare?

Stjärnsnus

Rallarsnus

Mörkbrunt snus

Röda Lacket

Skåne Snus

Karlskrona snus

Har provat alla dessa i början av min snuskarriär men slog mig härom dagen att jag inte sett dom på länge.

Recepten på dessa insomnade klassiker lär finnas kvar. Hur ballt vore det inte om de gjorde en batch med några års mellanrum, folk skulle bli som tokiga. Iaf jag.

Mörkbrunt snus vet jag nästan uteslutande såldes i Värmland.
Citera
2017-11-12, 20:26
  #57
Medlem
bl-gr-ns avatar
Gripen snuset.
Kom grovhugget som piptobak.
Kom och försvann på 1980-talet.

Red: Såg att det redan nämnts i tråden.
Citera
2017-11-14, 01:20
  #58
Medlem
Hupats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vallasand
Finns probe kvar? Har inte sett den på ett bra tag!
Verkar inte som det
Finns röda lacket kvar? Vilka gamla klassiker finns kvar?
Citera
2017-11-14, 01:21
  #59
Medlem
Vallasands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Verkar inte som det
Finns röda lacket kvar? Vilka gamla klassiker finns kvar?

Röda lacket finns kvar! Tänker faktiskt köpa en sån nästa gång!
Citera
2017-11-14, 01:32
  #60
Medlem
ShadowStepzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vallasand
Finns probe kvar? Har inte sett den på ett bra tag!

Citat:
Ursprungligen postat av 142DL
Probe (både lös och portion) utgår ur Swedish Match sortiment i april enligt deras hemsida Ingen stor förlust för mig personligen, men tråkigt när gamla klassiker försvinner.

Skulle vara kul om SM återupplivade några gamla lössnusklassiker som Rallar, Mörkbrunt, Stjärnssnus etc. Istället för att bara trycka ut otaliga färggranna dosor med alla tänkbara portionsvarianter.

Så tyvärr finns den inte kvar. Lite trist, jag gillade den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback