det fanns en mack på vischan som sålde ettan och grov i 250g
(vaxade pappers-)påsar. året var väl 86-87 eller nåt, sen fanns nån av de där mer udda sorterna där oxå,stjärnsnus och röda lacket minns jag i alla fall,
Här i stan finns det en kiosk som säljer snushinkar
Här verkar de riktiga snusconoisseurerna hamnat.
Stjärnsnus föll mig aldrig i smaken.
Kommer ihåg när jag besökte Tobaksmuséet på Skansen när jag var 19 och köpte på mig alla möjliga roliga sorter. Sen hade de ett stort kärl eller kruka med lössnus som det bara var att ta av.
Hujedamej! Köpte en dosa Micks mint när vi var på skolresa till Gbg, troligen var den ute på prov där för ingen hade sett den tidigare. Första snusen var ju lite kul, väldigt friskt och annorlunda, men sen smakade det bara äckligt, tror inte att hela dosan gick åt ens. Stjärnsnus hade på min skola rykte om sig att vara det starkaste som finns i Sverige, så vi slog oss ihop några grabbar och beställde en stock i den lokala tobaksaffären. Vad jag minns så var det inte särskillt märkvärdigt.
Östan kommer jag ihåg, var det inte ganska grov tobak i den?
Stjärnsnuset var väldigt milt, men rallarsnus hade en ganska grov smak.
Hittade detta i en tidning på sambons stuga, tidningen var från mitten av 80-talet. http://img132.imageshack.us/img132/3629/dsc04099.jpg
Östan är en helt ny typ av snus.
Det är inte malet som vanligt snus,
utan skuret till ett grovt snitt med mjuk konsistens.
Därför håller prillan ihop och stannar på sin plats under läppen.
Ingen risk att snuset rinner mellan tänderna.
Östan är också lätt att hantera - man slipper baka eller forma det.
Det är bara ta en lagom stor portion mellan tummen och pekfingret
och lägga in.
Smaken är ett kapitel för sig.
Östan har en fruktig syrlighet och en lätt
lakrits karaktär.
Nu har du chansen att prova Östan - det annorlunda snuset.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!