2008-08-30, 04:44
Medlem
Citat:
Personlig assistent får inte kosta mer

Inom kort blir en utredning om personlig assistans till människor med funktionsnedsättning klar. Utredningen föreslår begränsningar som ska spara drygt tre miljarder på några års sikt.

[...]

Systemet kostar cirka 20 miljarder nu, och ska med de nya förslagen ligga kvar där. Besparingen handlar om att stoppa en beräknad ökning på tre miljarder under några år. Alla partier i riksdagen är eniga om förslagen.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2240817

Det är en hel del pengar det...
Citera
2008-08-30, 11:47
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FantaBurk
Och går det ens med kremering?

Man kanske måste stycka upp dem i mindre bitar och bränna del för del? Med allt fett så lär det ju brinna bra iaf, trist för miljön dock.
Citera
2008-08-30, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av malin197092
JA har ingen lust o säjja va ja väger här för då blir ja väll bara mera retad o dessutom vet ja inte heller exakt de. Största anlednngen till att dom inte vill operera mej är för ja väger för mycke o då blir riskerna för stora. Nej ja har inte haft syrgas sen ja var 20 utan nåra år nu.

Men seriöst nu, Malin. För att underhålla 250kg, även om du bara ligger i sängen, så krävs det runt 4000 kcal per dag. Det betyder att nån dum jävel matar dig med 4000 jävla kalorier per dag.

Vem är det som matar dig? Förstår den inte att den torterar/snart mördar dig?

Hur fan kan du trivas med att inte ens kunna gå själv? Vad kan du göra om dagarna? Du kan inte ens skita ensam.

Varför vill du inte ens FÖRSÖKA gå ner i vikt? Prata med läkarna; de skaffar gladligen fram hungerdämpande preparat m.m. om det är ditt problem.
Citera
2008-08-30, 14:47
Bannlyst
Citat:
Gud va larvig du är nu. Ja har alldrig sakt så utan ja har sakt att ja vart mycke överviktig hela mitt liv o sakta gått upp hela tiden (o gör de fortfarande). Ja har inte skyllt på nånn annan utan sakt att en av anledningarna är ämnesomsättningen o att ja har fel på mättnadscentrumet vilket gör att ja ätit för mycke o så.

Skärpning nu. Du tar inget som helst eget ansvar för din situation, säger bara att "de har blitt som de har blitt", ungefär som om du hade blivit fet just på det sätt som jag skrev.

Du skyller ifrån dig på ämnesomsättning och "fel på mättnadscentrum", och vägrar erkänna att du inte alls hade behövt bli så fet om du bara hade ansträngt dig lite själv.

Eller är du så dum att du inte bergiper att en människa blir mätt efter en viss mängd mat, oavsett vad hennes "mättnadscentrum" har att säga om saken?

Men det är väl som andra har sagt, du trivs med att ligga och bli uppassad, matad och torkad i röven. Ett behagligt liv, helt enkelt. F*n, vore det inte för just det där med att bli torkad i arslet så skulle väl många gilla att bara ligga och softa och käka pizza hela dagarna, medan andra jobbar häcken av sig för att finansiera ens assistenter.

Med tillräckligt mycket självbedrägeri kan man t om intala sig att man själv betalar för hela kalaset- med sin sjukpension (som ju självklart är på ett sexsiffrigt månadsbelopp efter ett långt yrkesliv...)
Citera
2008-08-30, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av I Svea I
Men seriöst nu, Malin. För att underhålla 250kg, även om du bara ligger i sängen, så krävs det runt 4000 kcal per dag. Det betyder att nån dum jävel matar dig med 4000 jävla kalorier per dag.

Hur fan kan du trivas med att inte ens kunna gå själv? Vad kan du göra om dagarna? Du kan inte ens skita ensam.

Varför vill du inte ens FÖRSÖKA gå ner i vikt? Prata med läkarna; de skaffar gladligen fram hungerdämpande preparat m.m. om det är ditt problem.

Hennes assistenter borde f*nimig åtalas för mordförsök...
Citera
2008-08-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eomin
Jag vill absolut inte reta dig. Verkligen inte. Jag blir bara lite frustrerad över din avsaknad på självinsikt, vilket jag visserligen tror är ett försvarsläge som gör att du mår bättre, vilket du självklart förtjänar att göra. Men du förtjänar ett LIV. Du förstår inte hur mycket bättre ditt liv kan bli! Du har bara upplevt din säng i flera år så du vet inte hur det är att ha ett verkligt liv. Du förstår inte hur otroligt mycket du har att vinna på att gå ner, för du har vant dig så mycket vid din ganska hemska situation. Man önskar inte sin värsta fiende ett sådant öde som du fått.

Ja kan kanske fatta att du skulle tycka att de är en hemsk situation att va som mej men för mej är de ok, ja har haft de så här så länge o då anpassar man sej vid de. O ja hadde så jobbit med o gå på slutet så de är inget ja saknar heller.
Citera
2008-08-30, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I Svea I

DE är ingen som matar mej som du tror utan ja får de o äta som ja vill ha o så. O dom som jobbar med mej är jättesnälla o bra dom allra alra flesta. På dagarna så går de bort mycke tid när min personliga assistennt är här o fixar o så. O annars kollar ja en del på tv, läser lite o är på nätet med ibland, så ja har inte jättetråkit. O ja har försökt med o göra nått åt vikten så många gånger, utan att de hjälpt o ja får bra hjälp med.
Citera
2008-08-30, 22:28
Medlem
FantaBurks avatar
Citat:
O ja har försökt med o göra nått åt vikten så många gånger, utan att de hjälpt o ja får bra hjälp med.

Har du haft "bra" hjälp med att göra något åt vikten? Hade det vart bra hjälp skulle du kunna gå nu, så ljug inte
Citera
2008-08-30, 23:00
Medlem
zelamers avatar
Citat:
DE är ingen som matar mej som du tror utan ja får de o äta som ja vill ha o så.

Just där ligger problemet. Du får mat, trots att du är sängbunden på grund av fetma. Det är vad jag/vi menar med att du blir matad. Det är för mig helt obegripligt. De matar ihjäl dig, och du vill/förmår inte inse det. Det gör mig skitförbannad. Absolut inte på dig, utan på dem som gör det mot dig. Det är fan oacceptabelt!

Du skulle inte behöva vara i den situationen du är i om folk i din närhet bara hade gett fan i att ge dig mat på sängen. Om någon hade sagt "Maten står serverad på köksbordet, och du är välkommen att äta så fort du har tagit dig dit på egen hand!" kan jag lova att du inte hade varit så fet som du är idag.
Citera
2008-08-31, 02:51
Bannlyst
Citat:
DE är ingen som matar mej som du tror utan ja får de o äta som ja vill ha o så. O dom som jobbar med mej är jättesnälla o bra dom allra alra flesta. På dagarna så går de bort mycke tid när min personliga assistennt är här o fixar o så. O annars kollar ja en del på tv, läser lite o är på nätet med ibland, så ja har inte jättetråkit. O ja har försökt med o göra nått åt vikten så många gånger, utan att de hjälpt o ja får bra hjälp med.

Jag håller med Bella ...

Inte matar säger du? Nää ... för jag tror också att ett 250kgs-barn går till affären och köper 4000 kalorier/dag helt själv.

... väger man så mycket som du gör så går det riktig snabbt att bli av med en jävla massa fläsk. Sätt igång eller DÖ I FÖRTID!
Citera
2008-08-31, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelamer
Just där ligger problemet. Du får mat, trots att du är sängbunden på grund av fetma. Det är vad jag/vi menar med att du blir matad. Det är för mig helt obegripligt. De matar ihjäl dig, och du vill/förmår inte inse det. Det gör mig skitförbannad. Absolut inte på dig, utan på dem som gör det mot dig. Det är fan oacceptabelt!

Du skulle inte behöva vara i den situationen du är i om folk i din närhet bara hade gett fan i att ge dig mat på sängen. Om någon hade sagt "Maten står serverad på köksbordet, och du är välkommen att äta så fort du har tagit dig dit på egen hand!" kan jag lova att du inte hade varit så fet som du är idag.

Jo men nu är de ju inte så o ja kan inte gå o kommer allddrig mer heller o kunna de. O min assistennnt o hemtjänsten är ju till för mej o hjälpa mej praktiskt med sånnt ja inte kan. De ärr inte deras jobb o va läkare.
Citera
2008-08-31, 09:20
Medlem
Citat:
Jo men nu är de ju inte så o ja kan inte gå o kommer allddrig mer heller o kunna de. O min assistennnt o hemtjänsten är ju till för mej o hjälpa mej praktiskt med sånnt ja inte kan. De ärr inte deras jobb o va läkare.

Hur många gånger om dagen äter du?

Själv äter jag tre gånger om dagen med fyra timmars mellanrum (till exempel frukost klockan 8, lunch klockan 12 och middag klockan 16-17). Ibland äter jag en måltid på kvällen också. Det är så de flesta människor gör. Men jag antar att du småäter konstant när du "känner för det" utan att alls disciplinera dig själva?

Sedan måste jag bara fråga. Skulle det hjälpa dig att gå ner i vikt om du enbart hade en assistent som kom klockan 8, klockan 12, klockan 17 och klockan 20? Förmodligen skulle det vara så. Tänk vad mycket pengar skattebetalarna skulle spara. Du verkar betrakta assistenterna soma dina kompisar. det är de inte.
Senast redigerad av Fennicum 2008-08-31 kl. 09:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in