• 1
  • 2
2008-01-22, 19:35
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
En kompis har kommit over ett parti m/39 ammunition, och vi filosoferade lite over om den gar att skjuta i en pistol. Han ansag att det bara var en hetare primer for att funka i en kpist, medan jag havdade att det ocksa ror sig om hogre tryck.

Vad jag kommer ihag fran lumpen var det inte rekommenderat (inte tillatet?) att anvanda m/39 i pistol m/40, sa jag antar att den ar lite kraftigare laddad an vad som ansags sakert i denna pistol. Numera ar ju manga pistoler konstruerade att klara hetare laddningar, sa var ligger m/39 jamfort med t.ex. +P?
Citera
2008-01-22, 19:44
Medlem
Det går att använda m/39 ammunitionen i Glock 17 (pistol 88) iaf. Tror dock att det kan slita mer på vapnet eller nåt såntdär.
Citera
2008-01-22, 19:55
Moderator
Jeckes avatar
Normalt sett är Kpist-ammunition och pistol-ammunition samma sak.
Däremot skiljer det mellan ammunition och ammunition.

M/39B är en ganska hårt laddad 9mm Parabellum ammunition, med ganska tjock stålmantel.

Den fungerar i Glock och troligen i de flesta andra 9mm pistoler också.

M/40 pistolen, Husqvarna, var en misslyckad pistol, som baserades på den betydligt mer lyckade finska Lahti L-35-pistolen (man tog bort ett par av de delar som gjorde Lahtin bra, och fick ett dåligt vapen som resultat).
Mot slutet blev M/40 så dålig att man drog in dem och tillfälligt använde M/07 istället (den pistol som M/40 skulle ersätta....)
Senast redigerad av Jecke 2008-01-22 kl. 19:59.
Citera
2008-01-22, 20:15
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
M/39B är en ganska hårt laddad 9mm Parabellum ammunition, med ganska tjock stålmantel.

Jo, jag har for mig (det var ett tag sen lumpen och jag ar lite senil...) att m/39B har tjockare mantel an m/39, men dar slutar mina kunskaper. Och m/40-pistolens tillkortakommanden var sakert orsaken till formaningen att inte anvanda m/39 i den. Vad jag forstar var m/40 helt enkelt inte menad att att anvandas med m/39, och problemen uppstod nar folk anda gjorde detta.

I vilket fall skulle det vara bra att veta var m/39 ligger jamfort med annan pistolammunition. Jag har chansen att kopa ammunitionen billigt, men vill givetvis inte ha sonder mina pistoler bara for att jag ar snal.
Citera
2008-01-22, 21:14
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Jo, jag har for mig (det var ett tag sen lumpen och jag ar lite senil...) att m/39B har tjockare mantel an m/39, men dar slutar mina kunskaper. Och m/40-pistolens tillkortakommanden var sakert orsaken till formaningen att inte anvanda m/39 i den. Vad jag forstar var m/40 helt enkelt inte menad att att anvandas med m/39, och problemen uppstod nar folk anda gjorde detta.

I vilket fall skulle det vara bra att veta var m/39 ligger jamfort med annan pistolammunition. Jag har chansen att kopa ammunitionen billigt, men vill givetvis inte ha sonder mina pistoler bara for att jag ar snal.
Det bästa är väl att posta de pistoler du har, och hoppas att det finns andra här som har sådana pistoler och har erfarenhet av att skjuta M/39B med dem.

M/39B säljs annars normalt sett inte. Polisen klagade när försvaret gav ut en del, och amerikanarna tycker lika illa om den och kallar den för "copkiller" pga dess goda penetrationsförmåga som slår igenom skyddsvästar som normalt sett klarar pistolammunition.
Citera
2008-01-22, 21:24
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Det bästa är väl att posta de pistoler du har, och hoppas att det finns andra här som har sådana pistoler och har erfarenhet av att skjuta M/39B med dem.

M/39B säljs annars normalt sett inte. Polisen klagade när försvaret gav ut en del, och amerikanarna tycker lika illa om den och kallar den för "copkiller" pga dess goda penetrationsförmåga som slår igenom skyddsvästar som normalt sett klarar pistolammunition.

For tillfallet har jag tankt att anvanda dem i Beretta 92FS och Sig 229, men jag skulle anda vilja veta lite mer eftersom det kan dyka upp nya 9mm-pistoler i arsenalen med tiden.

Sen var det ju kul att hora att m/39B ar en "cop killer", det hade jag ingen aning om. Det ar inte vart att beratta detta for kompisen, da hojer han nog priset avsevart.
Citera
2008-01-22, 21:45
Medlem
Buck_s avatar
M39b slår som sagt igenom skyddsvästar utan problem (dock ej med iläggsskivor, duuh), blir två små fina hål rakt igenom. Dock är den ganska kraftig och har hört från olika håll att det är i princip Glocken som klarar denna ammo. Gissningsvis finns det andra pistoler som också är stryktåliga men jag skulle inte chansa.

Skjutit oräkneligt många magasin med den bulan i glock 17 och 19, sparkar fint
Citera
2008-01-22, 22:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Numera...

...kanske det är bortglömt men kpist är en förkortning för kulsprutepistol.
För svenskt vidkommande är det alltså samma typ av ammunition som används. 9 mm skarp patron m/39 respektive m/39B har samma yttre egenskaper vad gäller mått och kan av det skälet skjutas i båda vapentyperna. Dock har m/39B en tendens att slita mer på vissa klenare vapen pga den kraftigare manteln. För moderna pistoler kan man ibland inköpa en särskild buffert som motverkar detta slitage. Sannolikt finns detta till både Beretta och SigSauer - hör med generalagenten, eller annan auktoriserad försäljare.
Att m/39B slet hårt på pist m/40 berodde både på att ammunitionen utvecklade ett hårdare gastryck, och att pistolen hade svagheter. Dock tillverkades det ett parti med förstärkta m/40 som enligt uppgift skall klara m/39B. Osäker hur många sådana som finns på marknaden.

Så militärt gällde under den senare tiden av äldre kpistar och pistolers liv i försvaret att 9 mm m/39 fick skjutas i både pist och kpist, medan m/39B endast fick användas i kpist. Detta reglerade sig självt mot slutet eftersom det blev brist på vanlig m/39, medan m/39B fanns (finns?) i överflöd.
För pist 88 finns inga sådana begränsningar angående m/39B, vilket var en starkt bidragande orsak till man valde just den modellen.
Citera
2008-01-22, 22:42
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Buffer Technologies tillverkar buffertar for bade Beretta och Sig, men sen undrar jag ocksa over gastrycket. Sa fragan ar om laddningen ar starkare eller svagare an +P? Bada mina pistoler (Sigen ar en 226, inte en 229 som jag skrev tidigare) ska enligt uppgift vara ok med +P.
Citera
2008-01-22, 22:46
Medlem
scoremaxs avatar
"Strix" är rätt på det..

Ni pratar om i tråden ömsom om 39 och ömsom om 39/B..

Vilken patron är det nu det handlar om egentligen?
M39 utvecklar 220 Mpa, M39/B ger 250 Mpa..

(vilket Om jag valt rätt i konverteringarna ger ett +P för 39/B om man skulle följa SAAMI, patronen är dock inte klassad.)
Senast redigerad av scoremax 2008-01-22 kl. 22:55.
Citera
2008-01-22, 23:11
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
"Strix" är rätt på det..

Ni pratar om i tråden ömsom om 39 och ömsom om 39/B..

Vilken patron är det nu det handlar om egentligen?
M39 utvecklar 220 Mpa, M39/B ger 250 Mpa..

(vilket Om jag valt rätt i konverteringarna ger ett +P för 39/B om man skulle följa SAAMI, patronen är dock inte klassad.)

Ah... dar var svaret jag vantade pa! Om jag raknat ratt ar 250 MPa = 36,259 psi, och +P for 9x19 ligger strax over pa 38,500 psi, dvs pa den sakra sidan. En pistol som ar klassad for +P borde alltsa kunna anvandas med bade m/39 och m/39B.

For att vara helt arlig vet jag inte om det ar m/39 eller m/39B han har. De sitter pa laddram for kpist, men de jag sag var urtagna ur kartongerna sa det gick inte att se vilken modell det var. Ska ta och kolla om han har uppgifter om detta, han har enligt uppgift ett par tusen sa de borde vara i standardkartonger. Kan kanske eventuellt finnas stamplat pa patronerna ocksa.
Citera
2008-01-22, 23:16
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buck_
M39b slår som sagt igenom skyddsvästar utan problem (dock ej med iläggsskivor, duuh), blir två små fina hål rakt igenom. Dock är den ganska kraftig och har hört från olika håll att det är i princip Glocken som klarar denna ammo. Gissningsvis finns det andra pistoler som också är stryktåliga men jag skulle inte chansa.

Skjutit oräkneligt många magasin med den bulan i glock 17 och 19, sparkar fint

även jag har skjutit pist 88b med m/39b och det är inga problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in