2008-01-22, 19:00
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Jag råkade köpa en 2-kilos klump med brasiliansk entrecôte för nån dag sen (har svårt att låta bli när det är billigt), och sen dess har jag haft ångest över vad jag ska göra med den. Tänkte väl skära upp ett gäng fina skivor att stoppa i frysen och äta framöver, men jag har en känsla av att jag kommer tröttna på stekt kött med tiden. (ensamhushåll, så jag får allt äta upp det mesta själv).

Så nu vill jag ha kreativa tips på vad jag kan hitta på mer!
Kikade lite på tasteline och så, men de flesta förslagen där bygger fortfarande på att skiva och steka, och det var det jag tänkte komma bort ifrån.
Citera
2008-01-22, 19:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
Jag råkade köpa en 2-kilos klump med brasiliansk entrecôte för nån dag sen (har svårt att låta bli när det är billigt), och sen dess har jag haft ångest över vad jag ska göra med den. Tänkte väl skära upp ett gäng fina skivor att stoppa i frysen och äta framöver, men jag har en känsla av att jag kommer tröttna på stekt kött med tiden. (ensamhushåll, så jag får allt äta upp det mesta själv).

Så nu vill jag ha kreativa tips på vad jag kan hitta på mer!
Kikade lite på tasteline och så, men de flesta förslagen där bygger fortfarande på att skiva och steka, och det var det jag tänkte komma bort ifrån.
Varför inte en ugnstek?

~Paul~
Citera
2008-01-22, 19:10
Medlem
2 kg blir ju 4 lagom biffar för en karl.
Citera
2008-01-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Varför inte en ugnstek?

~Paul~

bjud in vänskapskretsen på köttfest! Ugnsgrilla och servera med sallad och bakad potatis...
Citera
2008-01-22, 19:12
Medlem
Tack för tröjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenn
2 kg blir ju 4 lagom biffar för en karl.

Haha ja fy 17 vad smarrigt.
Satt jag på 2 kilo entrecôte skulle det vara fest hela veckan.
Citera
2008-01-22, 19:14
Medlem
CashBlows avatar
.
Senast redigerad av CashBlow 2008-01-22 kl. 19:20.
Citera
2008-01-22, 20:51
Medlem
Skiva tunt, krydda ordentligt och torka, så kan du bygga ett pepparköttshus.
Citera
2008-01-22, 22:31
Medlem
pistolas_negrass avatar
Skär en 5-6 cm tjock skiva av biten och sautera på mycket hög värme tills den får bra färg på ena sidan, vänd och se till att andra sidan också får en fin färg.

Lägg upp den på en skärbräda och skär den i 4-6 mm tjocka stripes. Sautera varje sida ett par sec. Salta (flake salt) - servera med en grönsalad.

Testa, du kommer inte ångra dig, vansinningt gott.
Senast redigerad av pistolas_negras 2008-01-22 kl. 22:38.
Citera
2008-01-23, 11:16
Medlem
dodeesoss avatar
Har provat detta receptet och kan intyga att det är bra.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....35047&a=579911 (Nicklas Mat)

Är dock allergisk mot päron och valnötter, ersattes med melon (cantalope) och pinjenötter. Hoppade även över mögelosten.

Ev. överbliven entrecote kan med fördel anv som smörgåspålägg.
Citera
2008-01-23, 11:27
Medlem
mogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
bjud in vänskapskretsen på köttfest! Ugnsgrilla och servera med sallad och bakad potatis...
Skit i vännerna tycker jag! "Hyr" in DePaul som kock och bjud in några utvalda FB:are (som jag själv då, *host host*) på lunch istället.

Citera
2008-01-23, 12:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mog
Skit i vännerna tycker jag! "Hyr" in DePaul som kock och bjud in några utvalda FB:are (som jag själv då, *host host*) på lunch istället.

OK, det är jag med på .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in