• 1
  • 2
2008-01-22, 18:34
Medlem
Sticky-tråden är ju enbart för dom som redan har tips och inte för diskussion/frågor, så jag skapar en egen tråd istället.

Har precis installerat Ubuntu 7.1, och skulle vilja ha tips på de bästa programmen för följande områden (X istället för terminal är ett plus men inte ett krav):

CD/DVD-bränning (finns det några sådana som är lika bra och stabila som i Windows?)
Torrent-nedladdning
CD/DVD-rippning (musik och video)
Instant Messaging
Bildvisare
Videouppspelning, som klarar många format

Några förslag?
Citera
2008-01-22, 18:37
Medlem
McBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths

CD/DVD-bränning (finns det några sådana som är lika bra och stabila som i Windows?)
Torrent-nedladdning
CD/DVD-rippning (musik och video)
Instant Messaging
Bildvisare
Videouppspelning, som klarar många format

Några förslag?

1. GnomeBaker (X)
2. rTorrent (terminal)
3. dd (terminal)
4. Pidgin (X)
5. gThumb (X)
6. vlc (X)

Allt finns i apt, om det inte redan finns installerat från default.
Citera
2008-01-22, 18:37
Medlem
prova den här, den här, den här, Funktionen SÖK?

eller den här, den här sida?.... duvet... google?
Citera
2008-01-22, 21:32
Medlem
Tack, samtliga funkar bra. Men jag bytte torrent till Deluge istället, som är lättare att använda för en nybörjare.

Nu undrar jag dock över vilket program som är bäst när det kommer till att extrahera .rar-filer, även då .rar-filer som är uppdelade á la "r.01. r.02" o.s.v.
Citera
2008-01-22, 21:41
Medlem
Acid1911s avatar
Citat:
Tack, samtliga funkar bra. Men jag bytte torrent till Deluge istället, som är lättare att använda för en nybörjare.

Nu undrar jag dock över vilket program som är bäst när det kommer till att extrahera .rar-filer, även då .rar-filer som är uppdelade á la "r.01. r.02" o.s.v.

Unrar kanske?
Citera
2008-01-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid1911
Unrar kanske?

Jag har laddat ner unrar, och försökt öppna en av .rar-filerna med /usr/bin/unrar, Men det står bara att inget program stödjer den filtypen.

UPDATE: Nu fick jag det plötsligt att fungera med Ubuntu's inbyggda extraheringsprogram. Detta när jag installerat winrar via terminalen.
Senast redigerad av blueDepths 2008-01-22 kl. 22:02.
Citera
2008-01-22, 22:05
Medlem
Acid1911s avatar
Citat:
Jag har laddat ner unrar, och försökt öppna en av .rar-filerna med /usr/bin/unrar, Men det står bara att inget program stödjer den filtypen.

UPDATE: Nu fick jag det plötsligt att fungera med Ubuntu's inbyggda extraheringsprogram. Detta när jag installerat winrar via terminalen.

Låter skumt, tycker dock att det är smidigare att köra med unrar genom terminalen
Citera
2008-01-22, 22:22
Medlem
Flärps avatar
Citat:

cd /wares/film1/
unrar e fil1.r00

Funkar utmärkt för mig.
Citera
2008-01-22, 23:36
Medlem
k3b är väl typ det bästa brännarprogramet? Kan nog rippa saker med det också.
Ktorrent bästa grafiska torrent-program om du inte vill köra i terminalen med rtorrent.
Vlc + mplayer bäst för video.
Kopete tycker jag bättre om än pidgin för IM.

Ska jag se nåt så skriver jag "unrar e fil.rar" sen "mplayer film.avi". Mplayer utan gui är snabb och bra, det enda den inte klarar är menyer på dvder, så det har man vlc till.
Många av dessa är KDE-apps, och jag antar att du har gnome, men de funkar lika bra ändå, man måste kanske installera lite kde-grejs bara.
Citera
2008-01-23, 10:29
Medlem
framochtillbakas avatar
aMSN stödjer webcam för MSN så om du är intresserad av det är aMSN helt klart bäst, annars kopete och-eller pidigin då aMSN kan vara bökigt att installera (om man bryr sig om att fonterna inte ser skit ut)

För bildvisare gillade jag http://www.gnome.org/projects/eog/
Citera
2008-01-23, 12:05
Medlem
VLC hade jag ingen bra erfarenhet av nu. När jag skulle kolla på 24 så försvann ljudet av och till, kanske behövs någon ljudplugin. Jag kör den som följer med Ubuntu (Totem?) som funkar utmärkt.
Citera
2008-01-24, 22:25
Medlem
Deluge är en riktigt nice torrentklient http://deluge-torrent.org/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem