2007-12-01, 17:52
Medlem
tjaboooos avatar
Hallå.
Sitter på en svart sadel som föregående ägare oavsiktligt målat och undrar om nån härinne kanske känner till hur starka lösningsmedel man kan prova med ?

Är en honda mt sadel så är troligen inte äkta läder.

Mvh Tjaboooo
Citera
2007-12-02, 01:22
Medlem
orvarens avatar
Tricloretylene är kanske i starkaste laget,men har du provat något?

Det finns en vit svamp(har sett dem på ICA)som tar bort smuts ganska otroligt(den smulas snabbt ner om det är en ojämn yta) och den använder man bara vatten på.

Använd för guds skull inte vinylglans/puts! Du kommer kana som en snor-lobba i en teflon panna då! (ja,jag har provat! )
Citera
2007-12-02, 01:30
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Du kommer kana som en snor-lobba i en teflon panna då! (ja,jag har provat! )
ASGARV, hade en snowracer som liten pojk med en sån sits på, helvete ramla av i varenda kurva och stog på huvet

Inte provat med nånting än, fundera på å gnugga försiktigt med svamp och gulsåpa till att börja med.
Eventuellt prova med rödsprit också.

Trikloretylen verkar inte lätt å få tag på, enligt wiki försvann den ur handeln för 10år sen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trikloretylen

Bara "gissar" på att kemiskt ren aceton smälter allting, iallafall smälte köksmattan
Citera
2007-12-02, 01:44
Medlem
orvarens avatar
(snowracer... DET var tider det!)

Jo,börja lätt och öka är alltid bra!

Det beror ju ganska mycket på vad för färg det är också..

Har du lite tur så kan det lossna om man "viker" lite i materialet.

Klä om,är nog inte att tänka på,om man ska lämna bort det.
(klädde om en kawa 1000r sadel till min Gpz 1100 -81. tre djäva papp!!)

Svampen jag nämnde är fett-aggresiv mot det mesta på släta ytor,har själv sett handfatet hos min lokala mc-meck,färg olja+annat odefinierbart bara försvinna.Då köpte jag 10-12 paket(2 i varje)
Citera
2007-12-02, 02:00
Medlem
tjaboooos avatar
Jadu livet var så mycke enklare å roligare när man var liten

Klä om är inga problem, nytt överdrag kostar nog inte mer än 200-250kr och häftas fast men inget jag direkt vill spendera på en "vintermoped".

Gällande färgen antar jag det är vanlig sprayfärg, iofs kan ju se om den spricker och lossnar om överdraget "viks".
Citera
2007-12-02, 11:34
Medlem
Truxas avatar
Jag tror att du kan pröva med bromsolja. Den brukar ju göra så att färgen krullar sig och jag tror inte att vinylen påverkas. Lägg på en skvätt på något ställe som inte syns och se vad som händer efter ett dygn.
Citera
2007-12-02, 17:09
Medlem
tjaboooos avatar
Lossa svänghjulet på honda mt

Hallå.
Finns det nåt bra knep för att få loss svänghjulet på en honda mt ?

Konstatera att avdragarn jag har är för liten
Finns det nåt man kan lägga mellan svänghjulets gänger och avdragarens gänger, diffar 2-3mm ?

Mvh Tjaboooo
Citera
2007-12-02, 17:53
Medlem
Avva66s avatar
2 rediga skruvmejslar att bryta med, och en smäll mot axeln med hammare och dorn.
Om du kommer åt att bryta bakom svänghjulet vill säja.
Citera
2007-12-02, 17:53
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Finns det nåt man kan lägga mellan svänghjulets gänger och avdragarens gänger, diffar 2-3mm ?

Mvh Tjaboooo

Det låter mera som om du borde skaffa dig en ny avdragare. Men är det riktigt kris så brukar det funka med en glidhammare.
Citera
2007-12-02, 17:58
Medlem
Yeah!!s avatar
Rätt verktyg är vad du behöver. Risken att du skapar dig mer problem än vad du hade från början är annars överhängande.
Citera
2007-12-02, 22:06
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeah!!
Rätt verktyg är vad du behöver. Risken att du skapar dig mer problem än vad du hade från början är annars överhängande.
Rädd för det....mycket rädd.

Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Det låter mera som om du borde skaffa dig en ny avdragare.
Lutar mot att de blir de, försökte lägga nåt mellan svänghjulet och avdragaren men höll inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
2 rediga skruvmejslar att bryta med, och en smäll mot axeln med hammare och dorn.
Skulle du vilja komma hit å visa hur man gör de med 2 armar
Skämt osidå men finns inte nåt direkt att bryta mot om man inte vill sabba kåpan och svänghjulet sitter nåtsåinåthelvete.
Kolven sprack redan när jag skulle ha av muttern
Citera
2007-12-03, 18:19
Medlem
tjaboooos avatar
Vatten i framgaffel

Hallå.
Konstaterade att det var lite vatten i ena gaffelröret(honda mt) men hur noga är de att man får bort allt vatten med tanke på att de ska va atf-olja i gaffeln ?

Har "tömt" röret och fundera på att fylla upp de, köra lite så gaffeln arbetar och sen tömma röret genom skruven i botten(vatten samlas ju längst ner då olja flyter på vatten) och fylla upp igen och repetera tills det endast kommer ut ren olja.
Skulle denna metoden funka ?

Mvh Tjaboooo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in