• 1
  • 2
2008-01-22, 09:10
Medlem
Tack för tröjans avatar
Hus bortskänkes läser man om lite då och då så jag undrar om det finns någon sida på nätet som samlar dessa gratisobjekt?

Det borde inte var så ovanligt med tanke på att hela byar överges i norrland och i sveriges inland står hus och förfaller lite här och var.

Skulle vara kul att renovera ett torp, bondgård eller villa och kanske flytta dit permanent ifall man skulle fatta tycke för omgivningarna.
Citera
2008-01-22, 10:41
Medlem
Oftast är det väl inte hela fastigheten som skänks bort utan bara själva byggnaden "på rot"...
Citera
2008-01-22, 10:47
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tack för tröjan
Hus bortskänkes läser man om lite då och då så jag undrar om det finns någon sida på nätet som samlar dessa gratisobjekt?

Det borde inte var så ovanligt med tanke på att hela byar överges i norrland och i sveriges inland står hus och förfaller lite här och var.

Skulle vara kul att renovera ett torp, bondgård eller villa och kanske flytta dit permanent ifall man skulle fatta tycke för omgivningarna.

Du har helt missuppfattat vad som skänkes. Det är byggnaden som skall bortforslas, vilket naturligtvis inte är gratis. Ska det forslas långt kan det säkert bli dyrare än att köpa ett nytt, lokalt hus.

Därför skall man bara ta det av värde och elda upp all skit på plats. Det har gjorts i hundratals år.
Senast redigerad av CashBlow 2008-01-22 kl. 10:54.
Citera
2008-01-22, 13:53
Medlem
Tack för tröjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john_henry
Oftast är det väl inte hela fastigheten som skänks bort utan bara själva byggnaden "på rot"...

Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Du har helt missuppfattat vad som skänkes. Det är byggnaden som skall bortforslas, vilket naturligtvis inte är gratis. Ska det forslas långt kan det säkert bli dyrare än att köpa ett nytt, lokalt hus.

Njae, inte riktigt.
Jag är medveten om att hus skänks bort i utbyte mot att bortforsling tillhandahålls av mottagaren.
Jag har själv ett sånt objekt i Viksberg dessutom har nog ingen missat den hemska mexi-villan på Lidingö som verkar bli kvar i all evighet...etc

Det jag syftade på med mitt inlägg är övergivna hus & gårdar i glest bebodda avfolkningsområden.
Ställen som övergivits av de personer som tidigare bott där.
Det behöver inte vara gamla förfallna ruckel utan tvärtom finns det en hel del klart beboeliga objekt runt om i landet som bara står tomma i väntan på att någon ska förbarma sig över dem.

En del människor har inte ork, tid eller kunskap att engagera sig i dylika projekt utan överlåter istället besittningsrätt/äganderätt gratis till någon som lovar att vårda och föra deras familjegård vidare t.ex.

Det är något sådant jag söker, en länk eller dylikt.
Citera
2008-01-22, 14:25
Medlem
Jag bor i norra norrland och känner inte igen det du skriver. Visst, det finns billiga hus. Har sett beboeliga hus med stor tomt för ca 50-60k men aldrig någon som skänker bort kåken med tomt och allt.
De flesta som flyttat in till stan behåller huset på landet som sommar/jakt/skoterstuga.
Citera
2008-01-22, 16:52
Medlem
Tack för tröjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Jag bor i norra norrland och känner inte igen det du skriver. Visst, det finns billiga hus. Har sett beboeliga hus med stor tomt för ca 50-60k men aldrig någon som skänker bort kåken med tomt och allt.
De flesta som flyttat in till stan behåller huset på landet som sommar/jakt/skoterstuga.

Vet inte om jag är luddig i mina formuleringar men det jag tänker på är övergivna statarlängor, soldattorp eller fritidshus.
När man bilar runt i Sverige ser man otaliga tomma hus, vissa mer nedgågna än andra.
Ett exempel på en "spökby" är Lillterrsjö i Ångermanland eller arbetarbostäderna som blev kvar efter kraftverksbygget i Ragunda, ödehusen som är utspridda lite varstanns runtom Dorotea, exemplen är många.
Det måste finnas tusentals sådana hus runt om i Sverige.
Nu är jag nästan inne på UE´s domäner och trampar men jag får leta vidare och se om det finna någon som sammanställt några av dessa pärlor som kanske säljs för en symbolisk summa.
Det borde ligga i allas intresse om någon tar över och rustar upp ett ruckel i stället för att det bara ska stå och vara till allmän förtret.
Citera
2008-01-22, 22:03
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Gör som min farsas familj när han var ung: Lägg husen på skidor och putta över isen när det är snö.

Bra fraktmetod, dock svårare i backarna kan jag tro! XD.
Citera
2008-01-22, 22:08
Bannlyst
Är det ditt egna hus som är halv färdig byggt som du skänker bort eller?
Citera
2008-01-23, 02:02
Medlem
Tack för tröjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky_star
Är det ditt egna hus som är halv färdig byggt som du skänker bort eller?

Nä, det är ett fritidshus som ligger på en tomt som jag ska bygga en villa på.
Ett året-runt-boende känns mer lockande än att bara åka dit på helgerna och semestern.
Citera
2008-01-23, 02:45
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
finna någon som sammanställt några av dessa pärlor som kanske säljs för en symbolisk summa.
Det borde ligga i allas intresse om någon tar över och rustar upp ett ruckel i stället för att det bara ska stå och vara till allmän förtret.

Posta eller PMa om du hittar ett vackert sådant hus alternativt en site.
Citera
2008-01-24, 13:17
Medlem
MisterGGs avatar
Luckystar och tack för tröjan får härmed en varsin tillsägelse för offtopic i tråden.

9 ot-inlägg raderade.

/Moderator
Citera
2008-01-24, 14:10
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Nu är jag nästan inne på UE´s domäner och trampar men jag får leta vidare och se om det finna någon som sammanställt några av dessa pärlor som kanske säljs för en symbolisk summa.

Folk funkar inte så. Dom tror att dom kommer att få tid att snygga till det där huset någon gång i framtiden. Eller kanske flytta tillbaka efter pensioneringen? Samma sak med alla gamla bilar som folk har stående i trädgården, bakom uthuset etc. Dom säljer eller skrotar inte, den skall lagas "nästa år"...

Du skall nog ha mycket tur om du skall hitta ett hus med tillhörande tomt som skänkes bort gratis. Allt har en ägare, och den som investerat stora pengar i ett hus skänker inte bort det gratis bara för att det inte går att sälja tillräckligt dyrt. Och det finns alltid grannar som är intresserade av att utöka sina egendomar och fastigheten jämte blir till salu någorlunda billigt.
Vad menas med "symbolisk summa"? Jämfört med motsvarande hus i mälardalen eller på västkusten kanske 100-200k kan räknas som symboliskt? I såna fall finns mängder med hus till salu på tex. www.hemnet.se
Men om du menar 500kr och två tyska ölflak som ett symboliskt pris, så får du nog fortsätta leta...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in