2008-01-22, 01:57
Medlem
soups avatar
Jag tänker börja torka fisk för längre förvaring. I och med att jag planerar att leva ut frys så ter sig torkning vara ett gott alternativ. Sötvattensfisk är det som gäller, om det nu är någon skillnad. (salthalt etc..)

Finns det någon som har erfarenheter och tips kring detta ämne?

obs! inte lutfisk!
Citera
2008-01-22, 18:36
Bannlyst
Det är bara att salta fisken ganska rikligt, skär ca. 1 cm. strimlor av fisken och sedan in i ugnen på bakplåtspapper, ganska låg temp, typ 50 grader tills det är torrt. Ha gärna ugnsluckan lite på glänt.
Citera
2008-01-22, 20:22
Medlem
Det måste väl vara en varmluftsugn för att man ska kunna torka i en ugn? Det traditionella är att torka fisk ute och det sägs att det torkar bäst på senvinter/tidig vår och dessutom finns då inga flugor. Torkar man rätt behövs inte så fasligt mycket salt och det ska tydligen räcka med att spruta saltlösningen i skärsåren i fisken så hela fisken behöver inte sprutas ned.
Citera
2008-01-22, 22:03
Medlem
soups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Det är bara att salta fisken ganska rikligt, skär ca. 1 cm. strimlor av fisken och sedan in i ugnen på bakplåtspapper, ganska låg temp, typ 50 grader tills det är torrt. Ha gärna ugnsluckan lite på glänt.

Ok, verkar vettigt.
Ute kan ju som sagt också vara bra. Vid rätt förhållanden.

Några näringsämnen , proteiner, etc som försvinner vid processen tror ni?
Jag menar, förutsättningarna i fisken förändras väl/ju när tillståndet ändras..
Senast redigerad av soup 2008-01-22 kl. 22:10.
Citera
2008-01-22, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Det måste väl vara en varmluftsugn för att man ska kunna torka i en ugn? Det traditionella är att torka fisk ute och det sägs att det torkar bäst på senvinter/tidig vår och dessutom finns då inga flugor. Torkar man rätt behövs inte så fasligt mycket salt och det ska tydligen räcka med att spruta saltlösningen i skärsåren i fisken så hela fisken behöver inte sprutas ned.

Behöver inte vara en varmluftsugn men det gör ju hela processen kortare.
Citera
2008-01-22, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soup
Ok, verkar vettigt.
Ute kan ju som sagt också vara bra. Vid rätt förhållanden.

Några näringsämnen , proteiner, etc som försvinner vid processen tror ni?
Jag menar, förutsättningarna i fisken förändras väl/ju när tillståndet ändras..

Någon ändring lär det ju bli i näringsförhållandet men att torka bevarar näringsämnena klart bättre än vid stekning eller kokning.
Citera
2008-01-22, 23:21
Medlem
soups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Någon ändring lär det ju bli i näringsförhållandet men att torka bevarar näringsämnena klart bättre än vid stekning eller kokning.

aight, Bra info. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in