Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-21, 23:06
Medlem
slrslrs avatar
Jaa som topicen säger så har det med router till mac att göra. Har en netgear för tillfället och jag har väl varit nöjd med den eftersom jag aldrig har behövt mekka något med den.

Nu när jag har bestämt mig för att börja spela wc3 på b.net så kan jag inte ansluta till b.net, skiten klagar på att jag inte är ansluten till internet. Jag har i princip gjort allting som går att göra, port forwarding, port triggering, wan setup, dnz setup, inaktiverat firewall på både mac och router. Använt mig av rätt portar när det gäller att ställa in och även ändrat porten i wc3 till den porten jag använder för mitt torrentprogram. Det funkar bara inte...

Jag var hos en polare innan med datorn och han har en airport extreme, det funkade alldeles galant att ansluta till b.net där och skapa konto osv. Min polare har han även haft problem när det gäller port inställningar med både dlink och netgears routrar, det är som att man ställer in porten bara att routern inte fattar det bara för att man sitter bakom en mac eller något.

Tycker det e förjävligt att tillverkarna skriver att routern mackompatibel bara för att det går att dela internet till en mac med den jävla routern.

Någon som har erfarenhet av detta och kan säga att jag har gjort något fel? Annars blir det fanimej en liten airport express, för den är väl lika bra som en airport extreme bara att extremen kan du plugga in massa skrivare till och backupa skit hit o dit.
Citera
2008-01-21, 23:24
Medlem
cammos avatar
Kvittar fullständigt vilken router du har.

PC jobbar med tcp/ip
Mac jobbar med tcp/ip
Citera
2008-01-22, 00:41
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Kvittar fullständigt vilken router du har.

PC jobbar med tcp/ip
Mac jobbar med tcp/ip

Hur kommer det sig att både jag och min kompis har haft problem med att konfigurera våra netgear routrar med våra macar. Asså jag gör ju det helt rätt, folk som har konfigurerat sina netgear routrar för wc3 konfade min exakt likadant och det fungerar inte. Det är sinnesjukt!
Citera
2008-01-22, 07:38
Medlem
Flärps avatar
Min erfarenhet av Netgear är att den ibland kan bugga ur och inte fatta att man vill öppna en portjävel. Detta hände mig då jag satt på PC, så det spelar ingen roll vilken plattform du använder.

Köp en kvalitérouter, typ Linksys WRT54GL så ska det nog lösa sig. Annars är ju Airport Express väldigt trevlig
Citera
2008-01-22, 10:54
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Min erfarenhet av Netgear är att den ibland kan bugga ur och inte fatta att man vill öppna en portjävel. Detta hände mig då jag satt på PC, så det spelar ingen roll vilken plattform du använder.

Köp en kvalitérouter, typ Linksys WRT54GL så ska det nog lösa sig. Annars är ju Airport Express väldigt trevlig

Sicken jävla skit, blir ju förbannad. Snackade med netgears kundtjänst, fan va värdelösa dom är. En jävla brud som svarar som snackar norska, kan dom inte ha en svensk åtmindstonde. Sen så kunde hon inte ett jävla skit heller, hon bara tog min mail och sa att hon skulle maila mig om hon vet något efter 25 minuters tjötande i telefonjäveln.
Citera
2008-01-22, 13:22
Medlem
SnuFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Sicken jävla skit, blir ju förbannad. Snackade med netgears kundtjänst, fan va värdelösa dom är. En jävla brud som svarar som snackar norska, kan dom inte ha en svensk åtmindstonde. Sen så kunde hon inte ett jävla skit heller, hon bara tog min mail och sa att hon skulle maila mig om hon vet något efter 25 minuters tjötande i telefonjäveln.

Netgears jävla kundservice är kass. ringde för någon vecka sen och försökte få hjälp.. nån jävla kärring med finsk-svensk brytning svarade.. kunde inte ett jävla skit. Mig skickade hon tillbaka till Glocalnets kundservice efter 30 minuters försök. Sen skickade dom tillbaks mig till Netgear.. då tog tålamodet slut och jag köpte trådlöst modem istället av annat märke.
Citera
2008-01-22, 19:18
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp

Citerad för sanning! Linksys WRT54GL är otroligt bra. Har haft min i ett och ett halvt år nu och den har bara bråkat för mig 2 gånger. Båda var när jag råkade rycka ur strömsladden när jag dammsög.

Innan hade jag någon D-link som tokdog så fort jag ladda hem torrents i mer än 100Kb/s. Förmodligen för att den istället för att vid en packet loss sänka hastigheten lite och skicka paketet igen, fick tokspel och sänkte hastigheten till 0. Trodde den var trasig och bytte till en ny som gjorde samma sak. Vilken skit!

WRT54GL är billig också. På Prisjakt hittar jag många månglare som kränger den för under 600 inklusive frakt. Är man inte nöjd med den firmware som finns är det skitenkelt att byta. Jag har inte gjort det dock för den som följer med är så bra.

(Jag missar lika sällan ett tillfälle att göra reklam för WRT54GL som jag gör för att göra reklam för mac )
Senast redigerad av G Hårddisksson 2008-01-22 kl. 19:28.
Citera
2008-01-22, 19:23
Medlem
Mikolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Citerad för sanning! Linksys WRT54GL är otroligt bra. Har haft min i ett och ett halvt år nu och den har bara bråkat för mig 2 gånger. Båda var när jag råkade rycka ur strömsladden när jag dammsög.

Innan hade jag någon D-link som tokdog så fort jag ladda hem torrents i mer än 100Kb/s. Förmodligen för att den istället för att vid en packet loss sänka hastigheten lite och skicka paketet igen, fick tokspel och sänkte hastigheten till 0. Trodde den var trasig och bytte till en ny som gjorde samma sak. Vilken skit!

WRT54GL är billig också. På Prisjakt hittar jag många monglare som kränger den för under 600 inklusive frakt. Är man inte nöjd med den firmware som finns är det skitenkelt att byta. Jag har inte gjort det dock för den som följer med är så bra.

(Jag missar lika sällan ett tillfälle att göra reklam för WRT54GL som jag gör för att göra reklam för mac )

Seconded, Var i exakt samma situation (Jobbig D-Link, i mitt fall en DI-624), och köpte nyligen en WRT54GL. Med Tomato Firmware på är den helt jävla underbar.
Citera
2008-01-22, 20:56
Medlem
slrslrs avatar
Fair enough att linksys verkar göra kvalitetsprodukter men hur är det med airport express? Något att ha, för den här netgearen ska fanimej misshandlas.
Citera
2008-01-23, 20:10
Medlem
Citat:
Fair enough att linksys verkar göra kvalitetsprodukter men hur är det med airport express? Något att ha, för den här netgearen ska fanimej misshandlas.

Den funkar alldeles utmärkt och du behöver dessutom inte logga in på den som en vanlig router när du ska konfa den eller ändra nåt i inställningarna. Sen kan du ju ansluta en USB printer så den blir trådlös + nätverksdriven och sen skicka musik (om du använder iTunes såklart).
Skaffar man sen en till så kan man använda den som repeater.
Citera
2008-01-23, 21:24
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harding
Den funkar alldeles utmärkt och du behöver dessutom inte logga in på den som en vanlig router när du ska konfa den eller ändra nåt i inställningarna. Sen kan du ju ansluta en USB printer så den blir trådlös + nätverksdriven och sen skicka musik (om du använder iTunes såklart).
Skaffar man sen en till så kan man använda den som repeater.

Låter ju bra, någon som nånnsin har haft problem med sin airport express då? T.ex. att någon port inte har gått att konfigurera eller att den inte sparar inställningar, existerar sådana problem om man äger en airport express?
Citera
2008-01-23, 22:03
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Låter ju bra, någon som nånnsin har haft problem med sin airport express då? T.ex. att någon port inte har gått att konfigurera eller att den inte sparar inställningar, existerar sådana problem om man äger en airport express?

Jag har en Express och jag har inte haft ett enda problem under de dryga sex månader jag har ägt den.

Tänkte bara meddela att AirPort Express är den lilla routern man stoppar direkt i vägguttaget och AirPort Extreme är den stora routern. Så om du behöver trådad routing, möjlighet att koppla in extern hårddisk eller N-hastighet så borde du satsa på Extremen. Behöver du bara en enkel trådlös router så är Expressen perfekt. Klarar ju som sagt att streama ljud trådlöst också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in