• 1
  • 2
2008-01-21, 22:25
Bannlyst
Jag vill installera XP på min Hp Dv9000 med Vista. När jag gör detta och stoppar skivan och bootar med den står det att den inte hittar hårddisken, har hört att man ska inaktivera SATA för att låta skiten hitta den. Men jag hittar inte vart man avaktiverar SATA i bios, hur gör man?

Kommer ihåg att jag gjorde det med en an nan HP dator innan, men glömde hur.

Tack
Citera
2008-01-22, 10:21
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Hej !

Det du bör göra är att du:

Först ser till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Disket med SATA-drivisarna!

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..

Vill du ha en enkelt steg för steg beskrivning så kommer det en här:

2.3 OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar. Dessa kopplas in när datorn är skyddad

När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen
Se till att Startordningen i BIOS är 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!
**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.

Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…

(Datorn Startar Om)

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa!

När skärmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Hoppa direkt till avsnitt 3

3 INSTALLATIONEN AV XP INLEDS
BlåSkärmsLäge:
*Datorns hårdvara kontrolleras
*tryck F6 då du har SATA-hårddisk ha drivrutinsdiskett tillgänglig)
*Installationsprogrammet startas upp, olika drivrutiner läses in, (Skärm
blir tillfälligt svart)
- När ”Installationsprogram för XP Professional” visas, följ anvisningar på
skärmen för att:

3.1.1 Radera Tidigare filsystem
Se till att ALLA partitioner raderas - Följ skärmanvisningarna (Börja nedifrån, Markera partition, Tryck D, L, osv)

När endast Opartitionerat utrymme visas

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem
Skapa en (1) ny partition på xxxxMb eller enligt eget önskemål (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)

När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb” är markerad, Tryck Enter

3.1.3 Formatera det nya filsystemet
När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (välj EJ Snabb!)
(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)

När datorn vid uppstarten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen

Se till att Startordningen i BIOS är 1: HardDrive 2: Inget 3: Inget! Spara ändringen av BIOS

Datorn startar nu om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN eller mot disketten
(Den grafiska delen av Windows installationen startas)
oSV.

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se

Citera
2008-01-22, 14:14
Bannlyst
Du förstod inte min fråga...

Försöker igen. Jag hittar inte "Disable SATA native support" i bios, alltså kan jag inte inaktivera sataskiten så att datorn hittar hårddisken. Jag har kollat och jag har en SATA controller i datorn, hur ska man göra nu?

Jag kommer ihåg att det var så med förra datorn men kommer som asgt inte hur jag gjort.

Hur gör man om man inte hittar det i BIOS? Någon som har nått tips?
Citera
2008-01-22, 14:44
Medlem
Det är tyvärr inte alla modeller som har denna inställning i BIOS.

Exakt vilken DV9000 har du?
De finns med både Intel och AMD och de båda kan ha olika sata-kontroller, så det kan vara nödvändigt att ladda ned rätt drivrutiner och göra om din XP-skiva en aning.
Citera
2008-01-22, 14:51
Bannlyst
Intel versionen, 2,2 duo. Så det går alltså inte att installera xp? eller?
Citera
2008-01-22, 15:01
Medlem
Jo det ska nog bra.
Men jag vet fortfarande inte vilken modell du har, om vi förutsätter att du har en med ICH7M-chipset så har du sata-drivrutinen här http://tinyurl.com/ymxw6r (sp32478.exe )

För att modifiera din installationsskiva har du HPs egen instruktion på följande adress http://tinyurl.com/2jz2se

Skulle inte den räcka kan du googla på t.ex. "slipstream xp cd" så hittar du mängder med andra guider.

Lycka till!
Citera
2008-01-22, 15:06
Bannlyst
HP Pavilion dv9000 CTO Notebook PC heter datorn.

Testade köra den du postade, det stog insert floppy men jag har alltså ingen floppy på denna datorn.
Citera
2008-01-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commotion
HP Pavilion dv9000 CTO Notebook PC heter datorn.

Testade köra den du postade, det stog insert floppy men jag har alltså ingen floppy på denna datorn.

Det just avsaknaden av floppy som gör att man måste trixa med skivan, har du tur kan en floppy inkopplad via USB fungera.
Citera
2008-01-22, 15:29
Bannlyst
Ok, så det jag ska göra är att lägga in driver .exen i skivan alltså? Har sökt och hittat en guide på hur man lägger in SP2 i Xp skivan, men eftersom min skiva redan är SP2 så lägger jag in drivisen istället, funkar det på det sättet?
Citera
2008-01-22, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imwer

För att modifiera din installationsskiva har du HPs egen instruktion på följande adress http://tinyurl.com/2jz2se

Skulle inte den räcka kan du googla på t.ex. "slipstream xp cd" så hittar du mängder med andra guider.

Jag gör en fuling och citerar mig själv, hoppas det är ok.

Du ska inte använda exe-filen direkt då det är ett arkiv som innehåller en hel del filer.
Kan tipsa om att i princip alla drivrutiner från HP är extraherbara med hjälp av Winrar (el. motsv.)
Citera
2008-01-22, 20:20
Bannlyst
Citat:
Jag gör en fuling och citerar mig själv, hoppas det är ok.

Du ska inte använda exe-filen direkt då det är ett arkiv som innehåller en hel del filer.
Kan tipsa om att i princip alla drivrutiner från HP är extraherbara med hjälp av Winrar (el. motsv.)

Ok, så vad är lösningen tror du? villket sätt ska man köra om det ska funka?
Citera
2008-01-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commotion
Ok, så vad är lösningen tror du? villket sätt ska man köra om det ska funka?

Har du kollat guiden som du fick länken till?

Citat:
Citat:Ursprungligen postat av Imwer

Det är alltså avsnittet "Adding SATA Drivers to an Installation CD" som du ska följa till punkt och pricka.
Senast redigerad av insomniac 2008-01-22 kl. 20:39. Anledning: Förtydligade informationen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in