2008-01-21, 17:41
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jag skall flytta mitt vapenskåp som är ett http://www.jakt.se/vapenskap/scandinavian-safe/sp88.html.

Innan har det varit förankrat i väggen trots att det väger 152 kg. Dit jag skall flytta det nu har en list i vägen som ger en springa på ca 1 cm från väggen, eftersom jag vill bulta fast det i väggen ändå. Är det ok med en springa på 1 cm?

Vad jag har förstått så måste vapenskåp som inte behöver förankras, ändå ha sina hål igenpluggade med med t.ex bultar. Skåpet har två hål i ryggen och två hål i botten, men om jag skulle plugga igen botten så skulle hela vikten ligga på två bultar och orsaka skador i golvet och göra skåpet snett. Räcker det att förankra eller plugga igen i hålen ryggen.
Citera
2008-01-21, 17:45
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Jag skall flytta mitt vapenskåp som är ett http://www.jakt.se/vapenskap/scandinavian-safe/sp88.html.

Innan har det varit förankrat i väggen trots att det väger 152 kg. Dit jag skall flytta det nu har en list i vägen som ger en springa på ca 1 cm från väggen, eftersom jag vill bulta fast det i väggen ändå. Är det ok med en springa på 1 cm?

Vad jag har förstått så måste vapenskåp som inte behöver förankras, ändå ha sina hål igenpluggade med med t.ex bultar. Skåpet har två hål i ryggen och två hål i botten, men om jag skulle plugga igen botten så skulle hela vikten ligga på två bultar och orsaka skador i golvet och göra skåpet snett. Räcker det att förankra eller plugga igen i hålen ryggen.
Jag har ett identiskt skåp som dig och jag har då inte stoppat igen hålen i alla fall. Jag har inte hört eller läst något alls om att detta måste göras.
Citera
2008-01-21, 18:11
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jaha, ok jag litar på dig.
Citera
2008-01-21, 20:23
Medlem
nazipoliss avatar
har modellen mindre om jag inte har helt fel...

saken är den att ifall du får inbrott så skall dem inte kunna ta och bära iväg skiten eller nåt, därav så skall den sitta fast.

dock så har jag problemet att det rummet (klädkammaren) som mitt vapenskåp står i så är väggarna utav blåbetong med en målad masonitskiva utanpå. borrar jag där i så händer det ingenting. allt bara vittrar sönder. därför gjorde jag så att jag fyllde hela botten med bly för att få en någorlunda tyngd på skiten. skulle polisen vilja komma hem för att kolla så får jag hävda detta, även om jag vet att det inte är godkänt. dvs att polisen ringer minst en vecka i förväg för att komma och kolla så att du har skåp och då har du tid på dig att göra en godkänd lösning.
Citera
2008-01-21, 23:52
Medlem
broadmans avatar
Det är väl godkänt om man fyller upp med bly eller järn till 150 kg utan att bulta fast.
Citera
2008-01-22, 00:05
Medlem
actionbents avatar
Hade mitt skåp tidigre stående med golvlisten mellan det och väggen, satte ett par distanser så att det gick att dra åt bultarna ordentligt.
Citera
2008-01-22, 04:41
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Hade mitt skåp tidigre stående med golvlisten mellan det och väggen, satte ett par distanser så att det gick att dra åt bultarna ordentligt.

Exakt. Gör en plywoodskiva lika tjock som mellanrummet/listen och lika stor som skåpets baksida. Borra och bulta rakt igenom. Klart.

/capmac
Citera
2008-01-22, 17:02
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broadman
Det är väl godkänt om man fyller upp med bly eller järn till 150 kg utan att bulta fast.

nopp! skåpet skall väga nåt på 150 kilo utan saker i, i så fall för att slippa fästas i väggen... att fylla upp med bly är såklart tillåtet, men inte godkänt!
Citera
2008-01-22, 17:22
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
nopp! skåpet skall väga nåt på 150 kilo utan saker i, i så fall för att slippa fästas i väggen... att fylla upp med bly är såklart tillåtet, men inte godkänt!

Vad säger du om detta då?

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om vapenlagstiftningen

Citera
2008-01-22, 19:02
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Vad säger du om detta då?

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om vapenlagstiftningen

det var något nytt, både JG jakt som jag har varit i kontakt med i Göteborg samt instruktionerna som jag fick medskickat så gällde inte fristående tyngder, utan det var skåpet tomt som räknades...

från vilket år är den föreskriften?
kan det skilja sig från skåp till skåp tro?
Citera
2008-01-22, 19:21
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Nej, det är generellt, snackade med polisen om detta idag när jag var där för att göra ett passärende.

Skåpet ska väga 150kg om man tar och ställer det på vågen (vapen exkluderat). Så du kan även räkna ammo, inredning, rengöringskitt och allt annat du har i skåpet förutom själva vapnen och vapendelar.

Så om skåpet väger 120 kg kan man ju trycka i 20 kilo i vikter och sedan fylla upp resterande 10 kg med jaktradio, värdesaker och annat. Det ända man får tänka på är att skåpet ska väga 150 kg även om du plockar ut något (några kilo försvinner ju om du åker och jagar t.ex.), dock är ju detta enligt lagboken. Jag tror inte polisen vid en eventuell inspektion väger ens vapenskåp.

Det är med att förankringshålen måste pluggas igen hade de inte hört någon om ens.
Citera
2008-01-22, 19:26
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
det var något nytt, både JG jakt som jag har varit i kontakt med i Göteborg samt instruktionerna som jag fick medskickat så gällde inte fristående tyngder, utan det var skåpet tomt som räknades...

från vilket år är den föreskriften?

http://www.polisen.se/static/fap/FAP551_3_RPSFS2002_9.pdf

19 augusti 2002.

Det skiljer sig nog snarare mellan polisdistrikt, då de verkar ha egna regler, eller snarare polisens handläggare som har hand om vapenlicenser. Du borde påminna polisen och hur deras egna föreskrifter är. Konstigt då många vapenskåpsförsäljare även säljer lösa extravikter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in