2008-01-21, 16:35
Medlem
Tjena.

Fick nyligen ett ryck och köpte en Peugeot 103 SPX

(här är ett liknande exemplar) http://www.evannonce.com/photo/membr...ebc02a0659.jpg

Fick den billigt, allt är i bra skick...förutom kickfunktionen.
Om vi tänker oss att kickarmen roteras från kl 12 till kl 6, varvid motorn borde ge motstånd redan kl 3 - och startas igång....men inte i det här fallet.

På mitt exemplar så "tar inte kicken" förrens i slutet av slaglängden på kickarmen....typ från kl 5 till kl 6, vilket ju är på tok för lite momentum för att få start på skiten någorlunda smidigt.
Och då är detta i bästa fall, därför att annars kuggar kicken över för det mesta och "tar inget".

Vad tusan är det frågan om? Är någon del uppsleten innanför kickens fäste?
Jag kan tyvärr inte springa igång den efter som den saknar växlar....(har variatorrem)

Citera
2008-01-21, 17:37
Medlem
bogarleffes avatar
Svårt att förklara hur det ser ut, men öppna kåpan så ser du hur det funkar. Det kan vara en fjäder som är utsliten, eller kanske de två "kugghjul" (vet inte vad de kallas) som går emot varandra som är slitna.

Gå till en auktoriserad peugeot-moppehandlare och be att få en kopia på en sprängskiss på motorn, så ser du hur det funkar.
Citera
2008-01-21, 23:06
Bannlyst
Sexig moppe

ont : är det ett kickdrev på den eller? ser det ut som ett vanligt drev fast delat på mitten?
Citera
2008-01-24, 16:36
Medlem
Sådär ja, nu har jag äntligen fixat hem en sprängskiss....

http://img180.imageshack.us/my.php?i...t103spxrb0.jpg
(lite seg länk men den tar max 30sek att ladda)

...och kikat lite på den.

Kolla kopplingen mellan vänstra änden av del 1 samt del 9, där gissar jag på att felet ligger. Eller?
Citera
2008-01-25, 01:03
Medlem
ja har samma problem på min gammla cresent compakt, ja skulle tippa på att det är splinsen som är slut...
Citera
2008-01-25, 16:11
Medlem
liljaaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goggle
ja har samma problem på min gammla cresent compakt, ja skulle tippa på att det är splinsen som är slut...

Säger bara : "NEJ!"

öppna kåpan och kolla! kan vara fjädern som inte sitter rätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in