• 1
  • 2
2008-01-21, 12:21
Medlem
spatrics avatar
Låt oss säga att jag har en hårddisk som är full med filer, och jag raderar hälften av dem "på vanligt vis".

Nu finns det ju program som kan återskapa de raderade filerna sålänge de inte skrivs över, men det vill inte jag. Jag vet att det finns program där man kan radera filer så att de inte kan återskapas, men det är ju försent för det nu.

Vad jag söker är alltså ett program som kan göra att det "lediga" utrymmet inte kan återskapas, finns det?

Sen har jag en liten sidofråga också..

Citat:
"AEVITA Wipe & Delete leaves no chances for intruders to sneak into your privacy and attack from behind. The program implements eight secure sanitizing methods including the US Department of Defense DoD 5220.22M, RLL, MFM, VSITR, Gutmann and GOST P50739-95. By utilizing these methods, the program can erase any file or folder by overwriting it several times, thus rendering it completely unrecoverable even for the most sophisticated recovery software."

Jag fattar inte varför dessa program som raderar filer använder sig av massa mojs som RLL, MFM (vad det nu är). Vore det inte bara att skriva över det lediga utrymmet med random ettor och nollor?
Citera
2008-01-21, 12:26
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Pröva Eraser, det har en funktion där du kan välja att få allt ledigt utrymme på en disk överskrivet, dessutom kan du också välja vilken metod du föredrar, personligen tycker jag Random är att föredra.
Citera
2008-01-21, 12:55
Medlem
baz_1337s avatar
Skapa en "fulfil" som är exakt lika stor som hela disken 3-10 ggr så är saken biff.
Citera
2008-01-21, 12:57
Medlem
Ratchers avatar
Killdisk?
Citera
2008-01-21, 16:31
Medlem
Rekommenderas också Eraser fast jag använder den bara till att ta bort enstaka filer m.m - aldrig testat på hela hårddiskan, för dyrbart om det går fel.
Citera
2008-01-21, 16:35
Medlem
användare666s avatar
Hur säker kan man vara på att dessa metoder är 100%-iga?

Skulle själv bli nojig om min dator togs i beslag även om jag kört något av dylika program.
Citera
2008-01-21, 17:05
Medlem
jaeger-s avatar
Finns ingen metod för att ta bort 100% av all data, därför IT-företag som Atea måste vakta formaterade "tomma" företagshårddiskar!
Citera
2008-01-21, 21:34
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X
]Pröva Eraser, det har en funktion där du kan välja att få allt ledigt utrymme på en disk överskrivet, dessutom kan du också välja vilken metod du föredrar, personligen tycker jag Random är att föredra.

Citat:
Ursprungligen postat av protocol
Rekommenderas också Eraser fast jag använder den bara till att ta bort enstaka filer m.m - aldrig testat på hela hårddiskan, för dyrbart om det går fel.

Eraser tog bort LITE MER än väntat.. Valde att erase'a "Unused Disc Space", men den tog bort massa filer från hårddisken så att jag fick köra en systemåterställning

Citat:
Ursprungligen postat av jaeger-
Finns ingen metod för att ta bort 100% av all data, därför IT-företag som Atea måste vakta formaterade "tomma" företagshårddiskar!
Hm, om man skriver över hårddisken med random ettor och nollor, eller kanske t.om BARA ettor - hur kan man då återställa något?
Citera
2008-01-21, 22:05
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Eraser tog bort LITE MER än väntat.. Valde att erase'a "Unused Disc Space", men den tog bort massa filer från hårddisken så att jag fick köra en systemåterställning

Hm, om man skriver över hårddisken med random ettor och nollor, eller kanske t.om BARA ettor - hur kan man då återställa något?

Genom att det inte enbart rör sig om ettor och nollor, utan laddningar däremellan som man kan tolka ifall det varit en etta eller nolla.
Citera
2008-01-21, 22:11
Medlem
Mullvadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
/../
Kunde en systemåterställning få tillbaka filerna så var det ju inte ett speciellt bra "raderingsprogram".

Mitt tips är att kryptera istället för att använda massor av raderingsprogram. Truecrypt är ett enkelt och gratis open-source program som är perfekt att börja med: http://www.truecrypt.org/
Citera
2008-01-22, 07:41
Medlem
Om du har så känsliga data att någon är beredd att betala för en undersökning i ett lab så bör du nog fundera på kryptering istället.

annars så google.se - "wipe file"
Citera
2008-01-22, 07:47
Medlem
Läs den klistrade tråden med Guider.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=213075
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto