2008-01-21, 10:57
Medlem
elevators avatar
Det är så att jag studerar på universitetet och har så himla tråkigt på dagarna när jag inte läser att jag bara antingen sover bort dem eller sitter vid datorn. Så för att liva upp det lite så har jag blivit kunde hos aktiedirekt där jag tänkte slänga in 500-1000 kronor till en början och bara leka med. Jag vet att det med denna summa vore bättre med en fond, men detta är pengar jag kan förlora utan att det svider alltför mycket. Det tar väl ett par dagar nu innan mitt medlemskap går igenom, men när jag väl har fått alla uppgifter och kan sätta igång, vad gör jag först? jag söker en liten steg för steg-guide hur jag kommer igång i början. Vilka aktier ska jag köpa i början för att inte sumpa allt totalt? vad är det allra första jag ska göra när jag loggat in? Lite sådana saker, alla tips är välkomna. Tack på förhand.
2008-01-21, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
Det är så att jag studerar på universitetet och har så himla tråkigt på dagarna när jag inte läser att jag bara antingen sover bort dem eller sitter vid datorn. Så för att liva upp det lite så har jag blivit kunde hos aktiedirekt där jag tänkte slänga in 500-1000 kronor till en början och bara leka med. Jag vet att det med denna summa vore bättre med en fond, men detta är pengar jag kan förlora utan att det svider alltför mycket. Det tar väl ett par dagar nu innan mitt medlemskap går igenom, men när jag väl har fått alla uppgifter och kan sätta igång, vad gör jag först? jag söker en liten steg för steg-guide hur jag kommer igång i början. Vilka aktier ska jag köpa i början för att inte sumpa allt totalt? vad är det allra första jag ska göra när jag loggat in? Lite sådana saker, alla tips är välkomna. Tack på förhand.

Känns som summan du leker med är en summa du kan förlora.
Börsen är satans orolig, vilket kan leda till att man kan göra riktigt roliga affärer. Läs på lite om Warranter, titta på säljwarranter och Ericsson, vars jag tror kommer gå ner ett par spänn till.
2008-01-21, 11:17
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
Så för att liva upp det lite så har jag blivit kunde hos aktiedirekt där jag tänkte slänga in 500-1000 kronor till en början och bara leka med.

Du kan inte leka så mycket med 500-1000 kr. Dels kan du bara köpa någon enstaka aktie per bolag, vilket blir roddigt att handla med. Dels kommer cortaget äta upp en stor del av avkastningen. Köper du och säljer en aktie för 500 spänn, är 18 pix 3,5 %, vilket nästan är en halv historisk årsavkastning för random aktie.

Bättre att leka med en låtsasportfölj istället och satsa en riktig summa när du har fått lite kläm på hur det funkar. Det lär du dig snabbare på.
2008-01-21, 11:30
Medlem
Kivans avatar
Kolla den klistrade tråden "Veckans aktietips".
Låser den här tråden.
/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in