• 1
  • 2
2008-01-21, 10:30
Medlem
Finns det något intressant att säga om den här herren? Någon som vet vilket gymnasium han gick på? Borde ha varit ett i Linköping iaf.
Citera
2008-01-21, 12:05
Medlem
Killingänget gjorde parodi på honom i Nile City ifall jag inte missminner mig.

Han har hjälpt Mats Wilander med dennes "musikkariär" för ett antal år sedan.
Citera
2008-01-21, 12:17
Medlem
mishimas avatar
Hade varit skoj att få reda på vad han tar i frilansarvode, tror han tar rätt bra betalt...
Citera
2008-01-21, 15:24
Medlem
Sofftarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Killingänget gjorde parodi på honom i Nile City ifall jag inte missminner mig.

Det stämmer helt korrekt.

Direktlänkar till SVT:s Arkiv.

(Under Nilecity 105.6 så finns länken, Janne Gradvall - världens sämsta simultanförmåga - 2 min 14 sek.)
Citera
2008-01-21, 16:05
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Hade varit skoj att få reda på vad han tar i frilansarvode, tror han tar rätt bra betalt...
Exakt varför skulle det vara roligt? Skulle du få ett skarttanfall eller skulle du bara dra på mungipan?
Det är många som tar bra betalt. Om han har högt arvode beror det på att det finns en marknad för det. Bara att gartulera i såna fall!
Citera
2018-04-30, 09:20
Medlem
Jan Gradvall säger aldrig någonting som sticker ut och stryker alltid alla stora/populära akter medhårs. Zara Larsson är fantastisk och Tove Lo är förstås en av de "skarpaste textförfattarna" vi har, och alla som inte förstår vilket musikaliskt geni Avicii är/var är över 30 och mossiga.

Gubben verkar rätt torr.
Citera
2018-04-30, 12:04
Moderator
Schlesiens avatar
Jag har reagerat på hans dialekt. Han har beskrivit en uppväxt i Linköping med samma nyponbuskar som Winnerbäck, eller minns jag fel?

Han talar ingen östgötska. Jag hör en tillägnad stockholmska med kraftigt gnäll i botten, som kom han från Närke eller Upplands småorter.
Citera
2018-05-01, 00:31
Medlem
Kaendiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag har reagerat på hans dialekt. Han har beskrivit en uppväxt i Linköping med samma nyponbuskar som Winnerbäck, eller minns jag fel?

Han talar ingen östgötska. Jag hör en tillägnad stockholmska med kraftigt gnäll i botten, som kom han från Närke eller Upplands småorter.
Jag har samma reaktion, hans dialekt idag är något märklig mot bakgrund av Linköping etcetera.
En spekulation från min sida:
I den här artikeln från 2014 berättas det om Gradvalls stamning tidigare. Han gick hos logoped i tio år. Kan det vara så att dialekten kom att förändras fr.o.m. att han tog tag i stamningen?
Citat:
Men lika viktig för hans språkutveckling var kanske att han stammade. På högstadiet började problemen på riktigt och han fick diagnosen dold stamning.

– Jag blev skicklig på att dölja det genom att byta ord och sånt där. Oftare blev det att jag var tyst och blev den avvaktande personen i rummet. Jag hade många fyndiga saker att säga som jag inte sa. Det präglade nog uttrycksivern när jag sen skrev. Nu kan jag tala till punkt, och folk lyssnar på vad jag har att säga. Fast jag skrev det.
/.../
Först på 90-talet tog han tag i stamningen på allvar, och gick hos en logoped i tio år.

– Logopeden sa att stamningen börjar redan i lyssningen. Men det gör också att jag blir en bättre lyssnare. Och att jag har sympati med alla som kämpar med språk och inte ser det som helt naturligt att uttrycka sig. Andra klagar på särskrivningar och på rappare som kommer från andra bakgrunder, men jag tycker att det är väldigt bra att människor uttrycker sig över huvud taget och gör det på sitt sätt.
Skulle vara intressant om någon som hörde Gradvall snacka för ett par decennier sedan kan berätta om hur han lät då visavi idag. Jag kan inte minnas att jag hörde JG någon gång under 80-90-talen, så jag kan inte jämföra själv (åldern har jag inne och vistades ibland i kretsar för många år sedan där troligen även JG emellanåt var, men har inget minne av hans röst från den tiden).

http://www.corren.se/kultur-noje/kul...o-6921650.aspx
Citera
2018-05-01, 11:57
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Jan Gradvall säger aldrig någonting som sticker ut och stryker alltid alla stora/populära akter medhårs. Zara Larsson är fantastisk och Tove Lo är förstås en av de "skarpaste textförfattarna" vi har, och alla som inte förstår vilket musikaliskt geni Avicii är/var är över 30 och mossiga.

Gubben verkar rätt torr.

Jag har aldrig riktigt förstått varför han är så omhuldad. Lever han på gamla meriter från 90-talet eller vad är det frågan om?
Citera
2018-05-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag har aldrig riktigt förstått varför han är så omhuldad. Lever han på gamla meriter från 90-talet eller vad är det frågan om?

Han kan väl rätt mycket om populärkultur och så kan han väl skriva rätt bra, antar jag. Men jag läser (förstås) inte Gradvall. Sen är han extremt konformativ i sina åsikter, vilket passar väldigt bra i den mellanmjölkiga mittfåran. Allting som är populärt är per automatik bra, verkar vara Gradvalls motto. Aldrig riskera att stöta sig med någon. Fredrik Strage, exempelvis, vågade ju åtminstone gå ut efter Aviciis död och säga att han inte varit/är något stort fan av hans musik.
Citera
2018-05-02, 11:35
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Han kan väl rätt mycket om populärkultur och så kan han väl skriva rätt bra, antar jag. Men jag läser (förstås) inte Gradvall. Sen är han extremt konformativ i sina åsikter, vilket passar väldigt bra i den mellanmjölkiga mittfåran. Allting som är populärt är per automatik bra, verkar vara Gradvalls motto. Aldrig riskera att stöta sig med någon. Fredrik Strage, exempelvis, vågade ju åtminstone gå ut efter Aviciis död och säga att han inte varit/är något stort fan av hans musik.

Fast Gradvall gav Aviciis True högsta betyg 2013 när den släpptes http://www.gradvall.se/artiklar.asp?entry_id=1015. På den tiden sågade de flesta etablerade muskikskribenter Avicii så även om det är i linjen med att han är populistiskt så är han inte det för att passa in hos resten av PK musikexpert världen. Det som är kul med honom är att han går lite egna vägar men ändå med bibehållen auktoritet för ämnet.

Vet någon om han är kompis med fd. Virtanen ? de kan har rört sig i samma kretsar under uppväxten och Linköping är Motalas närmaste storstad.
Citera
2018-05-02, 11:43
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Fast Gradvall gav Aviciis True högsta betyg 2013 när den släpptes http://www.gradvall.se/artiklar.asp?entry_id=1015. På den tiden sågade de flesta etablerade muskikskribenter Avicii så även om det är i linjen med att han är populistiskt så är han inte det för att passa in hos resten av PK musikexpert världen. Det som är kul med honom är att han går lite egna vägar men ändå med bibehållen auktoritet för ämnet.

Vet någon om han är kompis med fd. Virtanen ? de kan har rört sig i samma kretsar under uppväxten och Linköping är Motalas närmaste storstad.

Gradvall är åtta år äldre än Virtanen och flyttade till Stockholm redan någon på 80-talet. Så tveksamt till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in