Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Jag har reagerat på hans dialekt. Han har beskrivit en uppväxt i Linköping med samma nyponbuskar som Winnerbäck, eller minns jag fel?
Han talar ingen östgötska. Jag hör en tillägnad stockholmska med kraftigt gnäll i botten, som kom han från Närke eller Upplands småorter.
Jag har samma reaktion, hans dialekt idag är något märklig mot bakgrund av Linköping etcetera.
En spekulation från min sida:
I den här artikeln från 2014 berättas det om Gradvalls stamning tidigare. Han gick hos logoped i tio år. Kan det vara så att dialekten kom att förändras fr.o.m. att han tog tag i stamningen?
Citat:
Men lika viktig för hans språkutveckling var kanske att han stammade. På högstadiet började problemen på riktigt och han fick diagnosen dold stamning.
– Jag blev skicklig på att dölja det genom att byta ord och sånt där. Oftare blev det att jag var tyst och blev den avvaktande personen i rummet. Jag hade många fyndiga saker att säga som jag inte sa. Det präglade nog uttrycksivern när jag sen skrev. Nu kan jag tala till punkt, och folk lyssnar på vad jag har att säga. Fast jag skrev det.
/.../
Först på 90-talet tog han tag i stamningen på allvar, och gick hos en logoped i tio år.
– Logopeden sa att stamningen börjar redan i lyssningen. Men det gör också att jag blir en bättre lyssnare. Och att jag har sympati med alla som kämpar med språk och inte ser det som helt naturligt att uttrycka sig. Andra klagar på särskrivningar och på rappare som kommer från andra bakgrunder, men jag tycker att det är väldigt bra att människor uttrycker sig över huvud taget och gör det på sitt sätt.
Skulle vara intressant om någon som hörde Gradvall snacka för ett par decennier sedan kan berätta om hur han lät då visavi idag. Jag kan inte minnas att jag hörde JG någon gång under 80-90-talen, så jag kan inte jämföra själv (åldern har jag inne och vistades ibland i kretsar för många år sedan där troligen även JG emellanåt var, men har inget minne av hans röst från den tiden).
http://www.corren.se/kultur-noje/kul...o-6921650.aspx