Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-17, 11:04
  #13
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Jag har använt prague powder, som är 6.75% natriumnitrit. Står på förpackningen att rekommenderad dos är typ 1.1 gram (av prague powder, inte av ren nitrit) till 500g kött. Jag har främst använt det för att bevara färgen på saker.

Om man vill ha mindre volymer kan man beställa det, både rent och utblandat, på http://www.modernistpantry.com. Frakten brukar bli några dollar.

Haha, allt över 1% är ju marigt att dosera. över 5 är att räkna som nåt proffs kanske får använda.

När det går att få tag på så brukar det ligga lite över 0,5%
Citera
2013-01-17, 11:18
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Haha, allt över 1% är ju marigt att dosera. över 5 är att räkna som nåt proffs kanske får använda.

När det går att få tag på så brukar det ligga lite över 0,5%
0.5% natriumnitrit och resten vanligt natriumklorid? På länken jag skickade är det 6.75% natriumnitrit iaf. Varför skulle det vara svårt att dosera?
__________________
Senast redigerad av cookalong2 2013-01-17 kl. 12:04.
Citera
2013-01-17, 12:31
  #15
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck

Lite mysko att garanterat mycket skadligare kemikalier säljs i vilken livsmedelsbutik som helst, men natriumnitrit är verboten pga att det är carcinogent i tillräcklig dos (cigaretter, någon?).

1-2 gram nitrit är direkt dödlig dos - tror inte att det är förbjudet för att det är förbjudet för att det är carcinogent utan för att det är giftigt.
Citera
2013-01-17, 13:46
  #16
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
0.5% natriumnitrit och resten vanligt natriumklorid? På länken jag skickade är det 6.75% natriumnitrit iaf. Varför skulle det vara svårt att dosera?

Råkar du ta fel och tror det är 0.5% så dör du. I sverige så får man inte dö i onödan.
Citera
2013-01-17, 21:07
  #17
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
1-2 gram nitrit är direkt dödlig dos - tror inte att det är förbjudet för att det är förbjudet för att det är carcinogent utan för att det är giftigt.

Jag måste nu erkänna att jag handskats lite vårdslöst med fakta och förvirrat mig själv i mitt första inlägg i tråden (kan varken bekräfta eller dementera omdömeshämmande vätskors inblandning i det). Jag blandade ihop "nitritsalt" med ren natriumnitrit. Använder man den blandning jag beskrev från boken (i recepten anger de "pink salt", 6% natriumnitrit, 94% NaCl), så får man bra precis det förhållande mellan koksalt och natriumnitrit som jag har färdigblandad på burk.

Jag vill tacka er som fick mig att inse misstaget, bl a Cantoras här ovan. Nu verkar det nästan rimligt att ämnet är förbjudet. Dessutom slipper jag utföra ett steg i recepten.

Jag slog förresten upp natriumnitrit på Wikipedia, och om jag inte läst fel (igen), så är LD50 olika i den svenska och den engelska (85 mg/kg resp 180 mg/kg). Dessutom får det en trea i brandfarlighet på svenska och en nolla på engelska. Tänkte att det kunde ha med Wikipedias ökända opålitlighet att göra, men ett MSDS på vardera språken ger samma uppgifter. Man lär sig något varje dag, i det här fallet att natriumnitrit blir farligare om det är i Sverige.
Citera
2013-01-18, 01:39
  #18
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag måste nu erkänna att jag handskats lite vårdslöst med fakta och förvirrat mig själv i mitt första inlägg i tråden (kan varken bekräfta eller dementera omdömeshämmande vätskors inblandning i det). <klipp>

bara du inte dräper dig med saltet, för det är åxå förbjudet.
Citera
2013-01-18, 18:16
  #19
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
bara du inte dräper dig med saltet, för det är åxå förbjudet.

Tack för omtanken! Jag tror inte det är någon större risk, min saltblandning har alltså bara 0,6% natriumnitrit, och det är ju inte så att jag inmundigar den direkt ur burken. Om jag gjorde det, så skulle det nog vara troligt att jag skulle dö av både uttorkning och förgiftning samtidigt.
Citera
2013-01-19, 00:54
  #20
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Tack för omtanken! Jag tror inte det är någon större risk, min saltblandning har alltså bara 0,6% natriumnitrit, och det är ju inte så att jag inmundigar den direkt ur burken. Om jag gjorde det, så skulle det nog vara troligt att jag skulle dö av både uttorkning och förgiftning samtidigt.

Jag är rädd om folk. Hoppas på att det funkar åt båda hållen nångång.

Nu vet du vad jag vet om detta i alla fall.
Citera
2013-01-19, 05:42
  #21
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Orsaken till charkarnas benägenhet att använda nitritsalt är: Det ger en röd, aptitlig anstrykning åt köttet/korven. Det ger dessutom en fylligare smak (ungefär som glutamat) och det har en hämmande effekt på den dödliga botulinumbakterien.

Nitritsalt är dock i högre doser giftigt och en privatperson kan således ha svårt att köpa det över disk. Vidare omvandlas det i magsäcken till nitrosaminer som är cancerframkallande. Därav socialstyrelsens många påbud om att vi skall äta mindre charkuterivaror. En hel del tester tyder nämligen på att befolkningar som äter mycket av den här typen av mat löper en avsevärt högre risk att få cancer i mag/tarmkanalen.

Som sagt - allt med måtta .

~Paul~
Var det inte en varning som kom ut för ett år sedan om att detta bidrog till cancer i bukspottkörteln och att man sedan var fucked p.g.a. att det var den cancerform som var mest svårbehandlad?
Citera
2013-01-19, 11:07
  #22
Medlem
SpaceCats avatar
Brukar handla kryddor från Borgeby Kryddgård och såg nu att de har nitritsalt.
0,6% 300 gram för 30 kr.

http://borgebykryddgard.jetshop.se/n...459-c-158.aspx
Citera
2013-08-28, 17:51
  #23
Medlem
Maggoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Ja som ovan. Bakgrunden är att jag börjat småpyssla med hemgjorda charkvaror, och nitritsalt rekomenderas för en del saker, exempelvis salami. Så var köper man det? Sett i en del svenska recept, så någonstans köper man det ju. Dock inte i min lokala ICA-butik.

Du kanske har hittat men här finns det http://www.carnivor.se/artgrp/luftto...alt-300-g.html
Citera
2016-12-04, 13:51
  #24
Medlem
skippers avatar
Kan vi uppdatera den här tråden lite?

På nätet säljer Lundgrens Skafferi och Carnivor nitritsalt. Dessa känner jag till, jag har inga uppgifter på om man kan köpa det över disk någonstans, jag skulle behöva tips på var i Stockholm man kan köpa det till exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback