Flashback bygger pepparkakshus!
2008-01-20, 21:46
Medlem
machetes avatar
Jag ska köpa en ny dator, vilket troligtvis blir en Fujitsu Siemens Scaleo PI 2662 med Intel Core Quad. Datorn kör såklart på Vista, men det framgår ingenstans om hårddisken använder FAT32 eller NTFS. Jag frågar eftersom jag var med om att min bärbara AMD Sempron från september 2006 var en FAT, trots att datorn var helt ny. Eller är det så att NTFS finns på alla nyare datorer, då förutom att AMD envisas med att använda det gamla FAT32-systemet?
Citera
2008-01-20, 22:12
Medlem
man tycker ju att alla nya datorer bör ha NTFS, men har sett en del med FAT32 (man kan ju fråga sig varför).

men skulle den ha FAT32 så är de väl bara att besöka http://support.microsoft.com/kb/307881/sv och se glad ut (bör ju funka i vista också?)
Citera
2008-01-20, 22:28
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/NTFS
http://sv.wikipedia.org/wiki/FAT32
Citera
2008-01-20, 23:09
Medlem
För att konvertera din dators filsystem från fat32 till ntsc. Inga filer försvinner.

Öppna kommandotolken (cmd.exe)
Convert C: /fs:NTFS

ändra C: till det din hårddisk heter, om det nu är D: eller E: eller whatever.
Senast redigerad av Ollee 2008-01-20 kl. 23:29.
Citera
2008-01-21, 14:13
Medlem
DennisOlofs avatar
machete, om du kan testa datorn innan kör (typ elgiganten eller någon butik) kan du kolla på egenskaperna om det är NTFS.

FAT32 går ju men inte så bra, dessutom inte att föredra en konvertering till NTFS. Bättre formatera och fixa NTFS ordentligt från början.

Det beror lite på vilka som har installerat datorn, det är dom som avgör om filsystemet ska vara FAT eller NTFS, datorn i sig bryr sig inte.
Citera
2008-01-21, 14:37
Medlem
Om det är en ny dator och vista på den så kan jag till 99.9% lova att det är NTFS filsystem.
Citera
2008-02-06, 03:20
Medlem
Trance_Nations avatar
Eller helt enkelt: Vista kan inte köra på varken FAT eller FAT32
Citera
2008-02-06, 03:27
Medlem
Cheeseballs avatar
Segt om man vill ha tex dvd-rippar på datorn.
Citera
2008-02-06, 06:53
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machete
Eller är det så att NTFS finns på alla nyare datorer, då förutom att AMD envisas med att använda det gamla FAT32-systemet?

Om datorn har FAT32 eller NTFS beror inte på processortillverkaren, utan mer vad det är för OS.

Vista kan som sagt bara köras på NTFS.
Citera
2008-02-06, 08:08
Moderator
Falukropps avatar
Kan hänga ihop med att de flesta nya hårddiskar levereras förformaterade med FAT32. I princip alla operativsystem på marknaden klarar av att hantera detta, och MS tar inte ut några licenspengar från hårddisktillverkarna för att de ska få använda det.

Skälet till att diskarna levereras förformaterade kan väl debatteras, men kan tänka mig att det har att göra med att det finns muppar som skulle köpt en hårddisk och inte fattat att den behöver formateras innan man kan använda den.

Men som sagt, det är bara att konvertera filsystemet.
Citera
2008-02-06, 10:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Kan hänga ihop med att de flesta nya hårddiskar levereras förformaterade med FAT32. I princip alla operativsystem på marknaden klarar av att hantera detta, och MS tar inte ut några licenspengar från hårddisktillverkarna för att de ska få använda det.

Skälet till att diskarna levereras förformaterade kan väl debatteras, men kan tänka mig att det har att göra med att det finns muppar som skulle köpt en hårddisk och inte fattat att den behöver formateras innan man kan använda den.

Men som sagt, det är bara att konvertera filsystemet.

När XP var nytt så var det många leverantörer som förinstallerade XP på FAT32 eftersom man då fortfarande kunde komma åt disken med win98 och relaterade verktyg. Även en del diskkloningsverktyg funkade bättre med FAT32 vilket kan ha gjort att tillverkarna klonade diskarna med FAT32-partitioner (även om NTFS funnits i många år vid det laget).

Men mest troligt är att i och med att nya hårddiskar brukar formatteras med FAT32 och att en del leverantörer kanske inte klonar partitioner utan gör "rena" installationer så formatterar de helt enkelt inte om hårddisken för att spara tid..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in