2008-01-20, 15:47
Medlem
Kan man köpa handkärnat smör i stockholm ? Jag har letat men inte funnit något.
jag är trött på det smaklösa smöret som finns i butikerna.

Om man vill göra eget smör , vad krävs då?
Citera
2008-01-20, 17:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth

Om man vill göra eget smör , vad krävs då?
Hinkvis med grädde och en stark arm/hushållsassistent, salt och lite syrlig grädde .

~Paul~
Citera
2008-01-20, 17:24
Bannlyst
Blir gott om man gör själv, dock lite meckigt.
Annars så är, hör och häpna, Lidls tyska smör riktigt god. Smakar smör något som man inte kan beskylla arlas smör för.
Citera
2008-01-20, 17:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Blir gott om man gör själv, dock lite meckigt.
Annars så är, hör och häpna, Lidls tyska smör riktigt god. Smakar smör något som man inte kan beskylla arlas smör för.
Det har du faktiskt rätt i, J. Är ganska förtjust i det smöret. Tyvärr får man köpa många förpackningar. De kör ju med halvor endast.

~Paul~
Citera
2008-02-08, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det har du faktiskt rätt i, J. Är ganska förtjust i det smöret. Tyvärr får man köpa många förpackningar. De kör ju med halvor endast.

~Paul~
Järna mejeri har ett gott smör som säljs bland annat på NK samt hälsokosten på folkungagatan. Arlas ekologiska är helt ok, om än lite dyrt (mest för att det bara finns i små förpackningar)
Citera
2008-02-08, 02:36
Medlem
Nikeniks avatar
Smakade på Arlas vanliga smör i julas, smakade verkligen ingenting, så där håller jag med. Jag brukar köpa Arlas ekologiska smör som jag inte finner något direkt fel på. Finns det smör som smakar mycket bättre alltså?
Citera
2008-02-11, 18:13
Medlem
Poppebs avatar
Skärgårdssmör

5 dl eller 1 liter god, kall grädde (det ska vara färskt), ca 35 % fetthalt, inte 40 %
Gärna havsalt som smaksatt

Vispa kall grädde i en skål med elvisp tills det blir gult och klumpar bildas.
Häll av den tunna vätskan som kallas kärnmjölk.
Häll lite kallt vatten i skålen och knåda smöret med en gammal träsked (det ska vara platt, så lättare att knåda i ett stort skål). Detta kallas att "tvätta" smöret. Byt vatten tills vattnet är helt klart. Nu är smöret rent.
Häll av vattnet.
Salta tills önskad salthalt och rör så att smöret blir mjukt

Kärnmjölk kan drickas, går det bra att nypa liiiiite salt också. Smak påminns som filmjölk.
Senast redigerad av Poppeb 2008-02-11 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in