2008-01-20, 15:42
Medlem
Hej Flashback, Detta kommer att bli en lång post men hoppas att ni orkar med att!

Lördagen den 12e bestämmer jag och min kompis att vi ska ut och resa innan lumpen (rycker in den 28e).

Vi bestämmer att vi skall åka i hans husbil från en stad i södra sverige och upp till piteå. Allting var packat och klart, husvagnen städad m.m.

Vi hade bestämt att vi skulle åka på Torsdagen den 17e klockan 08.00 och försöka vara framme natten till Fredag.

Dagen innan (16e) går bilen sönder, Oljefiltret brister och ingen varningslampa blinkar och det slutade med att motorn skar när husbilen skulle köras till min kompis.

Bilder:

http://img208.imageshack.us/img208/8...1495534aj4.jpg
http://img186.imageshack.us/img186/3...1505823ok5.jpg

När detta hade inträffat får jag panik, Hela resan är på väg att gå i kras pga ingen sovplats eller fordon så får därför ringa _alla_ bekanta och höra med dessa hur det ska lösa sig.

Det blir följande lösning gällande fordon: Klockan 14.00 skall vi hämta min reskompis fars jeep och sedan ta den uppåt! Perfekt!

Resan börjar artar sig och det blir följande sovplatser: Piteå > Umeå > Sundsvall > Linköping > Norrköping för att sedan åka hemmåt. Perfekt! Tur i oturen att resan blir av!

Nåväl nästa dag när klockan är runt 10.00 så hör en bekant av sig att Norrköping inte funkar längre.. Perfekt får vi börja planera om lite igen men det löser sig med att vara i Linköping 1 extra natt!

14.00 skall vi hämta jeepen som är på reparation, Då säger mekanikern att dom inte är klara förräns 30-40min. Det slutar med att vi kommer iväg 16.30 till piteå!

Resan går som smort! Västervik, Norrköping, Katrineholm, Strängnäs & Uppsala! Nästan halvvägs fram till målet! I uppsala äter vi på Max samt tankar på preem och åker sedan iväg.

http://img340.imageshack.us/img340/2...0737933jm4.jpg

Vi märker att GPSen inte funkar som den skall, Så vi kör runt och försöker komma på en väg som inte är nybyggd. Vi lämnar uppsala och tar avfarten mot Björklinge (ligger en bit utanför uppsala) på gamla E4an. Här kickar GPSen igång och ger oss info att vi har ca 8mil till gävle och att vi kör på E4. Perfekt!

Efter att vi har passerat Björklinge kommer däremot anledningen till att jag ens skapar denna tråd.

Min kompis tycker det ser ut som frost på vägen, Jag svarar att "nej de kan väl inte stämma? Är ju 5+ ute".
För att vara säker testbromsar jag och känner ABS-systemet kicka igång direkt. Vi håller ca 85-90km/h vid denna tidpunkt. Jag känner hur bilen börjar tappa greppet och bromsar lite hårdare för att försöka få ner farten men bilen är helt utomkontroll..

I 90km/h får vi bredsladd på bilen, Sladdar över motgåendefil..Jag uppfattar att min kompis skriker "NEJ NEJ NEJ". Vi snurrar ett halvt varv och smäller 2 träd i 90km/h. Bilen blev skrot.. men vilken änglavakt vi måste ha haft, eller vad vare som gjorde att vi faktiskt överlevde? Jag är fortfarande chockad efter att spenderat natten till fredagen på akuten med nålar och slangar. Jag är allmänt mörbultad med en grym smärta i levern pga bilbältet.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-...713139,00.html

http://img266.imageshack.us/img266/8...0738206ck9.jpg
http://img248.imageshack.us/img248/3...0738310nw8.jpg
http://img258.imageshack.us/img258/9...0738891le9.jpg
http://img182.imageshack.us/img182/4...0739032ty4.jpg
http://img338.imageshack.us/img338/8...0739092jg3.jpg

Bakvagnen har flyttats ca 50-60cm åt vänster samt karossen till främredelen har i princip lossnat och är "avtagbart".

Som ni ser är min kompis bara några centimeter från att strykas med.
Som ni kan se i artikeln var det snorhalt, De var tvugna att parkera i diket pga halkan..
Det tog brandbilarna ca 300-400 meter.

Vi kunde ha dött så enkelt, Får en att se livet ur ett annat perspektiv. Min kompis är på akuten och kollar nacken medans jag ligger på ett vandrarhem i centrala uppsala... Ta hand om era liv, det kan sluta så enormt fort.

Min ultimata fråga lyder nånting med: Varför har jag och min kompis haft sån otur? Det måste finnas en förklaring varför husbilen gick sönder och att vi fick ta jeepen. De måste liksom.. aah jag är fortfarande chockad och hoppas ni har orkat läsa hela posten.

Vi har inte gett upp resan, Vi stannar i uppsala tills onsdag för att sedan åka till sundsvall.. envisa som vi är.. Skulle vara intressant och höra om någon har liknande sitatutioner? Jag har iallafall aldrig varit med om nånting sånt här tidigare...
Senast redigerad av twiggan 2008-01-20 kl. 15:52.
Citera
2008-01-20, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av twiggan
Min ultimata fråga lyder nånting med: Varför har jag och min kompis haft sån otur? Det måste finnas en förklaring varför husbilen gick sönder och att vi fick ta jeepen. De måste liksom.. aah jag är fortfarande chockad och hoppas ni har orkat läsa hela posten.

Om du räknar på den förväntade mängden bilproblem och slår ut det över den totala tiden du har åkt bil kommer du med stor sannolikhet se att dina erfarenheter inte avviker speciellt mycket från den förväntade mängden. Om det ändå är så att du ligger långt över de förväntade mängden olyckor kan du nog söka orsaken hos dig själv. Den andra olyckan tyder på att din riskbedömningsförmåga lämnar en del att önska.
Citera
2008-01-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krenek
Den andra olyckan tyder på att din riskbedömningsförmåga lämnar en del att önska.

Har du ens läst artikeln på unt.se?
Citera
2008-01-20, 16:03
Medlem
Reoshis avatar
is är halt.
Citera
2008-01-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
is är halt.
handlar inte bara om olyckan utan resan i helhet - varför skulle allt gå i kras och sedan bli "bra" igen?

husbilen pajja, vi fixa ny.
resan pajja, vi fixade det.
sovplatser sket sig, vi fixade det
vi krockade, vi överlevde det.

Är det bara jag som får en känsla av att det inte bara är fysikenslagar och dylikt som fallit in här?

Kan även påpeka att isen sträckte sig bara några hundrameter..
Citera
2008-01-20, 16:43
Medlem
Reoshis avatar
jag tror inte det finns någon mening bakom det, ingen tanke heller.

ibland händer saker, ibland inte.. du hade tur i oturen helt enkelt.

för övrigt tycket jag fysikens lagar och dylikt förklarar alldeles utmärkt vad som hänt och varför.. det är när man försöker se en högre mening eller något övernaturligt i det hela man inte finner svar.
Citera
2008-01-20, 17:00
Bannlyst
Fyfan...

Jag tror nog att en del har skyddsänglar som ingriper då och då...

Förra helgen var jag ute och söp, som varje helg (med undantag från sommaren) sen förra oktober och förde ett syndigt leverne... Jag vaknade upp utan busskort, bankkort och lånekort, en enormt jobbig förlust. Så, under en tyst bön "köpslog" jag i min ångest med gud, och ville bara att situationen skulle lösas mot att jag upphörde med drickandet. En timme senare ringer min kompis och säger att han råkade få med sig mitt busskort, etc...

Creepy, tänker jag och höll mig således från att gå på fest med mina vanliga suparkompisar, utan satt hemma hela helgen. Imorse (nåja, 2 på natten) ringde min fulla kompis, dom hade tydligen blivit tagna av polisen efter en misshandel, och riskerar nu att inte få göra lumpen och dömas... Riktig röttur att jag inte var med, för första gången på ett år...
Citera
2008-01-21, 15:29
Medlem
Citat:
Har du ens läst artikeln på unt.se?

Jag tycker den stödjer precis vad Krenek sa. Med bättre riskbedöming hade du antagligen kunnat undvika olyckan. Din kompis säger att det ser ut som frost på vägen och istället för att försiktigt sakta ner så "provbromsar" du i 90km i timmen. Jag är själv ingen bra förare och har krockat 2 gånger (utan personskador), varav en mitt i smällkalla norrlandsvintern, men inte fan försöker jag skylla ifrån mig för det eftersom jag gjorde precis samma sak: bedömde risken helt åt helvete.
Senast redigerad av bodychoke 2008-01-21 kl. 15:32.
Citera
2008-01-21, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
Jag tycker den stödjer precis vad Krenek sa. Med bättre riskbedöming hade du antagligen kunnat undvika olyckan. Din kompis säger att det ser ut som frost på vägen och istället för att försiktigt sakta ner så "provbromsar" du i 90km i timmen. Jag är själv ingen bra förare och har krockat 2 gånger (utan personskador), varav en mitt i smällkalla norrlandsvintern, men inte fan försöker jag skylla ifrån mig för det eftersom jag gjorde precis samma sak: bedömde risken helt åt helvete.

Antar att du inte gjorde det med ett fordon på ca 2.5 ton och bakhjulsdrift?
Att "släppa gasen" och försiktigt sakta ner i en sväng med blank is med detta fordon hade resulterat i en frontalkrock med träden istället.
Citera
2008-01-21, 21:43
Medlem
Shantidevas avatar
Ur buddhistisk synvinkel så det ju såklart "dålig" karma som är i farten.

Man kan väl säga att karma består av två delar det förflutna och nuet. Alltså vad mar har gjort tidigare och hur man agerar nu.

Se det som poker. Även om du får en dålig hand så betyder inte det att du kommer att förlora. Du har uppenbarligen fått en hel del dåliga händer under resans gång men du har spelat dem bra.
Citera
2008-01-23, 11:22
Medlem
Citat:
Antar att du inte gjorde det med ett fordon på ca 2.5 ton och bakhjulsdrift?
Att "släppa gasen" och försiktigt sakta ner i en sväng med blank is med detta fordon hade resulterat i en frontalkrock med träden istället.

Snickeliding struntsnack, det kan du bara spekulera om. Sluta söka bortförklaringar. Vore det så jävla omöjligt att klara den där sektionen av vägen borde ju alla bilar som kört förbi där innan er legat i diket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in