Citat:
Ursprungligen postat av eerty
Upplys en omedveten vad en jägare sysslar med då.

Tja, det som är övergripande för det som gemene man betraktar som "riktiga" jägarförband, dvs. de två underrättelseplutonerna på K3, AJB, fallskärmsjägarna, kustjägarna osv. (alltså flygbasjägarna undantagna) är underrättelseinhämtning, dvs. spaning.
Störstrid eller sabotage förekommer väll också, men så som jag har uppfattat det är det inte alls i den mån längre som kan ses i tex. den berömda kustjägardokumentären från 90-talet.
I praktiken innebär det att du som jägare bedriver antingen fast eller rörlig spaning.
Det kan innebära exempelvis att ligga några dygn på opats och kika ut över ett öde fält eller en knutpunkt.
Det rör sig alltså inte om några battaljonsanfall på linje med eldgivning, explosioner och rök i lungorna osv. som många kanske föreställer sig.
Här finns gott om fd. jägare på forumet samt
massvis med trådar om ämnet där u kan hämta mer exakt information eller exempel från övningar osv.
Vill du testa dig och din uthållighet, ha en påfrestande befattning osv. ska du sikta på att bli jägare.
Är det däremot strid och pang pang som lockar dig så bör du sikta på någonting annat som tex. skyttesoldat (pansar-, stads-, lätt mek-, amfibie-, luftburet- och allt vad det heter), valfritt säkförband eller närskydd på någon av pansarregementena (håller högre nivå på stridsutbildningen än övriga regementen så vitt jag erfarit).
Vill du ligga i skogen och titta i kikare som jägarna men ändå få din beskärda del av häftiga fordon osv. så ska du försöka bli spaningssoldat.
Till er andra; Detta inlägget generalliserar en del.
Ni behöver inte påpeka det eller dra exempel från någon specifik årskull för 20 år sedan när ni minsann en dag under utbildningen gjorde någonting annat eller dyl.
Detta är menat att ge en liten överblick.
Som sagt; Det finns tillräckligt med trådar redan som förklarar det mer specifikt.
Citat:
Ursprungligen postat av Djuret_
Kanske vetskapen om vad jägarna egentligen gör, dvs saboterar, strider och bedriver underättelseverksamhet på fientligt territorium, utan stöd från egna förband, är lockande för många unga.
Jo visst, men fråga runt bland de som inte mönstrat än så tror jag nog att majoriteten inte har en blekaste aning om vad jägarna sysslar med fastän de vill bli det själva.