2008-01-21, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eerty
Har man någon nytta av en jägartjänst i framtiden då?

Och vilka befattningar skall man satsa på om man vill kunna söka utlandstjänst och ha en "någorlunda" chans att bli utvald? Vilka är mest eftertraktade?

Alltså det är juh inget civilt värde i att ha varit jägare, dock gäller det inte heller någon annan typ av stridande befattning. Vill du ha något sådant bör du söka typ systemtekniker, stridsbåtsförare etc.

Alltså..SSK (Skytte soldat på livgardet) lär ändå vara ganska eftertraktat eftersom mycket av de tänkbara striderna som sker på utlandstjänst sker inom urbant område.

MP är väll också ganska eftertraktade på US?
Citera
2008-01-23, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Det beror ju på vad du vill göra i framtiden.

Man bör alltså komma underfund med det innan man lägger önskemål om befattning..

Citat:
Ursprungligen postat av 503
Vill du ha riktigt bra chans att komma iväg ska du söka någonting som tex. ISDA (militär datornörd) eller liknande, men hur kul är det om man inte har något intresse för det?

Precis, finner det högt intresselöst. Allting som har med teknik, elektronik eller andra mekanistiska ting att göra är jag inte det minsta intresserad av. Jag känner viss lust till dessa befattningar där man får leka med vapen och strida vilt, men samtidigt har jag en undangömd dröm om att få bli kock någon dag. Vilket vore vettigt att lägga sin tid på en befattning som har med det att göra. Jägartjänster känns mest som befattningar där man testar sig själv, vilket i och för sig skulle vara en vettig upplevelse inför framtiden.

Nu är det så att jag inte har en aning om vad jag vill göra i framtiden. Jag är väldigt kluven och oviss. Utlandstjänst har slagit mig några gånger, frågan är vilken befattning man skall satsa på då. Skyttesoldat känns nästintill omotiverat. Hur är det med spaningssoldater?

Med risk för att verka extremt "vapenfixerad", vilka befattningar har häftigast vapen?

Citat:
Ursprungligen postat av Aleeio
MP är väll också ganska eftertraktade på US?

MP? Vilket är en förkortning på? Militärpolis?
Citera
2008-01-23, 15:20
Medlem
Citat:
MP? Vilket är en förkortning på? Militärpolis?

Yepp.

Söker du till 2.skvadron på livgardet får du inte bara MP-behörighet utan blir även en skytte/light-jägar soldat så då kan du ju söka flera olika saker ifall du vill dra på en mission.

Ett plus är att Livgardet är ganska prioriterade när det gäller utrustning.
Citera
2008-01-23, 15:27
Medlem
Dänskens avatar
Citat:
Yepp.

Söker du till 2.skvadron på livgardet får du inte bara MP-behörighet utan blir även en skytte/light-jägar soldat så då kan du ju söka flera olika saker ifall du vill dra på en mission.

Ett plus är att Livgardet är ganska prioriterade när det gäller utrustning.

Man kan väl söka skyttesoldat i utlandsstyrkan även fast man bara har GSU i bagaget? Jag vet inte vad kraven är för att få söka, men vadå blir "skytte/lightjägar-soldat"?
Citera
2008-01-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dänsken
Man kan väl söka skyttesoldat i utlandsstyrkan även fast man bara har GSU i bagaget? Jag vet inte vad kraven är för att få söka, men vadå blir "skytte/lightjägar-soldat"?

Jo jag menade att om du gör som mp/säk får du befogenhet att söka till MP samtidigt som MP/SÄK är kända för att få en gedigen infanterist utbildning samtidigt som man får juridik delen, alltså är det större chans att komma med i US eftersom du nu är en, vad jag fått höra, eftertraktad skyttesoldat samtidigt som du kan söka som MP.

Jo, 2.skvadron är typ jägarlight utbildning..svårt att förklara, fysiskt lika hårt man gör ungefär samma sak som en jägare fast då inte bakom fiendens linjer och kallas därför inte (som de förr gjorde) jägare längre. Alltså kallar man det inofficiellt jägarlight.

Jag menar, vem tror du får tjänsten? En 2.skvadronare på SÄK som har ägnat mesta tiden till att träna strid eller en bevakningssoldat?
Senast redigerad av Aleeio 2008-01-23 kl. 18:26.
Citera
2008-01-23, 21:08
Medlem
Dänskens avatar
Citat:
Jo jag menade att om du gör som mp/säk får du befogenhet att söka till MP samtidigt som MP/SÄK är kända för att få en gedigen infanterist utbildning samtidigt som man får juridik delen, alltså är det större chans att komma med i US eftersom du nu är en, vad jag fått höra, eftertraktad skyttesoldat samtidigt som du kan söka som MP.

Jo, 2.skvadron är typ jägarlight utbildning..svårt att förklara, fysiskt lika hårt man gör ungefär samma sak som en jägare fast då inte bakom fiendens linjer och kallas därför inte (som de förr gjorde) jägare längre. Alltså kallar man det inofficiellt jägarlight.

Jag menar, vem tror du får tjänsten? En 2.skvadronare på SÄK som har ägnat mesta tiden till att träna strid eller en bevakningssoldat?

Men Ok, en sak att man kan söka MP i US för att man har MP-examen, det finns ju "på papper". Men.. Följande är saxat från lumpen.nu

Vilka tjänster kan man söka?

– Ett par exempel på befattningar du kan söka efter genomförd värnplikt är skyttesoldat och bevakningssoldat, men det finns också flera tjänster som man kan söka på civila meriter, till exempel läkare, kylmekaniker och kock.

Vem får göra utlandstjänst?

– Alla som har genomfört värnplikt och har betyget 10-7-7 från sin senaste militära tjänstgöring kan söka till utlandsstyrkan. För att kunna anställas måste du också vara svensk medborgare, vara fullt frisk, ha god fysik samt genomgå och bli godkänd i en säkerhetsprövning.

Det står ju ingenstans att man bör ha gjort vpl vid något skytteförband om man söker skyttesoldat, exempelvis. Är det verkligen så att man har större chans att komma in som det ena eller det andra beroende på var man gjort värnplikt? Räcker det inte med GSU och godkända betyg?

Fram med lite källor nu och sluta spekulera. Får jag se en trovärdig källa blir jag nöjd, för det vore intressant att veta säkert
Citera
2008-01-23, 22:48
Medlem
503s avatar
Citat:
Man bör alltså komma underfund med det innan man lägger önskemål om befattning..

Det beror på.
Vill du ha en befattning som kan ge dig någonting i framtiden så är det bra om du vet vad du vill syssla med efteråt.
Annars kan du göra som jag gjorde.
Jag brydde mig inte det minsta om allt vad civilt meritvärde heter och siktade på en befattning som jag tyckte verkade rolig och som eventuellt kunde öka mina chanser att få göra utlandstjänst.
Jag fick det jag ville och hade skoj i lumpen.

Citat:
Precis, finner det högt intresselöst. Allting som har med teknik, elektronik eller andra mekanistiska ting att göra är jag inte det minsta intresserad av. Jag känner viss lust till dessa befattningar där man får leka med vapen och strida vilt, men samtidigt har jag en undangömd dröm om att få bli kock någon dag. Vilket vore vettigt att lägga sin tid på en befattning som har med det att göra. Jägartjänster känns mest som befattningar där man testar sig själv, vilket i och för sig skulle vara en vettig upplevelse inför framtiden.

Nu är det så att jag inte har en aning om vad jag vill göra i framtiden. Jag är väldigt kluven och oviss. Utlandstjänst har slagit mig några gånger, frågan är vilken befattning man skall satsa på då. Skyttesoldat känns nästintill omotiverat. Hur är det med spaningssoldater?

Med risk för att verka extremt "vapenfixerad", vilka befattningar har häftigast vapen?

Jag tror du ska sikta in dig på att söka amröj.
Goda möjligheter till utlandstjänst om du gör bra ifrån dig och du kommer i kontakt med de ballaste vapnen där finns.
Det i sig är ingenting att sticka under stolen med - det är skoj som fan att kriga i lumpen och hantera olika vapen.
På amröj kommer du inte få kriga så mycket dock.
Citera
2008-01-23, 23:26
Medlem
Citat:
Det står ju ingenstans att man bör ha gjort vpl vid något skytteförband om man söker skyttesoldat, exempelvis. Är det verkligen så att man har större chans att komma in som det ena eller det andra beroende på var man gjort värnplikt? Räcker det inte med GSU och godkända betyg?

Nej för att bli skyttesoldat, spaningssoldat etc så behöver man inte ha gjort just den utbildningen men sannolikheten att du kommer in på den ökar avsevärdt, om en skyttesoldat och en bevakningssoldat söker till US som skyttesoldat vem tror du att dom väljer?

Någon som har tränat just den specifica tjänsten under hela sin utbildning eller någon som inte gjort det?

Det finns väll inga konkreta källor men det säger sig själv att man väljer den som är bäst lämpad för jobbet, alltså den som har mest utbildning inom tjänsten före någon annan.
Citera
2008-01-23, 23:44
Medlem
Dänskens avatar
Citat:
Nej för att bli skyttesoldat, spaningssoldat etc så behöver man inte ha gjort just den utbildningen men sannolikheten att du kommer in på den ökar avsevärdt, om en skyttesoldat och en bevakningssoldat söker till US som skyttesoldat vem tror du att dom väljer?

Någon som har tränat just den specifica tjänsten under hela sin utbildning eller någon som inte gjort det?

Det finns väll inga konkreta källor men det säger sig själv att man väljer den som är bäst lämpad för jobbet, alltså den som har mest utbildning inom tjänsten före någon annan.

Hm, ja det låter ju logiskt att de tar hänsyn till den "befattningsbakgrund" man har, men att de verkligen gör detta i praktiken vid uttagningen verkar ju inte stå någonstans. Är det så vedertaget då? Jaja, strunt samma..
Citera
2008-01-24, 00:14
Medlem
Är det inte t.o.m så att vissa förband får förtur till US vid olika missioner?
Citera
2008-01-24, 00:43
Medlem
503s avatar
Citat:
Hm, ja det låter ju logiskt att de tar hänsyn till den "befattningsbakgrund" man har, men att de verkligen gör detta i praktiken vid uttagningen verkar ju inte stå någonstans. Är det så vedertaget då? Jaja, strunt samma..

Det gör de.
Att tex. en utbildad stabsassistent har förtur på den befattningen om tex. en utbildad jägare har sökt är väll ganska självklart.

Vad skyttesoldater beträffar så är det väll mer öppet.
Skyttesoldaterna behöver ju sällan använda sin utbildning utomlands och alla får ju lära sig kriga lite granna åtminstone, men självklart har även utbildat folk förtur här.
Därmed inte sagt att tex. en säksoldat skulle gå bort i valet mellan honom och en skyttesoldat.

Citat:
Är det inte t.o.m så att vissa förband får förtur till US vid olika missioner?

De som är utbildade vid det förband som ansvarar för bemanningen av rotationen, tex. Livgardet (KS17) och P4 (FS15).
Citera
2008-01-24, 00:46
Medlem
Herr Ordförandes avatar
Citat:
Det finns ingen befattning som överlag är värdefull, fastän man är osäker inför framtiden men ändå vill ha någonting som man kan ha nytta av? Jag vet inte vad jag tänker på.. någonting som kanske hyser uppskattning i framtiden? Vare sig det handlar om polisyrken eller pizzabagare.

Tolkskolan. Förhållandevis svårt att komma in dock. Är du osäker på huruvida du har läshuvud nog har du det inte. Är du säker att det går kanske det finns en chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in