• 1
  • 2
2008-01-19, 20:10
Medlem
slippys avatar
Ren utklassning.
http://www.net.typepad.com/maxthon_b...x_vs_maxt.html

Några fördelar

Maxthon 2:
* Ny tab på ctrl t eller ctrl n
* Öppnar aldrig en ny webläsare utan endast nya tabbar
* Möjlighet att detacha tab.
* Mouse Gestures, möjlighet att forward, back, stänga fönster med musrörelse
* Screen capture, för att fånga delar av bild istället för prntscreen.
* Popup blockerare
* CPU saver. Möjlighet att frysa exempelvis flashscript när annan tab används
* Möjlighet att stänga av rörliga bilder, flash, ljud osv på hemsidor.
* Magic fill. Fyller i dina formulärdata med ett klick eller automatiskt.
* Customizerbar med olika skin.
* Customizerbar med plugins
* Sätta alias på webisdor. Enklare att bara skriva FB i adress fältet..right?

Nu kommer jag inte på mer. Vissa av grejerna kanske finns i FF.
Citera
2008-01-19, 20:58
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Ren utklassning.

Några fördelar

Maxthon 2:
* Popup blockerare

Okej, du länkar till något från Januari 2006..
Citera
2008-01-19, 21:15
Medlem
skgs avatar
Citat:
Ren utklassning.

Några fördelar

Maxthon 2:
* Popup blockerare

Nödvändigt att lista allt som är bra med M2 och sen skriva "vissa av grejerna kanske finns i FF).

No way Jose
Citera
2008-01-19, 22:16
Medlem
Maxthon kör väl på IE?

Firefox 3 är på väg snart, så - då kan du jämföra också va..
Citera
2008-01-19, 22:58
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Okej, du länkar till något från Januari 2006..

Okej, det tänkte jag faktiskt inte på. Det där är jämförelser mellan de gamla även om FF2 fortfarande har mkt mindre features än Maxthon 1.

Några mkt praktiska funktioner som inte finns i FF.
http://www.niharsworld.com/2008/01/0...on-vs-firefox/

Lite yadayada om Maxthon
http://paralleldivergence.com/2007/0...comes-maxthon/

Citat:
In China, Maxthon is the second-most popular browser with 30% market share - well ahead of Firefox. As for the rest of the world, the only thing that has driven its spread has been the power of “word of mouth”. I’ve been using Maxthon as my default browser since 2002 when it was still MyIE2. When Firefox first came out, I installed it and tried it for a week but went straight back to Maxthon. When Firefox 1.5 was released, the same thing happened and again with v2.0. Why?
Citat:
The biggest problems I’ve found with Firefox are that it’s clunky, it doesn’t do Tabs anwhere near as good as Maxthon, it’s prone to crashes (whereby you lose the tabs you had open - Maxthon recovers these for you in the event of a crash), it’s slower than Maxthon and it’s very memory hungry. The other big problem I’ve found is sure, you can get plugins for Firefox that do many of the things Maxthon does out of the box, but everytime they upgrade Firefox, it breaks all those plugins and you’re back on the merry go round.
But aside from that, Firefox is standards-compliant, which means it doesn’t work with half of the sites on the internet. [a little joke]

Citat:
Ursprungligen postat av skg

Nödvändigt att lista allt som är bra med M2 och sen skriva "vissa av grejerna kanske finns i FF).

No way Jose

Typisk FF användare att bara använda FF för att någon h4x0r sa att det var bäst någon gång och för att försöka trotsa Microsoft en liten aning.

Jag har en stark känsla av att ingen av ovanstående features finns in FF men jag kan inte vara helt säker och jag orkar heller inte dubbelkolla. Det får ni FF användare göra.

Kom på några bra features till jag glömde att nämna

* Duplicate tab
* Close all other tabs | Close all to the left | Close all to the right
* Drag and drop för hyperlänkar. Högerklicka och dra länken en liten bit och släpp den. Vips, länken ligger i en ny tab

Citat:
Ursprungligen postat av protocol
Maxthon kör väl på IE?

Firefox 3 är på väg snart, så - då kan du jämföra också va..

Njae, den använder delar av IE kärnan. IE kärnan är som bekant inte helt open source.

Detta är dock bara till det bättre och anledningen till att maxthon är så mycket snabbare än FF som använder fristående kärna.

Maxthon 1 utklassar FF2 så jag ser ingen anledning till att Maxthon 2 inte kommer att utklassa FF3 så bring it on.

Gör såhär..testa maxthon själva och se efter.

Installationen ligger på 2mb eller något har jag för mig. 2.88mb installation. FF skrämmande 5.7mb installation. Maxthon är således mer lättvikt och ändå har den fler features som den är utan plugins än vad FF har.
Citera
2008-01-19, 23:14
Medlem
Kanske den har mindre storlek för att den använder vissa IE delar som redan finns på datorn?
Citera
2008-01-19, 23:22
Medlem
skgs avatar
Citat:
Typisk FF användare att bara använda FF för att någon h4x0r sa att det var bäst någon gång och för att försöka trotsa Microsoft en liten aning.

Jag har en stark känsla av att ingen av ovanstående features finns in FF men jag kan inte vara helt säker och jag orkar heller inte dubbelkolla. Det får ni FF användare göra.

Jag använder inte Firefox för att nån "h4x0r" sa till mig att göra det. Lite mer självgående än så är jag faktiskt, tro det eller ej.

Andledningen till att jag började med Firefox var helt enkelt att man kunde tabba & använda diverse addons. Om du tror att det är nån "h4x0r" som fått mig att göra det så får det väl vara så. Fattar fortfarande inte varför du måste promota nån random ass webläsare i en tråd. Är det nån "h4x0r" som sagt till dig kanske?
Citera
2008-01-19, 23:22
Medlem
hakds avatar
firefox har rättstavning och tillägg ( addon )
Citera
2008-01-19, 23:25
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakd
firefox har rättstavning och tillägg ( addon )

Tillägg har maxthon med. Mängder.

Rättstavning var då? När du tex skriver foruminlägg? Finns den med i FF som standard eller krävs det en plugin för det?
Citera
2008-01-19, 23:27
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skg
Jag använder inte Firefox för att nån "h4x0r" sa till mig att göra det. Lite mer självgående än så är jag faktiskt, tro det eller ej.

Andledningen till att jag började med Firefox var helt enkelt att man kunde tabba & använda diverse addons. Om du tror att det är nån "h4x0r" som fått mig att göra det så får det väl vara så. Fattar fortfarande inte varför du måste promota nån random ass webläsare i en tråd. Är det nån "h4x0r" som sagt till dig kanske?

Nepp..jag råkade bara stöta på den då jag ville ha en tabbed browser. Efter det har jag testat FF och insett att den inte är i närheten så bra som Maxthon.

Anledningen till att jag "promotar" maxthon är jag jag är så less på alla FF användare som envisas med att det är bästa webläsaren när det faktiskt inte är det!
Citera
2008-01-19, 23:28
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protocol
Kanske den har mindre storlek för att den använder vissa IE delar som redan finns på datorn?

Jepp. Den är smartare helt enkelt.
Citera
2008-01-19, 23:29
Medlem
skgs avatar
Citat:
Nepp..jag råkade bara stöta på den då jag ville ha en tabbed browser. Efter det har jag testat FF och insett att den inte är i närheten så bra som Maxthon.

Anledningen till att jag "promotar" maxthon är jag jag är så less på alla FF användare som envisas med att det är bästa webläsaren när det faktiskt inte är det!

Haha! Anledningen till att du pushar för Maxthon är alltså inte att den är bättre än FF, utan att du är trött på "alla andra" som använder nånting som du personligen inte gillar?

Du kan ju inte bestämma vad andra människor tycker är bäst. Eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in