Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-19, 23:45
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skg
Haha! Anledningen till att du pushar för Maxthon är alltså inte att den är bättre än FF, utan att du är trött på "alla andra" som använder nånting som du personligen inte gillar?

Du kan ju inte bestämma vad andra människor tycker är bäst. Eller?

Anledningen till att jag pushar för maxthon är för att den är bättre.

Jag lessnar på folk som kör Opel Kadett även fast de kan köra Lamborghini för samma pengar.

Om vi vänder på det hela lite. Varför använder ni FF?
Citera
2008-01-19, 23:59
Medlem
hakds avatar
Haha dum fråga..
Jag använder Firefox för att:

IE7 suger kewk
Maxthon crashar hela tiden ( på win x64 )
Rätstavning på svenska / eng

Denna Tråden var ganska onödig du..
Citera
2008-01-20, 00:03
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakd
Haha dum fråga..
Jag använder Firefox för att:

IE7 suger kewk
Maxthon crashar hela tiden ( på win x64 )
Rätstavning på svenska / eng

Denna Tråden var ganska onödig du..

Rättstavningen är faktiskt intressant.

Håller med om att IE7 suger men att Maxthon krashar på 64bits..aldrig hos mig iaf.

IE7 är tom en större systemgris än FF.
Citera
2008-01-20, 00:11
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Anledningen till att jag pushar för maxthon är för att den är bättre.

Jag lessnar på folk som kör Opel Kadett även fast de kan köra Lamborghini för samma pengar.

Om vi vänder på det hela lite. Varför använder ni FF?

Jag använder Firefox eftersom mängden addons som finns gör den överlägsen allt annat som finns på marknaden inklusive Maxthon2 som jag också testat. Maxthon är inget annat än en uppsminkad IE och hur mycket man än polerar den bajskorven så är det och förblir en bajskorv.

Från ZDnet

Citat:
Maxthon is nothing more than a wrapper to IE. Maxthon is a perfect example of the OLE (Object Linking & Embedding) facilities in Windows. OLE is also why you can stick an Excel spreadsheet in the midst of your Word document and someone can go in and modify the spreadsheet values and values will be updated.

OLE is a big reason why Windows is much more useful for component development of thick clients, I as a developer can embed the IE rendering engine in an application and voila, I'm rendering HTML. Maxthon is nothing more than a thin wrapper around IE, providing it's own toolbar, menu, etc. It's been done before, e.g., NetCaptor, Neoplanet -- nothing new here.

Also, since such "veil" applications are in fact using IE, you don't protect yourself from the exploits that plague IE.
Senast redigerad av Flytande_argot 2008-01-20 kl. 00:41.
Citera
2008-01-20, 00:15
Medlem
irbors avatar
Citat:
Rättstavningen är faktiskt intressant.

Håller med om att IE7 suger men att Maxthon krashar på 64bits..aldrig hos mig iaf.

IE7 är tom en större systemgris än FF.

Helt klart intressant, kör själv på FF och är väll skapligt nöjd med allt utom just minnet FF käkar.

2 saker jag undrar över innan jag testar.
Hur fungerar Maxthon runt om på olika sidor? (inga problem med Java / Flash eller så alls?)
Hur fungerar det med att föra över bokmärken och dylikt ifrån FF?
Citera
2008-01-20, 00:18
Medlem
irbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Jag använder Firefox eftersom mängden addons som finns gör den överlägsen allt annat som finns på marknaden inklusive Maxthon2 som jag också testat. Maxthon är inget annat än en uppsminkad IE och hur mycket man än polerar den bajskorven så är det och förblir en bajskorv.

Från ZDnet

Edit: Om den quoten stämmer så klarar jag mig bra på FF
Citera
2008-01-20, 00:25
Medlem
hakds avatar
Firefox + addonsen nedan + crystal lite = allt jag behöver så varför byta..

fasterfox
( tweakar anslutningar osv )
Quickproxy ( på/av på proxyanslutning )
Stylish ( Gör om sidor )
Adblock plus ( tar bort reklam 99% )
customize google ( ingen google-analytics, mängder med gmail inställningar )
yesscript ( på/av script )
Citera
2008-01-20, 00:42
Medlem
Phass avatar
Citat:
Ren utklassning.
http://www.net.typepad.com/maxthon_blog/2006/01/firefox_vs_maxt.html

Några fördelar

Maxthon 2:
* Ny tab på ctrl t eller ctrl n Standard
* Öppnar aldrig en ny webläsare utan endast nya tabbar Går att välja båda som standard
* Möjlighet att detacha tab. Addon
* Mouse Gestures, möjlighet att forward, back, stänga fönster med musrörelse Addon
* Screen capture, för att fånga delar av bild istället för prntscreen.
* Popup blockerare Standard
* CPU saver. Möjlighet att frysa exempelvis flashscript när annan tab används Addon
* Möjlighet att stänga av rörliga bilder, flash, ljud osv på hemsidor. Addon
* Magic fill. Fyller i dina formulärdata med ett klick eller automatiskt. Google toolbar som följer med som standard
* Customizerbar med olika skin. Firefox har en massa skins, ja.
* Customizerbar med plugins Firefox har en massa plugins, ja.
* Sätta alias på webisdor. Enklare att bara skriva FB i adress fältet..right? Standard

Nu kommer jag inte på mer. Vissa av grejerna kanske finns i FF.

Du menar samtliga utom en?

Jo men kör nog på Maxthon, installationsfilen är ju ändå ett par mb mindre.

Och vill jag ha en snabb webbläsare kör jag Safari, som klår alla överlägset.
Senast redigerad av Phas 2008-01-20 kl. 00:48.
Citera
2008-01-20, 00:57
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phas
Du menar samtliga utom en?

Jo men kör nog på Maxthon, installationsfilen är ju ändå ett par mb mindre.

Och vill jag ha en snabb webbläsare kör jag Safari, som klår alla överlägset.

Addons för att ta screenshots av en del av en sida finns också (snapper t.e.x), så allting finns.
Citera
2008-01-20, 01:01
Medlem
Phass avatar
Citat:
Addons för att ta screenshots av en del av en sida finns också (snapper t.e.x), så allting finns.

Ja, då var det ju inte ett så svårt val. Sen så kommer ju Firefox 3.0 snart också!
Citera
2008-01-20, 01:18
Medlem
slippys avatar
Citat:

Från ZDnet

Det från ZDnet var en user comment antar jag.

Den bygger på IE kärnan men är förbättrad. Du får det att låta som att det är ett skin men hur har de lyckats få ett skin att dra avservärt mycket mindre systemkraft? Mindre än både FF och IE. Nu hittar jag ingen benchmark för FF2 och Max2 tyvärr.
Angående addonsen så finns det iallfall 400 till Maxthon sen kan den använda IE plugins likväl.

Citat:
Ursprungligen postat av irbor
Helt klart intressant, kör själv på FF och är väll skapligt nöjd med allt utom just minnet FF käkar.

2 saker jag undrar över innan jag testar.
Hur fungerar Maxthon runt om på olika sidor? (inga problem med Java / Flash eller så alls?)
Hur fungerar det med att föra över bokmärken och dylikt ifrån FF?

Aldrig några problem med varken java eller flash vad jag sett.
Föra över bokmärken törs jag inte svara på. Men om FF lägger sina bokmärken i Favorites mappen under din windows profil är det inga problem.

Citat:
Ursprungligen postat av hakd
Firefox + addonsen nedan + crystal lite = allt jag behöver så varför byta..

fasterfox ( tweakar anslutningar osv )
Quickproxy ( på/av på proxyanslutning )
Stylish ( Gör om sidor )
Adblock plus ( tar bort reklam 99% )
customize google ( ingen google-analytics, mängder med gmail inställningar )
yesscript ( på/av script )
Maxthon Smart Acceleration
Boost the browsing speed of your frequent visit websites.
And the Super Acceleration Mode can improve your browse speed even more.
Super Proxy
Supports connect to internet with HTTP, HTTPS, Socks4, Socks4a, Socks5 proxy servers, also supports proxies that requires authentication.
Maxthon Browser can switch between proxies automatically based on your Advanced Proxy Rule setting.
Ad Hunter
Ad Hunter can efficiently clean up the web pages by stopping Popup Windows and removing Ad Content Blocks.
You can add content block to the filter with the "Block Page Content..." command in the Right-click Menu.

Stylish finns inte vad jag kan se

Customize google vet jag inte vad det är. Du kan söka på Maxthon, Yahoo eller Google som standard dock

Scripts, animeringar, flash osv stängs enkelt av från toolsmenyn.

Nu har jag inte kollat igenom de 400 plugins som finns heller utan endast det som följer med standardinst.

Citat:

Ju fler plugins du installerar ju mer lusar du ner din webläsare. Det bästa vore och mozzila själva integrerat lite funktioner eller hur
Citera
2008-01-20, 01:27
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:

Ju fler plugins du installerar ju mer lusar du ner din webläsare. Det bästa vore och mozzila själva integrerat lite funktioner eller hur

Nej det vore det inte. Varför ska de bundla med en massa grejor som jag kanske inte använder. Är väl betydligt bättre att jag själv kan välja och vraka och få den browser som passar mig bäst istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in