Citat:
Ursprungligen postat av serious
Jo, det känns ju rätt. 12-13% för helförsäkring är väl hyffsat rimligt, ligger ju i nivå med fall två ovan. Men 20%? 25%? Ok eller ej?
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Bra fråga är det mer än 1000 i månaden för en normal bil så brukar jag fundera på saken.
Sen beror det på vad det är för bil man har och vad man tror sig ha för risk att behöva använda sig av försäkringen.
Ja, det finns nog inga generella tumregler för det här. Däremot kanske många har några principer för hur de resonerar.
Den som har en mycket gammal bil med lågt värde är det ju mycket att betala 1 000 kr/mån. Det beror ju till exempel på skicket, var man bor, hur bilen nattparkeras och hur mycket man kör. Den som kör 1 000 mil per år kanske inte är beredd att betala lika mycket som den som kör 3 000 mil. Nattparkering i en förort till Stockholm gör förmodligen att det är viktigare med en bra försäkring mot stöld och skadegörelse jämfört med om man nattparkerar ute på landet.
Min XC70 betalar jag runt 700 kr/månad men då har jag ju ingen vagnskadeförsäkring eftersom vagnskadegarantin fortfarande gäller. Det tycker jag inte är så farligt. Sedan när garantin försvinner hamnar prislappen på nästan 1 400 kr/mån och då börjar det bli ganska mycket. Men sett mot bilens värde så är ju inte det heller så mycket att jag ens börjar fundera på att
inte betala vagnskadeförsäkringen.
En såpass billig bil med årligt värdeminskning med 50 % är nog inte särskilt realistisk. En ny bil beräknas väl minska med 40-50% på 3 år. Så en bil för 50 000 kr lär ju inte minska med mer än kanske runt 5-15%, såvida man inte kör ner den extremt mycket. En bil för 50 000 kr kanske man kanske jag skulle kunna betala 1 000 kr/mån för en helförsäkring.