2008-01-19, 15:10
Medlem
seriouss avatar
Var går gränsen för vad gäller vilken slags försäkring man ska teckna? Självklart är det den egna ekonomin som avgör tillslut, men när är det generellt inte värt att teckna tex helförsäkring?

Säg att någon köper bil för 50 000kr och helförsäkringen går på 10 000kr/år (självrisk 3000kr), vilket gör att försäkringsbeloppet uppgår till 20% av bilens värde år ett och kanske 25% år två osv.

Köps det en bil för 100 000kr med samma försäkring uppgår ju beloppet till "endast" 10% av värdet år ett, kanske 12,5% år två osv.

Med det andra exemplet känns helförsäkring helt rätt, men även i det första? Halvförsäkring kostar oftast endast något mindre än hel, så det exemplet har jag tagit bort. Även parkering av bil får man väl väga in, risken för skador under parkering på gatan (ligister, halvblinda tanter mm) eller bilhus nattetid skiljer sig ju rätt rejält.

Uppskatta gärna svaret i % eller tydliga siffror.
Citera
2008-01-19, 18:51
Medlem
MaZtoRs avatar
Jag köpte min bil för 50k och jag betalar 4596kr om året för halvförsäkring. Skulle kostat runt 1000kr mindre för bara trafikförsäkring och 1500-2000 dyrare för helförsäkring.
Citera
2008-01-19, 20:48
Medlem
seriouss avatar
Jo, det känns ju rätt. 12-13% för helförsäkring är väl hyffsat rimligt, ligger ju i nivå med fall två ovan. Men 20%? 25%? Ok eller ej?
Citera
2008-01-19, 20:50
Medlem
rebbans avatar
Bra fråga är det mer än 1000 i månaden för en normal bil så brukar jag fundera på saken.
Sen beror det på vad det är för bil man har och vad man tror sig ha för risk att behöva använda sig av försäkringen.
Citera
2008-01-20, 10:38
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Jo, det känns ju rätt. 12-13% för helförsäkring är väl hyffsat rimligt, ligger ju i nivå med fall två ovan. Men 20%? 25%? Ok eller ej?
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Bra fråga är det mer än 1000 i månaden för en normal bil så brukar jag fundera på saken.
Sen beror det på vad det är för bil man har och vad man tror sig ha för risk att behöva använda sig av försäkringen.
Ja, det finns nog inga generella tumregler för det här. Däremot kanske många har några principer för hur de resonerar.

Den som har en mycket gammal bil med lågt värde är det ju mycket att betala 1 000 kr/mån. Det beror ju till exempel på skicket, var man bor, hur bilen nattparkeras och hur mycket man kör. Den som kör 1 000 mil per år kanske inte är beredd att betala lika mycket som den som kör 3 000 mil. Nattparkering i en förort till Stockholm gör förmodligen att det är viktigare med en bra försäkring mot stöld och skadegörelse jämfört med om man nattparkerar ute på landet.

Min XC70 betalar jag runt 700 kr/månad men då har jag ju ingen vagnskadeförsäkring eftersom vagnskadegarantin fortfarande gäller. Det tycker jag inte är så farligt. Sedan när garantin försvinner hamnar prislappen på nästan 1 400 kr/mån och då börjar det bli ganska mycket. Men sett mot bilens värde så är ju inte det heller så mycket att jag ens börjar fundera på att inte betala vagnskadeförsäkringen.

En såpass billig bil med årligt värdeminskning med 50 % är nog inte särskilt realistisk. En ny bil beräknas väl minska med 40-50% på 3 år. Så en bil för 50 000 kr lär ju inte minska med mer än kanske runt 5-15%, såvida man inte kör ner den extremt mycket. En bil för 50 000 kr kanske man kanske jag skulle kunna betala 1 000 kr/mån för en helförsäkring.
Citera
2008-01-20, 10:50
Medlem
actionbents avatar
Frågan är kan man ta den ekomomiska smällen, om det händer något med bilen. Hur mycket blien är värd är inte den viktigaste biten, utan om man klara sig om något händer. Många har väldigt svårt att klara sig utan bilen och inte ekomomi för större reparationer eller möjlighet att köpa en annan bil, då är det lättare att ta en högreförsäkringspremie varje månad.
Citera
2008-01-20, 14:49
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Frågan är kan man ta den ekomomiska smällen, om det händer något med bilen. Hur mycket blien är värd är inte den viktigaste biten, utan om man klara sig om något händer. Många har väldigt svårt att klara sig utan bilen och inte ekomomi för större reparationer eller möjlighet att köpa en annan bil, då är det lättare att ta en högreförsäkringspremie varje månad.

Kan man inte vara utan bil i minst en månad så behöver man tilläggsförsäkringar så man får hyrbil också. När min förra bil blev stulen så tog det över 1 månad innan jag fick några pengar från försäkringsbolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in