• 1
  • 2
2008-01-19, 20:27
Medlem
Fungerar datorn sämre med 3gb istället för 2, knappast, mer minne bättre prestanda. Det kanske inte märks nu men drar du igång mer avancerade grafikapplikationer så är det alltid fördel med mycket minne + om man kör många krävande applikationer på samma gång. Kan heller inte tänka mig att det är negativt att ha 1GB mer när man spelar.
Citera
2008-01-19, 20:28
Medlem
drkarloffs avatar
raderat
Senast redigerad av drkarloff 2008-01-19 kl. 20:44.
Citera
2008-01-19, 20:51
Medlem
drkarloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dia Psalma
Vad jag har hört så har du inte användning för mer än 3gb ram om du kör 32-bit Vista. Det är först när du kör 64-bitars som 4gb RAM kommer till användning.

Men att 3gb skulle vara sämre än 2gb låter lite konstigt.. men jag är ingen expert.

Eller snarare, 32-bit Vista kan inte använda mer än 4gb ram-minne. Men då 32-bit är tvungen att lokalisera en del av minnet till grafikprocessorn, blir det användbara minnet mindre (4gb-512mb om du har en grafikkort med 512mb minne). Sedan kräver även bios lite minne. Så notan slutar på kring 3gb iaf.
Citera
2008-01-19, 23:18
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Fungerar datorn sämre med 3gb istället för 2, knappast, mer minne bättre prestanda. Det kanske inte märks nu men drar du igång mer avancerade grafikapplikationer så är det alltid fördel med mycket minne + om man kör många krävande applikationer på samma gång. Kan heller inte tänka mig att det är negativt att ha 1GB mer när man spelar.

Men du sumpar som sagt överföringshastigheten till minnena om du inte kör DC.
Citera
2008-01-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Men du sumpar som sagt överföringshastigheten till minnena om du inte kör DC.

Men detta gäller som sagt inte om man har två st av varje sort eller?
Jag har 2x512 och 2x1024 i nu... Å 512orna sitter i varsitt blått uttag å 1024orna sitter i varsitt gult..
Citera
2008-01-20, 03:31
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lars231
Men detta gäller som sagt inte om man har två st av varje sort eller?
Jag har 2x512 och 2x1024 i nu... Å 512orna sitter i varsitt blått uttag å 1024orna sitter i varsitt gult..

Då borde det inte vara några problem med dual channel nej.

Och det där med dubbelt så mkt swap som man har minne är en tumregel som hängt sig kvar sen datorerna hade betydligt mycket mindre minne än idag. Det finns ingen "bästa mängd" som funkar på alla datorer, det där är individuellt. Teoretiskt sett borde du nästan kunna köra utan swap alls med 3 GB minne, men det är nog en god ide att i alla fall ha nån GB eller två. Mest för sakens skull.
Citera
2008-01-20, 15:47
Medlem
Okej tack så mycket för alla svar! Känner mig klokare på ämnet nu.
Citera
2008-01-20, 15:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Jo de är klart, så kan man göra.
Jag utgick ifrån min egen dator (Macbook) med endast två minnes moduler, alltså 1x1gb och 1x2Gb, men har man 4:a platser så funkar de utmärkt att göra så som du gjort utan att förlora prestanda.

En del billiga maskiner har bara två minnesplatser totalt och då kan man inte göra så mycket annat än att välja 2 x 1 eller 2 x 2 Gb.

De flesta har dock fyra minnesplatser. Ett fåtal lite dyrare moderkort har hela sex minnesplatser vilket är maximalt vad som brukar gå att ha med vanliga minnen (tre per minneskanal).

De billiga maskinerna med bara två minnesplatser är ofta levererade med bara ett minne från början och kör alltså inte dual channel även om de klarar av det. Har man en sådan med 1 Gb minne och vill expandera till 3 Gb med en 2Gb minnesmodul så är det inte säkert att moderkortet klarar att köra dem i dual channel. Isåfall kan det vara lämpligare att istället installera en 1 Gb och köra dual channel istället eftersom minnet då blir dubbelt så snabbt (detta märks rejält i prestandan när man kör minnestunga program)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in