• 1
  • 2
2008-01-19, 15:05
Medlem
Tjenare

jag läste/hörde någonstans, kommer inte ihåg var, att det var onödigt att ha 3gb ram minne i datorn, utan då skulle man hellre ha 2gb eller, naturligtvis, 4gb ram. Undrar om detta är sant eller bara något jag drömt eller liknande...? :P

Tack på förhand

edit: å när jag ändå är igång så undrar jag hur jag ska ha pagefilen satt när jag har 3gb ram?
Citera
2008-01-19, 15:21
Medlem
The_Insanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lars231
Tjenare

jag läste/hörde någonstans, kommer inte ihåg var, att det var onödigt att ha 3gb ram minne i datorn, utan då skulle man hellre ha 2gb eller, naturligtvis, 4gb ram. Undrar om detta är sant eller bara något jag drömt eller liknande...? :P

Tack på förhand

edit: å när jag ändå är igång så undrar jag hur jag ska ha pagefilen satt när jag har 3gb ram?

Jag bytte från 2 Gb ram till 3Gb ram på mitt Vista 32 bitars och det fungerar riktigt bra (bättre att ha för mycket minne än för lite)
Jag har inte ändrat någon fil alls fast jag köpte mer minne
Citera
2008-01-19, 15:29
Medlem
boks avatar
Det beror lite på till vilket ändamål maskinen används. Mycket minne behövs främst i serverdatorer. Med 2 GB klarar du dig bra än så länge om du bara skall spela spel leka runt i Windows Vista.
Citera
2008-01-19, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bok
Det beror lite på till vilket ändamål maskinen används. Mycket minne behövs främst i serverdatorer. Med 2 GB klarar du dig bra än så länge om du bara skall spela spel leka runt i Windows Vista.

Jo men nu har jag ju 3 gb så jag undrar om det är nånting som gör så att det tillåmed blir bättre med 2 än 3 gb ... För det var det jag läst nånstans har jag för mig.
Citera
2008-01-19, 15:54
Bannlyst
Är inte säker med vad jag har hört så har man ingen nytta av 4gb än i datorerna.

Mvh
Citera
2008-01-19, 16:10
Medlem
snousers avatar
Eftersom 3Gb minne kräver att de sitter två olika minnesmoduler i datorn så förstör man hela ideen med dual channel. Sätter man i två lika minnesmoduler 2x1Gb eller 2x2gb så kan datorn läsa med dubbla bussen till minnena och där av dubbla läshastigheten till minnena.

Någon som har doktorerat i ramminnen kanske kan förklara lite mer i detalj.
Citera
2008-01-19, 16:14
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
Eftersom 3Gb minne kräver att de sitter två olika minnesmoduler i datorn så förstör man hela ideen med dual channel.
Nej. Man kan t ex ha 2x512 MB+ 2x1 GB, som jag har.
Citera
2008-01-19, 17:15
Medlem
Okej verkar som det är lite delade meningar angående ämnet... Ingen som vet något om pagefilen då? Har ingen aning om ifall den skall vara stor eller liten?
Citera
2008-01-19, 17:33
Medlem
Desert_Foxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lars231
Okej verkar som det är lite delade meningar angående ämnet... Ingen som vet något om pagefilen då? Har ingen aning om ifall den skall vara stor eller liten?
Pagefilen ställer, vad jag vet, windows om själv så att det passar bäst med mängden minne.
Citera
2008-01-19, 19:26
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Nej. Man kan t ex ha 2x512 MB+ 2x1 GB, som jag har.
Jo de är klart, så kan man göra.
Jag utgick ifrån min egen dator (Macbook) med endast två minnes moduler, alltså 1x1gb och 1x2Gb, men har man 4:a platser så funkar de utmärkt att göra så som du gjort utan att förlora prestanda.
Citera
2008-01-19, 19:28
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desert_Fox
Pagefilen ställer, vad jag vet, windows om själv så att det passar bäst med mängden minne.

Om det är swap ni menar så brukar man använda dubbelt så stor swappartion gentemot sitt ram minne.

Alltså; om man har 2gb ram så brukar swap partioneras till 4gb.
Citera
2008-01-19, 19:29
Medlem
Dia Psalmas avatar
Vad jag har hört så har du inte användning för mer än 3gb ram om du kör 32-bit Vista. Det är först när du kör 64-bitars som 4gb RAM kommer till användning.

Men att 3gb skulle vara sämre än 2gb låter lite konstigt.. men jag är ingen expert.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in