2008-01-19, 10:56
Bannlyst
Jag vet att det finns en stor tråd om Tito i skvallerdelen, men jag vill ta upp en del av det hela som jag tycker platsar härinne.

Det är frågeställningen om det är bra eller dåligt att hela rätten dvs ordförande och 3 nämndemän bara är män i en rättegång?
Jag tror att män och kvinnor kan ha olika åsikter i saker och att man missar en viktig vinkel när man granskar ett mål om det ena könet inte finns representerat.

Några åsikter?
Citera
2008-01-19, 11:30
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tabula.rasa
Jag vet att det finns en stor tråd om Tito i skvallerdelen, men jag vill ta upp en del av det hela som jag tycker platsar härinne.

Det är frågeställningen om det är bra eller dåligt att hela rätten dvs ordförande och 3 nämndemän bara är män i en rättegång?
Jag tror att män och kvinnor kan ha olika åsikter i saker och att man missar en viktig vinkel när man granskar ett mål om det ena könet inte finns representerat.

Några åsikter?
Min åsikt är att detta nog hör hemma i juridikdelen...
Citera
2008-01-19, 12:15
Medlem
Så länge han blir dömd bryr jag mig inte om vem som dömer.
Citera
2008-01-19, 12:20
Medlem
Jag tror i högre utsträkning män friar i våldtäkts mål, jag har inga som helst belägg för detta men om jag hade fått gissa hade jag gissat på det.
Citera
2008-01-20, 00:14
Medlem
Zockerconnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letterman
Jag tror i högre utsträkning män friar i våldtäkts mål, jag har inga som helst belägg för detta men om jag hade fått gissa hade jag gissat på det.
Det är ok, du får gissa,varsågod !
Citera
2008-01-20, 11:47
Medlem
Räkodlarens avatar
Gnäll

Tja, Tito skulle antagligen gnälla mera om det var kvinnliga nämndemän och/ eller kvinnlig ordförande.

Det borde vara mindre dåligt för den kåte lille chilenaren att ha en "manlig" tingsrätt.
Citera
2008-01-20, 12:24
Medlem
kosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letterman

Enligt en föreläsning med Katarina Wennstam så dömmer kvnnliga nämdemän och domare offret hårdare.. kvinnliga nämdemän och dommare frikänner oftare i våldtäktsmål.. hon har ju en hel del erfarenhet så jag antar att det stämmer.
Citera
2008-01-20, 12:56
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosin
Enligt en föreläsning med Katarina Wennstam så dömmer kvnnliga nämdemän och domare offret hårdare.. kvinnliga nämdemän och dommare frikänner oftare i våldtäktsmål.. hon har ju en hel del erfarenhet så jag antar att det stämmer.
Det stämmer, så därför ökar risken att Tito åker in.
Citera
2008-01-20, 15:17
Medlem
Souldusts avatar
Jag anser ändå att båda könen ska representeras vid en rättegång då jag också tror att en viktig vinkel går förlorad
Citera
2008-01-20, 21:55
Bannlyst
Frågan Ni borde ställa Er istället är huruvida det är rätt att Bodström figurerar som juridiskt ombud för kvinnan. Att vi har en ordförande i justitieutskottet som är ARBETSGIVARE åt dessa tillsatta nämndemän verkar ha undgått de flesta. Nu sitter alltså Bodis och förvarar kvinna i en rättegång som hans anställda senare skall ta ställning till. Goddag Yxskaft! Det värsta är nog att ingen reagerar. Förutom Brolin då förstås, han är väl nöjd över denna röta i det svenska rättsystemet.
Citera
2008-01-21, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stafnbui
Frågan Ni borde ställa Er istället är huruvida det är rätt att Bodström figurerar som juridiskt ombud för kvinnan. Att vi har en ordförande i justitieutskottet som är ARBETSGIVARE åt dessa tillsatta nämndemän verkar ha undgått de flesta. Nu sitter alltså Bodis och förvarar kvinna i en rättegång som hans anställda senare skall ta ställning till. Goddag Yxskaft! Det värsta är nog att ingen reagerar. Förutom Brolin då förstås, han är väl nöjd över denna röta i det svenska rättsystemet.

Är väll bra om någon politiker trycker till en jävla blading för ovanlighetens skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in